|
کدخبر: 149639

افت ۳۵ درصدی قیمت خودروها در بازار

کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با اشاره به اینکه قیمت خودرو طی دو سال اخیر بیش از اندازه افزایش یافته بود، گفت: در حال حاضر جذابیت خودرو برای سوداگران از دست رفته و نوسانات ارزی هم نمی تواند منجر به گرانی شود.

خودرو افت ۳۵ درصدی قیمت خودروها در بازار

هر چند نرخ ارز طی چند ماه‌ گذشته تا ۳۰ هزار تومان افزایش یافت اما طی هفته گذشته این رقم در آستانه ورود جو بایدن به کاخ ریاست جمهوری آمریکا تا ۲۱ هزار تومان کاهش یافت، البته انتظار می رفت قیمت ارز همانطور که روحانی، رئیس جمهور کشورمان تاکید داشته تا ۱۵ هزار تومان هم پایین بیاید اما این اتفاق رخ نداد و از ابتدای هفته جاری دوباره با شیب کمتری نسبت به گذشته روند افزایشی یافت.

نوساناتی که اگر سال گذشته رخ می‌داد قیمت خودرو را تکان شدیدی می‌داد اما به نظر می رسد این روزها فروشنده و خریداران از تغییرات قیمتی بازار خودرو خسته‌ شده اند و رغبتی به خرید و فروش ندارند؛ در همین راستا نعمت الله کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران در گفت و گویی در این خصوص توضیح می دهد.

دوباره نوسانات ارزی به بازار خودرو برگشته است، اما چندان خبری از افزایش یا کاهش قیمت خودرو به گوش نمی رسد؛ وضعیت این بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر سال گذشته و قبل از آن نوسانات ارزی رخ می داد قیمت خودرو در بازار به شدت تکان می خورد اما اکنون نه تنها خودرو گران نمی شود بلکه مردم همچنان در انتظار کاهش قیمت این کالا هستند. البته این نوسانات چندان بی‌تاثیر هم نیست و با کاهش نرخ ارز، ارزش دارایی مالکان خودروها کاهش می‌یابد.

به طور کلی اکنون هیچ فروشنده‌ای در بازار خودرو حضور ندارد و همه مالکان منتظر تثبیت و افزایش نرخ ارز هستند، در مقابل خریداران هم همچنان منتظر کاهش قیمت خودرو هستند. از همین رو انتظار می رود خودرو دوباره گران نشود، بخصوص که دیگر سوداگران از این بازار رخت بسته‌اند و خودرو اسیر دلالی نیست.

با این شرایط بازار خودرو تا تثبیت دوباره نرخ ارز دچار رکود شدیدی خواهد شد؟

سایه رکود مدت‌هاست بر سر بازار خودرو سنگینی می کند و کسی رغبت به خرید و فروش در این بازار ندارند. اما معدود خرید و فروشی هم که در این شرایط انجام می شود همگی توسط خریداران واقعی است که خودرو را برای مصرف می خواهند و قصد سوداگری از این بازار ندارند.

اما برای اینکه دوباره بازار خودرو از رکود خارج شود نیاز است نرخ ارز برای مدتی تثبیت شود تا هم فروشنده و هم خریدار خیالشان از دارایی‌شان راحت شود که دچار نوسان نمی شود.

 این شرایط برای خودروهای خارجی هم وجود دارد؟ وضعیت بازار خودروهای وارداتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

خودروهای خارجی به این دلیل که جایگزینی ندارند بیشتر متاثر از تغییرات اقتصادی هستند. از طرفی با توجه به اینکه خودروهای وارداتی در سال‌های اخیر به شدت با افزایش قیمت مواجه شدند، اکنون نه کسی توان خریداری آن از فروشنده را دارد و نه هیچ فروشنده‌ای می‌خواهد خودرو خود را در معرض فروش قرار دهد و این بازار به شدت راکد است.

با این حال طی هفته‌های گذشته که نرخ ارز روند کاهشی داشت و شاهد افت ۳۵ درصدی قیمت خودروها بودیم اما باز هم خرید و فروشی در این بازار انجام نشد. اما این شرایط برای بازار خودروهای داخلی قدری متفاوت است.

 اشاره کردید به بازار خودروهای داخلی، وضعیت قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان کشور در بازار چگونه است؟ می‌توان امیدی به کاهش قیمت‌ها داشت؟

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردم مردم برای بازار خودروهای داخلی منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و نوسانات ارزی هم بر این بازار تاثیر چندانی دیگر ندارد. سوداگران از این بازار رفته‌اند و خوشبختانه با افزایش قابل توجه تیراژ خودروسازان و تحویل به موقع آن‌ها بازار خودروهای داخلی آرام‌تر شده است.

بنابراین هرچه عرضه در بازار خودرو داخلی افزایش یابد بیشتر می‌توانیم به این موضوع که فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار کاهش یابد امید داشته باشیم. اکنون نیز به قدری فاصله قیمت در این دو بخش وجود دارد که حتی نوسانات ارزی هم نمی تواند قیمت خودرو را افزایش دهد. با این تفاسیر اگر خودرو ارزان نشود با گرانی آن هم مواجه نخواهیم شد.

منبع: بازار

ارسال نظر