|
کدخبر: 127416

خودروسازان حق افزایش قیمت ندارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تا زمانی که تعریف درستی از ارز، کنترل بازار سرمایه و هدایت نقدینگی مردم به‌سمت تولید نداشته باشیم باید شاهد بازار ملتهب خودرو باشیم. اینکه رویه‌های نادرست قبلی ادامه داشته باشد و انتظار اصلاح قیمت و کیفیت خودرو را داشته باشیم به معجزه هم شبیه نیست.

پس از یکی، دو سال آشفتگی در بازار خودرو انتظار می‌رفت با کمک دولت و مجلس اوضاع و احوال صنعت خودرو در سال جاری رنگ و بوی منطقی‌تری به‌خود بگیرد، اما اکنون با ورود به هفتمین ماه از سال ۹۹ نه‌تنها شرایط بهبود پیدا نکرده است که حتی شاهد چندباره گرفتن مجوز افزایش قیمت خودروسازان از شورای رقابت هم بوده‌ایم و به‌نظر نمی‌رسد این بازار در ماه‌های باقی‌مانده سال هم به نفع مردم تغییر رویه دهد.

در حالی در سال جاری خودروسازان مجوز افزایش فصلی قیمت خودرو را گرفته‌اند و قیمت‌ها را بر اساس تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش می‌دهند که حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان یک بار در سال افزایش می‌یابد و تاکنون هم هیچ یک از مقامات مسئول درباره این دوگانگی و تعارض در دخل و خرج مردم سخنی به میان نیاورده‌اند.

از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو و اختلافش با قیمت کارخانه سربه‌فلک کشیده و بسیاری معتقدند این کار به صورت هدفمند توسط خود خودروسازها انجام می‌شود.

در همین خصوص لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: باعث تاسف است که خودروسازان، خودرو‌ها را دپو و پس از گرفتن مجوز افزایش قیمت، روی به عرضه می‌آورند. سوال اصلی این است مگر خودرو یک‌شبه تولید می‌شود که خودروسازان پس از گرفتن مجوز افزایش قیمت، روی به عرضه می‌آورند؟ این خودرو‌ها پیش از گرانی‌ها تولید شده است و اگر هم نواقصی جزئی داشته است خودروسازان حق ندارند محصول را با قیمت بالا وارد بازار کنند.

نماینده قزوین افزود: عدم‌نظارت، بازار خودرو را به این روز انداخته است و از طرفی، وزارت صمت ماه‌ها بدون وزیر اداره شد و حتماً این اتفاق هم تاثیر منفی بر این بازار گذاشت. شورای رقابت هم جلسات خود را به موقع تشکیل نداده است و با چنین رویکرد‌هایی باید هم بازار خودرو این روز‌های آشفته را سپری کند.

این نماینده اصولگرای مجلس اظهار داشت: شورای رقابت مسئول قیمت‎گذاری است و تاثیری در مسیر تولید خودرو ندارد، اما باید بپذیریم آن‌ها هم درصدی از نظم در این بازار هستند و انتظار می‌رود فعالان شورای رقابت در تشکیل به موقع جلسات، همفکری و در نهایت قیمت‌گذاری عادلانه نقش بهتری را ایفا کنند.

وی در پاسخ به اینکه راهکار بهبود بازار خودرو چیست؟ گفت: اول از همه باید بازار ارز را به ثبات رساند و تک‌نرخی‌ شدن قیمت ارز از واجبات است. در حال حاضر با سه نرخ ارز در کشور مواجه هستیم که نرخ آزاد ارز هم از کنترل خارج شده است. تا زمانی که تعریف درستی از ارز، کنترل بازار سرمایه و هدایت نقدینگی مردم به‌سمت تولید نداشته باشیم باید شاهد بازار ملتهب خودرو باشیم. اینکه رویه‌های نادرست قبلی ادامه داشته باشد و انتظار اصلاح قیمت و کیفیت خودرو را داشته باشیم به معجزه هم شبیه نیست.

سیاهکلی در پایان یادآور شد: طرح «ساماندهی صنعت خودرو» پس از تصویب کلیاتش، به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده است و امیدوارم با تلاش همکاران در کمیسیون و چکش‌کاری‌هایی که صورت می‌گیرد، هم شاهد عرضه درست خودرو باشیم و هم در قیمت و کیفیت بتوانیم به این صنعت نظم دهیم تا ان‌شاالله رضایت مردم هم حاصل شود.

 

ارسال نظر