|
کدخبر: 118031

نخستین خودروی برقی در آستانه ورود به ایران

برخی اطلاعات نشان می‌دهند که به زودی نخستین خودروهای برقی به ایران خواهند آمد تا سهمی از بازار خودروی ایران داشته باشند.

خودرو نخستین خودروی برقی در آستانه ورود به ایران

امروز دیگر تمام خودروسازان مطرح دنیا به سراغ تولید خودروهای برقی رفته‌اند. پس از عملکرد بی‌نظیر «تسلا» و جلب مشتریان زیاد برای محصولات این برند، باقی خودروسازان مطرح دنیا دریافتند که بازار آینده خودرو متکی به محصولات برقی خواهد بود. امروز برنامه بلند مدت بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا نشان می‌دهد که دهه پیشِ رو، نقطه عطفی در تولید خودروهای نوین و برقی خواهد بود.

در حالی که، تمرکز تمام خودروسازان دنیا بر روی تولید این نوع خودروهاست، متأسفانه در ایران همچنان مسیر قدیمی تولید ادامه پیدا می‌کند. مسیری که خالی از نوآوری و با همان سبک قدیمی ادامه دارد. گرچه در ماه‌های اخیر رونمایی هایی را در خصوص خودروهای جدید «ایران خودرو» و «سایپا» دیده ایم، اما باید بپذیریم که صنعت خودروی ما در حال درجا زدن است چراکه هنوز محصولی برقی در سبد محصولات این دو خودروساز وجود ندارد.

شرایط اقتصادی کشور ما در سال‌های اخیر و وضع تحریم‌های ظالمانه باعث شده خودروسازی ما بعد از کشور فرانسه حالا شریک دیگری را برای تولید داشته باشد؛ چین کشوری است که با سرعت در صنعت خودرو پیش می‌رود و با وجود انتقادهای بسیار به سبک تولید چینی‌ها باید پذیرفت آنها در حال پیشرفت هستند. به دلیل جمعیت زیاد این کشور و وجود آلودگی‌های محیطی، کشور چین از جمله کشورهایی بود که خیلی زود به فکر تولید خودروهای برقی افتاد. چین مدت هاست با توجه به قراردادهای همکاری مشترک در تولید خودروهای برقی به بلوغ خوبی رسیده و یکی از مهم‌ترین کمپانی‌ها در زمینه تولید باتری خودروهای برقی شرکت «بی وای دی» چین است.

با وجود این که مدتی قبل اطلاعاتی در مورد خودروی برقی تحت آزمایش «مپنا» منتشر شد اما عملاً بحث تولید خودروهای برقی در ایران به صورت جدی دنبال نمی‌شود. برخی شنیده‌ها اما حاکی از آن است که به زودی قطعات خودروهای چینی وارد ایران خواهد شد. این که این قطعات مربوط به کدام شرکت خودروساز در ایران است هنوز مشخص نیست، اما گفته شده که خودروساز مورد بحث شرایط تحویل خودروهایی که پیش تر ثبت نام کرده را ندارد و تصمیم دارد طرح تبدیل این خودروها را با یک سدان برقی جایگزین کند.

با نگاهی به برندهای چینی که سابقه حضور در ایران را داشته‌اند متوجه می‌شویم که تمامی آنها در بحث خودروهای برقی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و حالا محصولات برقی را می‌توان در سبد محصولات آنها دید. سردمدار خودروهای برقی در چین نشان بی‌وای دی است که پس از تحریم‌ها امکان ماندن این نشان در ایران فراهم نشد. «دانگ فنگ» محصولات جدید و برقی خوبی را در سبد فروش خود در چین دارد و یا «چانگان» اعلام کرده است که بیش از ۸۰ درصد محصولات این خودروساز در آینده برقی خواهند بود. نشان‌های چینی «چری» و «لیفان» هم محصولات برقی خود را تولید می‌کنند اما هنوز مشخص نیست که سدان مورد نظر برای بازار ایران متعلق به کدام خودروساز چینی است.

اکنون باید دید خودروی مورد نظر متعلق به کدام خودروساز چینی است و توسط کدام شرکت در ایران مونتاژ خواهد شد. اما مسئله مهم این است که در ایران زیرساخت استفاده از خودروهای الکتریکی به هیچ وجه وجود ندارد و ابتدا باید زیرساخت‌ها برای استفاده این خودروها در ایران فراهم شود. همچنین باید در نظر گرفت در کشورهای پیشرفته امتیازهای زیادی را در ابتدا برای خریداران این محصولات در نظر گرفتند تا مشتریان بیش تری به خرید این خودروها روی بیاورند. پس برای موفقیت و جا افتادن این خودروها در ایران می‌بایست سیاست‌های فروش این چنینی اتخاذ شود. بهترین راه برای استفاده از خودروهای برقی در یک کشور این است که ابتدا از این خودروها در حمل‌ونقل عمومی استفاده شود و پس از ارزیابی آنها به فروش گسترده این نوع خودروها در بازار فکر کرد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها