|
کدخبر: 164967

کراس اوور ایران خودرو در راه است + مشخصات

از کراس‌اوور K۱۲۵ ایران‌خودرو به زودی رونمایی می شود و این خودرو جایگزینی برای پژو ۲۰۰۸ خواهد شد.

فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، از رونمایی کراس‌اوور ایران‌خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طبق نقشه راه ایران‌خودرو، هر سال یک محصول جدید وارد بازار خواهیم کرد. پروژه‌های توسعه موتور و قوای محرکه نیز به موازات توسعه محصول در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

K۱۲۵ کراس اوور محصول ایران خودرو است که بر پایه پلتفرم IKP۱ ساخته شده است و از این نظر با تارا هم‌خانواده است.

کراس-اوور-ایران-خودرو

در اردیبهشت ماه ۹۹ بود که خبری درباره رونمایی و معرفی کراس اوور ایران خودرو منتشر شد و قرار بود که این اتومبیل در همان ابتدای سال به دنیای خودرو معرفی شود. اما این اتفاق نیفتاد تا در تیر ماه دوباره این خبر منتشر شد و قرار بود مراسم رونمایی و معارفه‌ای مثل خودرو تارا K۱۳۲ داشته باشد و باز هم به تعویق افتاد.

طبق گفته‌های مدیران این شرکت، K۱۲۵ بعد از تولید انبوه تارا، رونمایی و وارد فاز تولید خواهد شد. همچنین برای کاهش هزینه‌ها، قطعات K۱۲۵ و همین طور موتور و جعبه دنده این خودرو با تارا مشترک و یکسان خواهد بود. در اسفند ماه سال جاری، خط تولید قطعات تارا در شرکت‌های قطعه‌ساز با حضور مدیرعامل ایران‌خودرو افتتاح شد.

کراس اوور K۱۲۵، جایگزینی برای پژو ۲۰۰۸

افزایش و تشدید تحریم‌های آمریکا در سال ۱۳۹۸، موجب قطع همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی شد. شرکت‌های خارجی مثل پژو، سیتروئن، رنو و فیات که بعد از برجام به ایران آمده بودند و قرار بود خودروهایی را به صورت مشترک با ایران خودرو و سایپا تولید کنند، از کشور خارج شدند.

به همین دلیل خودروسازان ایرانی تصمیم گرفتند تا بر اساس طرح‌های باقی‌مانده، اقدام به طراحی و تولید خودروهای جدیدی کنند و نتیجه آن کوییک، تارا، شاهین و آریا بود. یکی از این خودروها K۱۲۵ است که با توجه به تصاویری که از آن به بیرون درز کرده، جایگزین پژو ۲۰۰۸ خواهد بود.

مشخصات احتمالی K۱۲۵

تصاویری که از K۱۲۵ منتشر شده، نشان از یک کراس اوور در حد و اندازه پژو ۲۰۰۸ دارد. چراغ عقب این خودرو به صورت پیوسته است و احتمالا در محصولات بعدی هم استفاده می‌شود. در معدود تصاویری از داخل K۱۲۵، کابین پژو ۲۰۰۸ را می‌بینیم که بازطراحی شده است.

پیشرانه K۱۲۵ به احتمال خیلی زیاد از نوع TC۷، نسخه جدید EF۷ توربوشارژ است که قبلا روی دنا پلاس توربو نصب شده و می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار نیرو تولید کند و ۲۵۰ نیوتن متر نیز گشتاور دارد. قدرت این موتور از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک DAE که در رانا پلاس هم استفاده شده، به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

منبع: جی پلاس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها