|
کدخبر: 120466

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناسان و مسئولان حوزه خودرو:

دلخوش به خودروی ارزان قیمت نباشید!

کارشناسان و مسئولان حوزه خودرو امکان تولید یک خودروی ارزان قیمت حتی پایین تر از قیمت پراید را در گفت‌وگویی با گسترش نیوز تشریح کردند.

خودرو دلخوش به خودروی ارزان قیمت نباشید!

تولید خودروی ارزان موردی است که چندی پیش نیز مطرح شده بود و پروژه هایی نیز در این زمینه اعلام شد اما به نتیجه‌ای نرسید. حال دوباره آنطور که به نظر می‌رسد صحبت هایی در این خصوص دوباره صورت می‌گیرد. اما آیا واقعا امکان ساخت یک خودروی ارزان قیمت در ایران وجود دارد؟

این در حالی است که پراید نیز از خط تولید خارج شده است و به نوعی خداحافظی با ارزان‌ترین خودروی موجود در ایران محسوب می‌شود. تیبا هم اکنون جای پراید را گرفته اما با شرایط موجود حتی بسیاری از افراد توان خرید پراید را نداشتند چه برسد به جایگزین آن! برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی با کارشناسان حوزه خودرو توسط خبرنگار گسترش نیوز صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

رویاپردازی نکنیم!

امیرحسن کاکایی در این خصوص اظهار کرد: چند مفهموم در زمینه خودروی ارزان وجود دارد و یکی از آنها ایجاد خودروی دو نفره، سه چرخ یا نمونه‌های چهار چرخی است که فقط برای کوچه‌ها و خیابا‌ن‌های مناسب باشد. در اصطلاح به این نوع خودروها میکروکار گفته می‌شود. در این خودرو الزامی برای پاس کردن نصف بیشتر استانداردها وجود ندارد. بعضی دیگر می‌گویند از امکانات روز استفاده کنیم و یک خودرویی شبیه پراید تولید کنیم که مدرن باشد. یک عده دیگر هم پیشنهاد می‌کنند خودروهایی مانند سمند را با یک سری ترفندها به گونه‌ای تولید کنیم که قیمت آنها ارزان شود. این ایده چند سال قبل روی پژو GLI پیاده شد.

کاکایی مطرح کرد: سه ایده به طور کلی اعلام شد که هر فردی می‌گوید آن خودروی ارزان است. مشکل اینجاست که در مملکت ما با منابع بسیار محدود صحبت‌های مختلفی اعلام می‌شود لذا منابع ما هر دفعه پخش می‌شود و هیچ کدام از این کارها را به نتیجه نمی‌رسد. در دنیا وقتی صحبت از خودروی ارزان می‌شود روی ۱ الی ۲ میلیون دستگاه تولید در سال حساب می‌کند. همین مورد یعنی شکست و غیرممکن شدن طرح لذا تنها در حد حرف است.

وی در پایان صحبت‌های خود اشاره کرد: یک نکته اشتباهی که بعضی‌ها فکر می‌کنند این است که در مورد خودروی ارزان صحبت می‌شود اما حرف از تعداد تیراژ نیست. علاوه بر این صحبت از کیفیت بالا هم می‌شود در نتیجه چنین مواردی با یکدیگر در تناقض است. حتی برای تولید خودروی ارزان تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه تیراژ هم کم است. مسئولان ما نمی‌خواهند قبول کنند که امکان تولید چنین خودرویی وجود ندارد. ما باید از رویاپردازی خارج شویم.

شرایط نامناسب قطعه سازان

احمدرضا رعنایی، عضو انجمن صنایع همگن به عنوان یک فعال در صنعت قطعه‌سازی گفت: دولت پولی ندارد که به صورت یارانه بدهد تا خودروی ارزان به‌دست مردم برسد. شرایط قطعه‌سازان نیز مناسب نیست و بانک‌ها هم پول ندارند به خودروسازان بدهند تا با بالا بردن تیراژ قیمت تمام شده را پایین بیاورد. ما این ارزانی را به هیچ وجه تا زمانی که وضعیت صادرات نفت بهبود پیدا نکند و شاهد تورم هستیم نخواهیم داشت. هر فردی این ادعا را می‌کند کاملا پوچ است.

این عضو انجمن صنایع همگن درباره ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار گفت‌: ارزان‌ترین خودرویی که ما درحال‌حاضر می‌توانیم تولید کنیم تیبا است. این خودرو در حقیقت نسخه بهینه شده پراید است و روی همان پلتفرم سوار شده است. کف قیمت این خودرو برای کارخانه‌ها را نمی‌توان اعلام کرد زیرا آیتم‌های زیادی در این زمینه موثر است.

تیبا را می‌توان ارزان تر ساخت؟

سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا در خصوص تولید خودروی ارزان گفت: قبلا هم پروژه هایی در زمینه تولید خودروی ارزان قیمت وجود داشت. خودروی تندر ۹۰ قرار بود تحت عنوان یک محصول ارزان تولید و به‌دست مردم برسد. شرایط تولید خودروی ارزان قیمت ویژه است و کوچک بودن و کمبود آپشن دلیل بر این نمی‌شود که قیمت تمام شده آن ارزان باشد. یکی از مسائلی که در تولید خودروی ارزان قیمت باید در نظر گرفت به تیراژ مربوط می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تیبا را به قیمت ارزان تر تولید کرد؟ به گسترش‌ نیوز گفت: به طور کلی برای ساخت یک خودروی ارزان قیمت باید از صفر تا صد برنامه‌ریزی انجام داد تا یک محصول جدید تولید شود. به عنوان مثال قیمت خودرویی مثل تیبا که درحال‌حاضر ارزان‌ترین خودرو محسوب می‌شود را دیگر نمی‌توان پایین تر از حد فعلی آورد و چنین چیزی امکانپذیر نیست. نهایتا شاید بتوانیم یک سری از امکانات این خودرو را حذف کنیم.

پراید را گران تولید می‌کردیم

حسن کریمی سنجری نیز به عنوان یک کارشناس حوزه خودرو گفت: ارزان‌ترین خودروی ما پراید بود و در این باره صحبت‌های زیادی کردم که حذف آن در شرایط فعلی کمی عجولانه بود. اگر بخواهم به صراحت بگویم ما نمی‌توانیم خودرویی به ارزانی پراید تولید کنیم. پراید بسیاری از آپشن‌ها را نداشت و استانداردهایی را نیز پاس نمی‌کرد. لحاظ کردن این موارد قیمت را افزایش می‌دهد ضمن این که یکی از دلایل ارزان بودن پراید آن بود که خیلی از قطعات آن در زمینه داخلی‌سازی عمق پیدا کرده بود. اگر پراید را ملاک قرار دهیم حتی آن را نیز گران تولید می‌کردیم. یکی از معضلات خودروسازی در کشور ما هزینه‌های تولید بالایی است که داریم.

  • ناشناس ارسالی در

    8درصد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها