|
کدخبر: 154867

سرگذشت جذاب پراید + تصاویر

در سال ۱۹۸۵، این خودرو در بزرگراه‌های آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

خودرو سرگذشت جذاب پراید + تصاویر

پراید اگرچه به‌عنوان خودرویی شناخته می‌شود که زمانی در کمپانی کیا موتورز عرضه می‌شده، اما اولین بار از سوی مزدا و فورد تولید شد. پراید در واقع همان مزدا ۱۲۱ است که در دهه هشتاد میلادی در ژاپن تولید و در برخی بازارها از جمله آمریکای شمالی و استرالیا با نام فورد فستیوا به‌فروش می‌رفت.

فورد فستیوا از موتور ۱.۳ لیتری بهره می‌برد و تنها ۶۳ اسب بخار قدرت داشت. نسل اول این خودرو هاچ‌بک‌های سه‌دری بودند که گزینه‌های چندانی نداشتند و تنها برای رفت‌وآمد در مسیرهای کوتاه طراحی شده بودند.

در سال ۱۹۸۵، این خودرو در بزرگراه‌های آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج این بررسی‌ها، فورد فستیوا بدترین وضعیت ایمنی را در میان خودروهای سایز کوچک داشت. به همین دلیل، علی‌رغم محبوبیت و ارزانی این خودروی کوچک، تولید این نسل متوقف شد.

تاریخچه-پراید۳

از سال ۱۹۸۷ خط تولید آن به کیاموتورز فروخته و مونتاژ آن با نشان کیا پراید در کره جنوبی آغاز شد.تولید نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۳ در کره جنوبی هم کنار گذاشته شد و کیا موتورز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت.

تا سال ۲۰۰۰ کمپانی کیا مدل‌های XL، GTX، هاچ‌بک پنج در و سدان چهار در را تولید کرد. پراید اولین بار در سال ۱۳۷۲ وارد بازار بسته و بدون تنوع ایران و با استقبال بسیاری مواجه شد.

در سال ۲۰۰۰ کیا موتورز کره جنوبی هم تولید کیا پراید را متوقف کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۱ با امضای قراردادی میان کره جنوبی و ایران، لیسانس این محصول به سایپا فروخته شد.

نسل اول فورد فستیوا بدترین وضعیت ایمنی را در میان خودروهای سایز کوچک در آمریکا داشت. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این خودرو از بدو ورود به ایران قیمت مناسب آن بود. حذف پیکان در سال ۱۳۸۴ به دلیل مسائل مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت بالا هم به محبوبیت پراید افزود. به این ترتیب، بازیگر نقش اول صنعت خودروی ایران، میدان رقابت را برای پراید خالی کرد و بخش بزرگی از بازار خودرو در اختیار پراید قرار گرفت.

تاریخچه-پراید۴

به دنبال این محبوبیت و مقرون‌به‌صرفه بودن پراید، خودروساز ایرانی با گذشت چند سال از تولید و مونتاژ مدل‌های سدان و هاچ‌بک، تغییراتی از جمله اجرای پروژه ارتقای استانداد و ایمنی خانواده ایکس را آغاز کرد. تولید پرایدهای مجهز به ایربگ و کمبرند ایمنی صندلی‌های عقب از دیگر اقدامات سایپا بود.

ساپیا در طول این‌ سال‌ها این خودروی اقتصادی را با نام‌های نسیم، صبا، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱ و سایپا ۱۵۱ در ایران تولید و عرضه کرده است.

قیمت مناسب پراید به‌خصوص در دهه ۸۰، موجب شد تیراژ تولید این محصول به سرعت افزایش یابد. تا جایی که گزارش‌ها نشان می‌دهد، ۳۶ درصد تولید خودروهای سواری در سال ۹۰ تنها مربوط به پراید بوده است.

تاریخچه-پراید۲

بالا رفتن تیراژ پراید اما موجب شد سهم این خودرو در سوانح جاده‌ای هم افزایش پیدا کند و به‌تدریج انتقادهای بسیاری متوجه آن شد. در دهه ۲۰۰۰ کره جنوبی تولید پراید را متوقف کرد و پراید جای خود را به کیا ریو داد که در حال حاضر نسل چهارم آن در این کشور در حال تولید است.

  • ناشناس ارسالی در

    کسی که میره هفته هشتاد میده پراید سوار م یشه باید در عقل او شک کرد....یعنی پنج تو من هم برا پراید اضافیه

    • مریم ارسالی در

      پس مردم ضعیف چی بخرند

    • اسکندر ارسالی در

      توخودت پول نداری حتی سوار دوچرخه هم بشی چرا ناراحتی؟

  • گمنام ارسالی در

    هی اینجا ایرانه پراید شده مهم تر از پروش ه ملت دیگه پراید براشون شده رویا

  • ناشناس ارسالی در

    کشوری که مردمش اینقدر بی خیال باشن که هر مسئولی هرکاری دلش خواست بکنه بهتر از این هم نمیشه

  • ناشناس ارسالی در

    اشغال ترین ماشین پراید مامردم نمیتونم بخریم

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر امریکا

  • Mj ارسالی در

    بله پراید شاید اشغال های تولید داخل باشه ولی اون پهنی که کف لاستیکش میچسبه هم سگ شرف به مسئولین بی لیاقت و دزدمون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها