|
کدخبر: 136974

خرید خودروهای ایرانی توسط خارجی ها / آمار صادرات منطقی است؟

آمار صادرات خودرو که دیروز توسط گمرک منتشر شد، تعجب بسیاری را برانگیخت و این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود کیفیت پایین خودروهای ایرانی، کشورهای خارجی خریدار آن هستند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در این خصوص می‌گوید نه تنها آمار صادرات خودروهای ایرانی به خارج از کشور عجیب نیست که حتی بسیار پایین‌تر از ظرفیتی است که در این حوزه وجود دارد.

محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: ظرفیت صادرات چه در فروش خودرو، چه در فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو و چه در خدمات پس از فروش وجود دارد که ایران در هر سه این حوزه توان رقابت با کشورهای منطقه را خواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که چطور در شرایطی که عرضه خودرو در بازار داخلی کافی نیست، امکان صادرات این محصول وجود دارد، گفت: پاسخ به این سوال خیلی ساده است. ما در داخل کشور با معضل قیمت گذاری دستوری مواجهیم. تداوم این سیاست غلط باعث شده تولید هر خودرو جدید در بازار داخلی مساوی با زیان بیشتر برای خودروسازان باشد، این در حالی است که بازار صادراتی امکان سود آوری را فراهم می‌کند.

وی درباره ظرفیت صادراتی و کشورهای هدف ایران نیز توضیح داد: ما به راحتی می‌توانیم ۱۰ یا صد برابر آمار فعلی را در حوزه خودرو صادرات کنیم. البته با توجه به قدیمی بودن خودروهای ایران، بازار هدف اصلی قطعا در کشورهای منطقه تعریف می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در سال‌های گذشته کشوری مانند ترکیه که از نظر سابقه در خودروسازی از ایران عقب‌تر است توانسته در این حوزه صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به ثبت برساند. هند نیز در این سال‌ها صادرات خود را افزایش داده است. ایران قطعا ظرفیتی قابل توجه در این حوزه دارد که تنها باید از آن استفاده کرد.

به گفته نجفی منش قطعا امروز یکی از عوامل مهمی که می‌تواند به ما در به دست آوردن بازارهای جدید کمک کند، قیمت پایین خودروهای ما در قیاس با برخی از دیگر خودروهاست، با این وجود ما در سایر حوزه‌ها نیز توان رقابت داریم که می‌توان از آن استفاده کرد. در صورت کاهش تحریم‌ها و حمایت از صنعت خودرو، امکان افزایش جدی آمار صادرات در این حوزه وجود دارد./

 

منبع: عصر خودرو

ارسال نظر