|
کدخبر: 123275

فاجعه‌ای بزرگ برای خودروهای وارداتی

با پایان زمان تعیین شده برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی حدود ۱۵۰۰ دستگاه از آنها که مجوز قانونی برای ترخیص را دریافت نکردند، متروکه شد.

خودرو فاجعه‌ای بزرگ برای خودروهای وارداتی

۲۶ شهریورماه پایان آخرین مهلت برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی موجود در گمرک بود و طبق اعلام گمرک ایران دیگر امکان اظهار و ترخیص خودروها وجود نداشت.

از حدود ۱۲ هزار و ۲۶۰ دستگاه خودرویی که طی سال‌های گذشته وارد و با توجه به تغییر مقررات واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش آن و همچنین تغییر شرایط ارزی در گمرک و بنادر مانده بودند، از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ طی رایزنی‌های صورت گرفته دولت مهلتی را برای تعیین تکلیف این خودروها طبق ضوابطی مشخص کرد که به‌تدریج این مهلت تا چهار دوره تمدید شد و آخرین فرصت آن از ۲۶ خرداد تا ۲۶ شهریورماه امسال بود.

این در حالی است که در فرصت آخر حدود ۳۷۰۰ دستگاه دیگر در گمرک باقی مانده بود که بیش از ۲۰۰۰ دستگاه دارای پرونده قضایی بودن و طبق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص هیچ نیازی به تمدید زمان نداشت و فقط بعد از حکم برائت امکان ترخیص داشتند، اما از سوی دیگر حدود ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و باید برای ترخیص آنها وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام می‌کرد. در عین حال که بیش از ۷۰ دستگاه خودروهای ساخت و سفارش امریکا بودند که طبق ضوابط واردات خودرو، واردات آنها ممنوع بود.

در حالی زمان آخر به پایان رسیده که خودروهای فاقد مجوز برای ترخیص مشمول قوانین متروکه شدند. تازه‌ترین گزارش لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- از این حکایت دارد که حدود ۱۵۰۰ دستگاه به دلیل دارا نبودن مجوزهای لازم و پایان مهلت‌های قانونی متروکه خواهند شد و برای تشریفات قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرند که از این تعداد ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش است.

همچنین در نیمه اول امسال گمرک اقدام به ترخیص ۱۱۹۰ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۲۲ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۹۰ دلار کرده است که از این تعداد ۶۷۰ خودرو متعلق به شرکت رامک خودرو بود که به دلیل داشتن شاکی در گمرک متوقف بودند اما با هماهنگی قضایی از گمرک خارج شد تا مقام قضایی خارج از گمرک به موضوع رسیدگی کند.

مابقی خودروهای ترخیص شده نیز خودروهای متوقف در گمرکات کشور بودند که تشریفات گمرکی آنها در مهلت قانونی گذشته به پایان نرسیده بود و با مصوبه اخیر هیات وزیران فرصت اتمام تشریفات گمرکی برایشان فراهم شده بود.

در حالی ۱۵۰۰ دستگاه خودرو متروکه اعلام شده که با توجه به ممنوعیت واردات آنها و مغایرت با مقررات واردات، احتمال اینکه به ضبط دولت درآید وجود دارد.

منبع: ايسنا
  • حسین ارسالی در

    اینا چیه وارو میکنید؟ اینا ساخته استکبار جهانیه. ما باید متکی به خودمان باشیم خو دروهای یورو5 داخلی سوار شویم مگر پراید 1 20 میلیونی که فقط زه بغلش 5میلیونه و کدا م خودروی خارجی جزء آپشنهای خودش داره. وا قعا جای بسی تاسف برای برخی هاست که به خا طر چندر غاز پولی که می‌خواهند سود کنند خ ودروهای خارجی را وارد می‌کنند. به امید ر وزی که خودروی ملی 1میلیاردی سوار شویم. ع لی برکه الله علی قوم ظالمین 😂

    • هادی ارسالی در

      دمت گرم فقط خودروی ملی دوماهه دنبال سپر سمند میگردم توی زاهدان وجود نداره اینم ب یزحمت وارد کنید از هرکجا که خودروی ملی ر و آوردین چنتا سپرم باهاشون بیارین

  • حسن ارسالی در

    خدا بده برکت معلومه دولت به نفع خودش مصادره میکنه طیب طاهر هم هست

  • ناشناس ارسالی در

    این چه قانونی هستش؟
    وقتی قانونی صا در میشه باید تاریخ داشته باشه و حق مردم رو رعایت کنه.
    وقتی ورود خودرویی مم نوع میشه نباید شامل خودروهای موجود در گم رک باشه.باید برای سفارش جدید ممنوع بشه.ح الا این بدبختایی که ماشینشون توی گمرک هس تش و ترخیص نمیشن،رو چه کسی جواب ضرر آنها رو میده؟تازه ماشینشونم میخوان مصادره کن ن،این دزدی هست از مردم!
    اگه ورود م منوع هستند ،قبلش باید به مردم می گفتند ک ه کسی نخره یا وارد نکنه،درسته که آقا فرم ودن خودروی آمریکایی ممنوع،ولی نگفتند مرد م رو متضرر کنید،نگفتند مال مردم رو مصادر ه کنید.اموال مردم رو ببرید.رعایت کنید لط فا.
    حد اقل اگه ماشین رو پلاک نمی ک نید، مهلت بدین به صاحب ماشین که به صورت اورقی بفروشه.که جبران کمی از ضرر اون بند ه خدا بشه.
    من در مورد کسایی میگم ک ه یه خودرو وارد کردند.

  • میلاد ارسالی در

    میخوای موفق باشی باید بتونی بدزدی راهه د زردیا یاد بگیر راحه موفقیت در ایرانه

  • ناشناس ارسالی در

    الان که خرید خودروی ایرانی یه آرزو شده چه برسه خارجی

  • ناشناس ارسالی در

    این روش یک روش قدیمی و سوخته است . اگر ق رار بود این ماشین ها با توجه به شرایط با زار و قیمت دلار و هزینه های ترخیص ( گمرک ی - سود بازرگانی - و غیره ) ، قانونی ترخ یص میشد با توجه به حساسیت بعضی ها و پیگی ری موضوع چگونگی ترخیص این خودروها ( با چ ه قیمت دلاری ) فاقد ارزش اقتصادی است . ب نابراین بهترین کار متروکه کردن این خودرو ها است و آبها که از آسیاب افتاد و شاخکها ی پیگیر کننده ها از حرکت ایستاد یا توسط اداره متروکه به حراج گذاشته می شود و اون ی که باید در حراج شرکت کند ، شرکت می کند و برنده میشود و یا به یک اداره - سازمان و یا نهاد دولتی واگذار می گردد . بعد از چند ماه یک عده فریاد میزنند ، این خودرو های لاکچری در ادارات دولتی چیست ؟ باید ا ز تولیدات ملی استفاده گردد ! حالا وقت گر فتن مجوز فروش این خودروهاست ! و الان سر و کله اونی که باید خودروها را بخرد پیدا می شود ، میخرد و میبرد والسلام .

  • ناشناس ارسالی در

    خودروهای خارجی مخصوص آغازادهاست والا ملت ایران چه به خودرو خارجی اونم با این قیمت.ما ایرانیها بای تقاص کارهای نکرده رو پس بدیم .همون پراید اگر بتونیم سوار شیم خیلی هنر کردیم.حیفمون نمیاد خودرو وطنی را ول کنیم بریم؟ خارجی سوار بشیم.این دیگه بی عدالتیه.الا برکت الله

  • ناشناس ارسالی در

    این یک جنایت فاحش است که تغییر مقررات وا ردات شامل ماشینهایی شود که قبلا با ضوابط قبلی وارد شده اند چون بر اساس روال عادی هیچ ماشینی بدون داشتن مجوز و ثبت سفارش وارد نمی‌شود و از اینها گذشته مابقی ماشی ن‌ها چرا باید 4سال در گمرکات مملکت خاک و آفتاب و شرجی بخورد مگر سرمایه مردم که ب ه نوعی آبروی آنهاست بازیچه بازی‌های پشت پرده شماست

  • ناشناس ارسالی در

    عین کشورهای دیگه با اره برقی از وسط نصفش ون کننین چون تاریخشون گذشته. کیف کردین چه کلا سی گذاشتم.و..‌.‌

  • محفوظ ارسالی در

    اینها امیدوارن که با قیمت پایین تر از مت روکه خارج کنن.همون بهتر که دولت همه را م صادره کنه.

  • لیلا ارسالی در

    اینها هم مال همون آقازادهاتون بودن که ترخیص شدن بقیه گذاشتید یواشکی براشون از گمرک رد کنید بدون دادن گمرکی

  • سیم ارسالی در

    هیچ پول حلالی نابود نمیشه

  • کشاورز ارسالی در

    کدام خودروملی ،پرایدساخت کارخانه جنرال م وتورزآمریکا ،موتورپڙوساخت فرانسه ،نیسان ساخت ژاپن،هیوندا،ساخت کره ،موتورسیکلت سی جی هم ساخت ژاپن ،موتوریاماها۱۰۰،ژاپن مز دا وخیلی چیزهای دیگه ...برام سؤاله ایران توی این چندسؤال چه کرده چه ساخته

  • مردم ارسالی در

    باعرص پوزش من تاحالا خودرو خارجی از فاصل ه 5متری ندیدم...
    ولی چطور خودرو ام ریکایی نمیتونه قانونی وارد بشه، ولی به ت ملک دولت در میاد؟؟؟؟؟!!!!؟؟؟
    اگه ر است میگین صادرشون کنید...
    یا بریزی دشون تو دریا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها