|
کدخبر: 118882 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش نیوز:

تشخیص اتمام لنت ترمز خودرو با چند راه ساده

لنت ترمز یکی از قطعات فوق ایمنی در خودرو محسوب می‌شود که باید به آن توجه ویژه ای داشت. تمام شدن لنت ترمز موضوعی است که تشخیص شاید کمی سخت باشد.

خودرو تشخیص اتمام لنت ترمز خودرو با چند راه ساده

معمولا صاحبان خودرو سعی می کنند در هنگام خرید لنت ترمز از برندهای اصلی استفاده کنند چرا که این قطعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما یکی از مشکلات اساسی زمان تعویض لنت ترمز است و نمی توان میزان مسافت دقیقی را برای آن اعلام کرد. زمان اتمام لنت ترمز به موارد متعددی از جمله نوع رانندگی و میزان استفاده از خودرو، برند ساخته شده و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد. پس چگونه تشخیص دهیم که زمان تعویض لنت ترمز خودرویمان فرا رسیده است؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی نشانه هایی که به شما کمک می کند تا تشخیص دهید لنت ترمز خودرو رو به اتمام است بپردازیم.

لنت ترمز نیز مانند سایر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد و باید به صورت دوره‌ ای نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اما این عمر مفید به صورت دقیق مانند سایر موارد مصرفی مثل روغن موتور و ... اعلام نمی‌شود و نیاز به بازدید دارد.

کشیده شدن خودرو!

یکی از اصلی ترین نشانه های لنت ترمز به اصطلاح کشیده شدن است. وقتی که با خودرو در حال حرکت هستید و ترمز می‌گیرید ممکن است پاسخگویی خوبی دریافت نکنید یا نیاز باشد پدال ترمز را بیش از حد فشار دهید نشان دهنده اتمام لنت ترمز است. در این حالت امکان دارد هنگام ترمز زدن خودرو به یک سمت نیز کشیده شود. نکته مهمی که وجود دارد هنگام تعویض لنت ترمز دقت کنید که حتما لنت های جفت چرخ های جلو یا عقب را به صورت همزمان تعویض کنید. اگر فقط لنت یکی از چرخ ها تعویض شود همین اتفاق کشیده شدن خودرو دوباره در آینده تکرار خواهد شد.

لرزش پدال ترمز

نکته دوم مربوط به پدال ترمز می‌شود. پدال ترمز در خودروهایی که مجهز به سیستم Abs هستند هنگام ترمزگیری شدید می‌لرزد که این یک موضوع طبیعی است. اما اگر در حالت عادی نیز احساس لرزش پدال ترمز کردید این قضیه ممکن است نشان دهنده ایجاد یک مشکل در سیستم ترمز خودرو باشد. برای همین منظور بهتر است ابتدا سراغ بررسی لنت های ترمز بروید.

سوت کشیدن لنت

یکی دیگر از نشانه های واضح اتمام لنت ترمز سوت کشیدن هنگام ترمزگیری است. سوت کشیدن لنت ترمز می‌تواند نشان دهنده دو عامل باشد؛ یکی جنس نامرغوب لنت ها و دیگری اتمام لنت ترمز. بنابراین در این حالت حتما لنت ها را چک کنید و دقت داشته باشید که ضخامت لنت ترمز نباید کمتر از ۶ میلی متر باشد.

صدای خر خر

شاید بعضی مواقع صدایی مانند خر خر به گوش برسد. این مورد را باید به شدت جدی بگیرید چرا که با سوت کشیدن هنگام ترمزگیری تفاوت دارد. لنت ترمز دارای یک بخش فلزی است و زمانی که لنت تمام می‌شود و به این بخش فلزی می‌رسد از تماس آن با دیسک ترمز یک صدای خر خر مانند ایجاد می‌شود و به نوعی هشدار تعویض لنت به صدا در می آید. اگر از لنت ترمز با چنین شرایطی به مدت زمان زیاد استفاده کنید احتمال خرابی دیسک ترمز و هزینه بالا در آینده وجود دارد چرا که قیمت دیسک ترمز نیز این روزها مانند سایر قطعات به شدت بالا رفته است.

عمر تقریبی

اما شاید بخواهید بدانید که عمر تقریبی یک لنت ترمز چقدر است؟ همانطور که گفته شد نمی‌توان عدد دقیقی را برای آن اعلام کرد اما یک لنت ترمز از برند معمول و با شرایط رانندگی عادی باید بین ۳۵ الی ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد. این نکته را نیز باید گفت که به طور کلی وقتی ۸۰ درصد از لنت ترمز مصرف می‌شود بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها