|
کدخبر: 150637 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش نیوز:

تزریق ژن اسپرت به خودروهای شاسی بلند

این روزها خودروهای اسپرت طرفداران خاص خود را دارد و بدون شک تعداد این طرفداران کم نیست و اغلب قشر جوان به دنبال چنین خودروهایی هستند، اما چه چیزی باعث پرطرفدار بودن این خودروها شده است؟

خودرو تزریق ژن اسپرت به خودروهای شاسی بلند

اگر شتاب و قدرت بالا این نوع خودروها را کنار بگذاریم، کوپه و در برخی موارد کانورتیبل بودن این نوع خودروها باعث جذابیت دوچندان آن ها شده است. در این بین برخی افراد هستند که به وسایل نقلیه شاسی بلند علاقه دارند اما عموما رگه های اسپرت در این خودروها وجود ندارد و نمی تواند نیاز اسپرت دوستان را برآورده کند؛ به همین بهانه در این نوشتار قصد داریم به پدیده تزریق ژن اسپرت به دو طریق مختلف به شاسی بلندها بپردازیم.

شاید بسیاری تصویر واضحی از شاسی بلندهای کوپه را نداشته باشند و از خود بپرسند، این نوع خودروها را چگونه می توان توصیف کرد؟ یکی از بارز ترین نمونه های شاسی بلند کوپه را می توان ب ام و x۶ معرفی کرد که در کشورمان نیز وجود دارد. عموما خودروهای شاسی بلند دارای ابعادی بزرگ هستند و ارتفاع سقف آن ها زیاد است اما شاسی بلند های کوپه را می توان از روی ارتفاع کمتر سقف آن ها و کشیدگی بیشتر علی الخصوص در قسمت سقف خودرو تشخیص داد. می توان گفت این نوع خودروها ظاهری جذاب تر و خشن تر نسبت به شاسی بلند های متداول دارند و از چاقی آن ها کاسته شده است اما به طورکلی از کاربرد کمتری به علت فضای محدودتر نسبت به نسخه های عادی برخوردار هستند و همانند اکثر خودروهای اسپرت عموما طرفداران آن ها جوانان هستند و مناسب خانواده ها نیست.

شروع ساخت شاسی بلند کوپه

 آغازگر ساخت این نوع خودروها برند ب ام و است که در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار با اعمال تغییراتی در مدل x۵ توانست اولین نسل x۶ را با ظاهری منحصر به فرد روانه بازار کند و از این طریق سگمنت جدیدی در خودروها متولد شد. ب ام و از این سگمنت با نام SAC یاد می کند که مخفف SPORT ACTIVITY COUPE است اما در برخی موارد نیز به جای SUV به این نوع خودروها SUC نیز گفته می شود. این روند در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه پیدا کرد و با اعمال تغییرات مشابه بر روی مدل x۳ نمونه ای کوچکتر از x۶ و با همان ظاهر با نام x۴ به تولید رسید. در این فاصله رقیب اصلی ب ام و یعنی مرسدس بنز نیز برای این که از غافله عقب نماند دست به کار شد و تغییراتی را بر روی محصول شاسی بلندش یعنی GLE اعمال کرد و نمونه ای کوپه از آن مدل را با نام GLC به تولید رساند. یکی از مواردی که در شاسی بلندهای کوپه باید به دنبال آن باشید شتاب بیشتر به واسطه خاصیت اسپرت نسبت به شاسی بلندهای معمولی است اما در نسخه کوپه GLC نسبت به نسخه استاندارد هیچ گونه افزایش شتابی مشاهده نشد بدین صورت که شتاب صفر تا صد نمونه استاندارد ۶.۴ ثانیه بود و نمونه کوپه نیز دقیقا همین زمان را نیاز داشت تا از حالت سکون به صرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد در صورتی که ۱۳ درصد فضای کمتری نیز در اختیار خریدار قرار می داد و ۱۰ درصد نیز گران تر بود؛ با این وجود هیچ توجیه عقلانی برای خریداری GLC کوپه به جز ظاهر جذاب تر وجود نداشت. 

شاسی-بلند2

همین قضیه با شرایطی بحرانی تر برای X۶ نیز وجود داشت اما بر خلاف تصور بسیاری از افراد، پدیده شاسی بلندهای کوپه با وجود تمامی این موارد با موفقیت همراه شد و توانست نظر بسیاری از خریداران را به سمت خود جلب کند. به عبارتی می توان خودروهای این سگمنت را خودروهای تولید کننده پول دانست چرا که نمونه های کوپه در همان کارخانه  با پلتفرم و قطعات یکسان نسبت به شاسی بلند های استاندارد تولید می شود و تنها شکل بدنه آن ها تغییر می کند. ب ام و نیز به خریداران متذکر شد که این نوع خودرو ها بیشتر مناسب زوج ها است و خانواده ها نیز می توانند نمونه های استاندارد را خریداری کنند و مرسدس بنز نیز به پیروی از ب ام و همین مباحث را بیان کرد. در نهایت می توان گفت با وجود موفقیت کسب شده در این سگمنت بسیاری از خودروسازان در حال روی آوردن به ساخت شاسی بلندهای کوپه هستند چرا که علاوه بر راضی نگه داشتن مشتریان سوددهی نسبتا مناسبی را نیز برای سازندگان به همراه دارد.

شاسی بلند با سقف تاشو

یکی دیگر از مواردی که در خودروهای اسپرت باعث جذابیت بیشتر و ترغیب خریداران آن ها می شود بهره گیری از سقف های متحرک و جمع شونده است که در انواع پارچه ای و فلزی وجود دارد و از آن ها با نام کانورتیبل یا کبریوله یاد می شود. دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که CONVERTIBLE یک لغت انگلیسی به معنای قابل تغییر است و در زبان فرانسوی به جای استفاده از این لغت از کلمه CABRIOLET استفاده می شود اما آلمانی ها نیز از این لغت در خودروهایشان استفاده می کنند. همچنین در برخی موارد نیز شاهد استفاده از کلمه SPIDER برای چنین خودروهایی هستیم که در حقیقت یک لغت ایتالیایی است. بنابراین هیچ تفاوتی میان استفاده از این سه لغت به جز زبان آن ها وجود ندارد و ارتباطی نیز میان نوع مواد به کار رفته در سقف نیز از جمله فلز یا پارچه و... وجود ندارد.

شاسی-بلند3

بسیاری از خودروسازان برای افزایش جذابیت شاسی بلندهایشان اقدام به ساخت خودروهایی با سقف متحرک کردند؛ هر چند که اکثر شاسی بلندهای کانورتیبل دارای چهره ای اسپرت و جذاب همانند شاسی بلندهای کوپه نیستند اما این امکان را به خریداران خود علی الخصوص علاقه مندان به استفاده از خودرو برای مقاصد آفرود می دهد تا از هوای آزاد به خوبی لذت ببرند. در بین شاسی بلندهای روباز آفرود چندین نمونه مشهور وجود دارد که از جمله آن ها می توان به جیپ رانگلر، لندروور دیفندر و مرسدس بنز جی کلاس اشاره کرد. یکی از نکاتی که در خریداری شاسی بلندهای کوپه و روباز وجود دارد این است که در قبال افزایش جذابیت و مزایایی که وجود دارد باید بهایی را نیز بپردازید و مهم ترین آن ها در این مقوله کاهش فضای سرنشینان در شاسی بلند های کوپه و کاهش فضای بار در مدل های روباز است چرا که سقف مورد نظر باید در قسمتی جمع شود. اگر بخواهیم از نخستین خودرویی که به این صورت ساخته شد نام ببریم می توان از شورلت بلیزر K۵ یاد کرد، خودرویی که تا سال ۱۹۷۵ به صورت کانورتیبل و با قابلیت جدا شدن سقف به تولید رسید. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها