|
کدخبر: 134205

ماجرای آزادسازی واردات خودرو به کجا رسید؟

همین چند روز قبل خبری حاکی از واردات خودرو بدون انتقال ارز از سوی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد.

خودرو ماجرای آزادسازی واردات خودرو به کجا رسید؟

خبری که نشان می‌داد این بخش از صنعت خودرو، در تلاش است تا دوباره موتور واردات خودرو را پس از چهار سال روشن کند، اما آنگونه که می‌گوید، رایزنی‌ها هنوز هم جواب نداده. سوال این است که این بخش، چگونه قصد دارند به واردات خودرو اقدام کنند، بدون آنکه نیازی به انتقال ارز باشد؟ این پرسش را از دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌پرسیم و او در این باره توضیح می‌دهد.

واردات خودرو بدون انتقال ارز؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اهم پیشنهادات واردکنندگان خودرو برای واردات می‌گوید: «ما پیشنهاد دادیم که برای حفظ کسب‌وکارمان، می‌توانیم از سرمایه‌های اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی که در خارج از ایران حضور دارند، نظرشان را جلب کرده و متناسب با سرمایه‌های آنها، خودرو وارد کشور کنیم. رایزنی‌ها در این زمینه انجام شده است.»

صادرات در برابر واردات خودرو

دادفر با اشاره به دومین راهکار مورد درخواست واردکنندگان، می‌افزاید: «پیشنهاد داده‌ایم اجازه ورود خودرو به کشور در ازای صادرات توسط خود واردکنندگان خودرو داده شود. این صادرات محدودیت کالایی ندارد و هر کالایی جز نفت و پتروشیمی را در برمی‌گیرد. بررسی‌ها برای شناسایی کالا متناسب با بازارهای هدف نیز در این زمینه صورت گرفته است.»

دولت، خسارت واردکنندگان را جبران کند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به مطالبه جدی واردکنندگان خودرو برای حفظ حیات این بخش، می‌گوید: «پیش از آنکه چهار سال قبل، دولت به یکباره با بهانه حمایت از تولید، واردات خودرو را ممنوع کند، ۱۵ هزار نفر در ۶۸۰ شرکت، فعالیت می‌کردند که اکنون به دو هزار نفر تقلیل پیدا کرده‌اند. این افراد بیش از ۲۰ سال در این شرکت‌ها کار می‌کردند و آموزش‌های تخصصی بین‌المللی برای تعمیر و خدمات پس از فروش خودروهای خارجی دیده‌اند. این مطالبه جدی ما برای حفظ کسب‌وکارمان است و دولت موظف است پاسخگوی خسارتی باشد که به واردکنندگان خودرو وارد کرده است.»

سود دولت و خودروسازان در غیاب خودروهای وارداتی

به گفته او، دولت با بهانه حمایت از تولید، در تلاش است دو خودروساز بزرگ را که سهامدار عمده آن خود دولت است، سر پا نگه دارد. دولت تلاش می‌کند همه بازارهای دیگر را بایکوت کند تا انحصار دو خودروساز بزرگ باقی بماند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به تبعات ممنوعیت واردات خودرو به کشور، تصریح می‌کند: «آثار و نتایج نوع سیاست‌های دولت کاملا محرز است، ببینید که خودروساز با مردم چه کرده است؟ این فرآیند چگونه قیمت خودرو را افزایش داد؟ جالب است که قبلا می‌گفتند دلار افزایش یافته پس قیمت خودرو نیز باید گران شود، حالا چگونه است که دلار کاهش هم پیدا کرده، می‌گویند حتما برای جبران زیان، قیمت کارخانه باید گران شود؟ زیان‌ده بودن این دو خودروساز را خودشان هم تأیید می‌کنند، بنابراین رابطه‌ای بین دلار و قیمت خودرو نبود.»

دادفر با اشاره به ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، می‌گوید: «در ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید، هیچ‌گونه خاطره خوشی برای واردکنندگان دولت جز ورشکستگی، بدهی، بیکاری، دستگیری و زندان باقی نمانده است. این دولت باید بداند که این اتفاقات ناشی از تحریم نبوده و بیش از ۷۰درصد آن ناشی از بی‌تدبیری در سیاستگذاری دولت بوده است.»

او با اشاره به رایزنی‌های انجام شده برای برقراری واردات خودرو تأکید می‌کند: «باوجود پیگیری‌ها هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و فقط وعده داده‌اند. یکبار می‌گویند تقسیم بازار می‌کنیم، یکبار گفتند محدودیت بین واردکنندگان خودرو می‌گذاریم. زمانی هم گفتند زیر ۱۰هزار یورو واردات انجام شود و بعد گفتند کلا ۵۰۰میلیون دلار باشد، طرحتان را اعلام کنید، اما باز هم هیچ اتفاقی نیفتاد و ما کماکان در انتظاریم.»

به گزارش رسانه‌ها، پیشتر این مقام مسئول از ارائه ۹ پیشنهاد برای برای واردات خودرو بدون انتقال ارز به مجلس خبر داده بود که می‌توانید آن را در اینجا بخوانید.

منبع: بورسان

ارسال نظر