|
کدخبر: 163656 شروین اشیدری

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت خرید و فروش شاهین در بازار خودرو / آینده تارا چه می‌شود؟

سایپا شاهین اخیرا پا به بازار گذاشته و فروشندگان اقدام به قیمت گذاری برای این خودرو کرده‌اند. اما آیا نرخ های اعلامی منطقی است؟

خودرو قیمت خرید و فروش شاهین در بازار خودرو / آینده تارا چه می‌شود؟

ممنوعیت واردات خودرو به کشور باعث شده تنوع بازار خودرو در ایران به شدت کم شود. در نتیجه مردم مجبور به خرید خودروهای ایرانی و چینی یا مدل های وارداتی با قیمت های به شدت بالا هستند. همین عامل باعث شده بازار تشنه مدل های جدید باشد. حال بازار خودرو در بهار ۱۴۰۰ شاهد حضور یک محصول جدید است.

شاهین و قیمت های نجومی در بازار

اولین سری شاهین به عنوان جدیدترین محصول سایپا اخیرا به دست برخی از مشتریانش رسید. قیمت کارخانه این محصول ۲۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. اما با توجه به قیمت گذاری های دستوری برای خودروسازان نرخ ها در بازار به شدت بالاتر خواهد بود. شاهین نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل نیز وقتی پای این خودرو به به بازار رسید، فروشندگان برای آن نرخ های نجومی اعلام کردند.

طی بررسی های خبرنگار گسترش نیوز برخی از فروشندگان قیمت بین ۶۵۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان برای این خودرو در نظر گرفته‌اند. البته آگهی هایی نیز به صورت حواله قرار داده شده است که فروشنده مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به خودروساز داده است و مابقی برعهده خریدار خواهد بود.

برندگان این خودرو نیز همانند سایر محصولات تولید داخل از طریق قرعه کشی مشخص شده‌اند؛ روشی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان برای عرضه خودرو مناسب نیست. به نظر می‌رسد که چند دلیل از جمله قیمت گذاری دستوری خودرو و شرایط عرضه به بازار می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی قیمت انواع خودروها در بازار بگذارد.

قیمت شاهین دقیق نیست!

اما آیا با وجود این که قیمت ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای این خودرو در بازار صحیح است یا خیر را نمی‌توان توضیح داد. با این وجود به نظر می‌رسد که خرید و فروش شاهین در بازار انجام می‌شود و برخی حاضر هستند چنین مبلغی را برای این خودرو بپردازند.

این در حالی است که نعمت الله کاشانی نسب نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در خصوص خرید و فروش خودروهای جدید مانند شاهین با قیمت های نجومی در بازار می‌گوید: تاکنون هیچ خرید و فروشی در خصوص شاهین انجام نشده و قیمت این خودرو در بازار آزاد نامشخص است. قیمت‌هایی که در خصوص این خودرو در بازار وجود دارد قیمت منطقی و دقیق نیست.

تارا هم به سرنوشت شاهین دچار می‌شود؟

به زودی نیز شاهد ورود خودروی تارا به عنوان محصول جدید ایران خودرو به بازار نیز خواهیم بود. با توجه به اتفاقی که برای شاهین در بازار خودرو افتاد به نظر می‌رسد که شاهد چنین قیمت‌گذاری های نجومی برای این خودرو نیز باشیم. البته کارشناسان و فعالان بازار پیش بینی قیمت تارا را هنوز برای بازار زود و غیرممکن می‌دانند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که این خودرو با چه قیمتی به دست مشتریان می‌رسد و فروشندگان آن را با چه نرخی در بازار آگهی می‌کنند. البته باید یک نکته را گفت که با توجه به رقابت بین شاهین و تارا قیمت گذاری بالاتر برای هرکدام ممکن است به نفع دیگری باشد و خریداران به سمت مدل ارزان تر بروند.

نظر شما مخاطبان گسترش نیوز درباره قیمت گذاری صورت گرفته برای شاهین و آینده تارا در بازار خودرو چیست؟ آن را با ما در میان بگذارید.

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر ......

ارسال نظر