|
کدخبر: 108769 شروین اشیدری

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با قائم مقام خانه صنعت، معدن و ‌تجارت ایران:

تاثیر قرعه کشی بر بازار تشنه خودرو چه بود؟

قائم مقام خانه صنعت، معدن و ‌تجارت ایران: این که خودروسازان به قیمت گذاری دستوری معترض هستند حق دارند. قرار نیست خودروسازان تولیدی را انجام دهند و سودی نداشته باشند و همچنین ضرر هم بکنند.

خودرو تاثیر قرعه کشی بر بازار تشنه خودرو چه بود؟

مدتی است که از قرعه کشی خودرو توسط دو خودروساز می‌گذرد. اما آیا این شیوه فروش خودرو توانست تاثیری بر بازار بگذارد؟ راه حل بهتری برای عرضه خودرو وجود نداشت؟ آینده قیمت خودرو به چه صورت خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها گفت‌و‌گویی با آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت، معدن و ‌تجارت ایران انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

خالقی

تنها راه عادلانه عرضه خودرو

وی ابتدا اظهار کرد: قرعه کشی خودرو درست ترین روش برای توزیع عادلانه و متوازن محصولات محدودی بود که توسط خودروسازان داخلی تولید شد. بازار خودرو تشنه و متقاضیان زیاد هستند و از سر ناچاری باید پذیرفت این تنها راه حل بود. تقاضا به شدت بالاست و دلیل آن نیز اختلاف قیمت بسیار زیاد بین کارخانه تا بازار است و همین مورد جذابیت زیادی برای مردم دارد. در نتیجه همگان سعی می‌کنند که در این قرعه کشی یا لاتاری ثبت نام کنند. این افراد هم با خرید خودرو یک سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند ضمن این که صاحب یک سود ناگهانی و بادآورده خواهند شد.

خالقی ادامه داد: این قرعه کشی تاثیری بر بازار خودرو به آنصورت ندارد اما باعث ایجاد یک امنیت روانی در بازار می‌شود. خودرو می‌تواند در موعد مقرری که تعیین می‌شود به دست مشتریان خواهد رسید. وقتی افراد امیدی به خرید خودرو از طریق سامانه ها نداشته باشند از بازار نیاز خود را تعیین می‌کنند. اما در شرایط فعلی که توزیع عادلانه وجود دارد شانس خود را امتحان می‌کنند.

علل افزایش قیمت خودرو

قائم مقام خانه صنعت، معدن و ‌تجارت ایران درباره دلایل افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: عوامل موثر بر قیمت خودرو همان قیمت تمام شده، قطعات، تجهیزات، انرژی و نیروی کار است. تولیدکنندگان قطعات و همچنین خودروسازان با مشکلات زیادی مواجه هستند. نرخ ارز افزایش پیدا کرده و شاهد تحریم‌های سخت هستیم و از یک طرف موضوعات مختلف از قبیل تامین نقدینگی، مباحث مالیاتی به قطعه‌سازان فشار می‌آورد در نتیجه هزینه تولید قطعات بالا خواهد رفت. خودروسازان علاوه بر این که قطعاتی که می‌خرد گران‌تر است با مسائلی از قبیل نقدینگی و مشکلات تحریم دست و پنجه نرم می‌کنند. این موارد باعث می‌شود قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

کالایی که سرمایه‌ای شد

وی ادامه داد: در سطح کلان خودرو همانطور که گفته شد این محصول یک کالای سرمایه‌ای شده است و سعی می‌کند ارزش خود را نسبت به سایر موارد مانند ارز و سکه و ... حفظ کند. بازار خودرو تابعی از وضعیت کلان بازار ما است. در خصوص روند قیمت به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که داریم و تورم مستمری که بر اقتصاد کشور ما حاکم است قیمت خودرو نیز به تدریج در بازار آزاد افزایش پیدا خواهد کرد. در آینده این افزایش قیمت بر نرخ خودرو در کارخانه نیز اثر خواهد گذاشت.

اعتراض خودروسازان به قیمت گذاری دستوری

وی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان به فرمول شورای رقابت معترض هستند؟ به گسترش‌نیوز گفت: این که خودروسازان به قیمت گذاری دستوری معترض هستند حق دارند. قرار نیست خودروسازان تولیدی را انجام دهند و سودی نداشته باشند و همچنین ضرر هم بکنند. فرمول شورای رقابت می‌تواند درست یا غلط باشد اما این قیمت برای ۶ ماه بعد ممکن است صحیح نباشد. قیمت خودرو مرور افزایش پیدا می‌کند و قاعدتا در آینده فاصله قیمت کارخانه و بازار بالا می‌رود. قیمت گذاری خودرو باید در حاشیه بازار انجام شود اما اضافه سود باید در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد. این هزینه و درآمد به موردی تبدیل خواهد شد که منافع آن به همه مردم خواهد رسید.

وی در پایان اشاره ای به پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کرد و گفت: عرضه خودرو در بورس یک روش است و هر کس قیمت بالاتری می‌دهد خریداری می‌کند. البته این به شرطی باید باشد که هر کس نتواند تمام خودروهای موجود در بورس را بخرد. بهتر است خودرو در ایران به همان روشی که در سایر کشورها عرضه می‌شود به دست مردم برسد. بررسی ما نشان می‌دهد که خودروی تولید داخل ما گران تمام می‌شود و مصرف کننده نهایی قیمت بالایی را پرداخت می‌کند. قاعدتا باید به سمت کاهش هزینه تولید داخل خودروها برویم.

 

  • وحید ارسالی در

    سلام ، اگه دولت تونست موضوع پیش پا افتاده خودرو رو در کشور مدیریت کنه ، موضوعات دیگه رو هم میتونه مدیریت کنه ، اما واقعیت ها چیز دیگه ای رو نشون میده ، صنعت خورو سازی باید خصوصی و رقابتی بشه و دولت فقط وظیفه نظارتی داشته باشه .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها