|
کدخبر: 115982

این خودروها باید گازسوز شوند

تا کنون ۱۰ هزار و ۱۵۰ خودرو عمومی به صورت رایگان گاز سوز شده‌اند.

خودرو این خودروها باید گازسوز شوند

سرپرست مدیریت طرح‌های سی.ان.جی با اشاره به اینکه ‌اولویت بعدی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها، مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی است، گفت: درحال‌حاضر خودروهای عمومی به صورت رایگان دوگانه‌سوز می‌شوند، اما برای تبدیل خودروهای مسافربر شخصی، یارانه بالایی در نظر گرفته شده و مالک خودرو درصد پایینی را می‌پردازد.

«‌محمد حسین باقری» امروز (پنجشنبه) با اشاره به اینکه تا کنون ۱۰۴ هزار خودرو در سامانه سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور برای گازسوزکردن، ‌ثبت نام کرده‌اند، ادامه داد: از این تعداد ۳۲ هزار خودرو عمومی و مشمول طرح گازسوز کردن رایگان بوده‌اند.

وی افزود: از این تعداد تا کنون ۱۰ هزار و ۱۵۰ خودرو عمومی نیز به صورت رایگان گاز سوز شده‌اند و ۱۶ هزار و ۵۰۰ خودرو نیز نوبت کارگاه گرفتند و ۵ هزار خودرو در حال نوبت‌دهی هستند.

 باقری با اشاره به اینکه اولویت بعدی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها، مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی است، تاکید کرد: البته هنوز از این خودروها برای دوگانه‌سوز کردن، ثبت‌نام نمی‌کنیم. مسوولین شرکت روی تبدیل خودروهای عمومی متمرکز هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط و بررسی‌ها اگر استقبال خودروهای عمومی پایین بماند، ثبت‌نام از مسافربرهای شخصی نیز آغاز خواهد شد.

به گفته باقری، درحال‌حاضر خودروهای عمومی به صورت رایگان دوگانه‌سوز می‌شوند اما برای تبدیل خودروهای مسافربر شخصی، یارانه بالایی در نظر گرفته شده و مالک خودرو درصد پایینی را می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه هزینه تبدیل خودروهای عمومی به گاز سوز از طریق سیستم بانکی با کارمزد مشخص تامین شده، افزود: تامین مالی این طرح از ماده ۱۲ تولید رقابت‌پذیر است. با توجه به ماده ۱۲، اگر خودرویی تبدیل کنیم بنزین صرفه‌جویی شده در اختیار دولت برای صادرات قرار می‌گیرد و از درآمد آن، هزینه تبدیل خودرهای عمومی تامین می‌شود.

 ‌طرح تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی از سال گذشته در وزارت نفت آغاز شد. این طرح قرار است در ۱۴ ماه عملیاتی شود.

با اجرای این طرح علاوه بر جایگزینی سوخت پاک گاز به جای سوخت مایع و حفظ محیط زیست، در مصرف بنزین نیز صرجویی شده و امکان افزایش صادرات آن فراهم می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر