|
کدخبر: 130756 شروین اشیدری

مدیرعامل پیشین سایپا در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

فکر نمی‌کردیم پراید ۱۳۰ میلیون شود! / پیش بینی جدید از قیمت خودرو

مدیرعامل پیشین سایپا اظهار کرد: اگر روند به همین صورت ادامه داشته باشد قطعا قیمت خودرو نیز دوباره افزایش پیدا خواهد کرد. ما فکر نمی‌کردیم پراید به قیمت ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلیون تومان برسد.

خودرو فکر نمی‌کردیم پراید ۱۳۰ میلیون شود! / پیش بینی جدید از قیمت خودرو

این روزها وضعیت قیمت خودرو در بازار به حدی بالا رفته که برای خرید یک مدل صفر کیلومتر حداقل باید حدود ۱۱۰ میلیون تومان پول داشته باشید. اما آیا این روند افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد داشت یا می‌توانیم منتظر سقوط نرخ‌ها باشیم؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی با سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

مدنی-سایپا

مدنی ابتدا اظهار کرد: این که حتما خودرو را در بورس بیاوریم و ۹۰ درصد حاشیه بازار باید در جیب دولت برود با این روش‌ها نمی‌توان یک بنگاه اقتصادی را سر و سامان داد. ما متاسفانه همه چیز را به مسائل تحریم و قیمت دلار گره زده‌ایم. اگر دولت بخواهد همه چیز را رها کند و به دلیل کسری بودجه نرخ دلار را بالا و پایین کند قیمت‌ها باز هم بالاتر خواهد رفت. با توجه به این که فعالیت‌ها در یک فضای غیر منطقی انجام می‌شود در نتیجه تمام نهادهای تولید با قیمت‌های بالا تهیه می‌شود و به خودروساز می‌رسد. زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود قیمت مواد اولیه نیز افزایش می‌یابد.

قیمت خودرو دوباره بالا می‌رود

وی ادامه داد: در مجموع اگر روند به همین صورت ادامه داشته باشد قطعا قیمت خودرو نیز دوباره افزایش پیدا خواهد کرد. ما فکر نمی‌کردیم پراید به قیمت ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلیون تومان برسد. تا زمانی که قیمت همه اقلام به دلار وصل است چنین شرایطی را خواهیم داشت. پیش از این زمانی که قیمت دلار بالا می‌رفت تاثیر آن ۶ الی ۷ ماه بعد مشاهده می‌شد اما الان وضعیت تغییر کرده است.

مدنی بر رفع مشکل قیمت‌گذاری خودرو تاکید کرد و گفت: وقتی که هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و اقتصاددانان می‌گویند قیمت دلار به ۸۰ الی ۹۰ هزار تومان می‌رسد و پراید به ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید در نتیجه جو روانی ایجاد خواهد شد. ابتدا باید مسئله قیمت‌گذاری حل شود و این نکته اصلی است. ما عملا ظرفیت تولید بین ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار الی ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال است. نیاز اصلی کشور شاید ۱ الی ۱.۵ میلیون دستگاه بیشتر نباشد. مابقی را یا باید صادر کنیم یا جایگزین مدل‌های فرسوده شود. برای این ۲ کار نیز باید بودجه لازم اختصاص داده شود. اگر بودجه ندهیم شاید برخی از کشورهای اطراف توان خرید نداشته باشند.

کنترل بازار با واردات خودرو

وی افزود: برای فروش داخلی حتما باید بودجه داشتیم و از سرمایه‌های سرگردان استفاده کرد. از طرفی ممکن است با آزاد شدن قیمت‌گذاری شاهد افزایش نرخ خودرو باشیم اما می‌توان با فروش خودرو به صورت قسطی توسط خودروسازی‌ها این مورد را تا حدودی کنترل کرد. این بودجه را نیاز نیست دولت بدهد و مکانیزم هایی ایجاد کند که سرمایه‌های مردم وارد شرکت‌های لیزینگ شود. موردی که همواره وجود داشته و آن واردات خودروهای خارجی بوده این است که توانسته بازارها را کنترل کند. وجود قانون واردات خودرو بدون انتقال ارز می‌تواند کمک‌کننده باشد. ایرانیان خارج مبالغ زیادی دلار دارند و اگر فضای اقتصادی کشور را امن کنیم آنها به چند طریق می‌توانند سرمایه‌ها را به ما منتقل کنند. این مورد در صورتی است که حاشیه سود خوبی برای آنها ایجاد کنیم مشکل حل خواهد شد.

مدیرعامل پیشین سایپا در خصوص واردات خودرو در پایان گفت: معتقدم باید واردات خودرو آزاد شود و بدون هیچ منطقی نمی‌توان آن را ممنوع کرد. اگر واردات خودرو آزاد شود خودروسازان داخلی نیز متوجه خواهند شد که یک رقابت ایجاد شده و بازار دیگر به صورت انحصاری نیست.

  • ناشناس ارسالی در

    بازار سازی کالا با قیمت های بالا بدون پش توانه ریالی در دولت وبانک مرکزی ومقایسه ارزش کالای ایرانی با دلار آزاد در شرایط تحریم معنی آن چیست

  • ادمممممممم ارسالی در

    نه اینا فقط به سکه و دلار گیر میدن در حالی که مردم حق دارن پولش ارزشش هر روز میره پایین با این گرون کردن ها مردم چی کنن الان بدبخت شدیم ما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها