|
کدخبر: 103769 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش‌نیوز:

رقابت سخت دو خودروی ژاپنی / کرولا بهتر است یا مزدا۳؟

دو خودروی تویوتا کرولا و مزدا جزو جذاب‌ترین هاچ‌بک‌های سال ۲۰۲۰ هستند که رقابت بین آن‌ها به شدت سخت و نفس‌گیر است.

خودرو رقابت سخت دو خودروی ژاپنی / کرولا بهتر است یا مزدا۳؟

این روزها اکثرا صحبت از مرگ سدان‌ها می‌شود اما هاچ‌بک‌ها جزو آن دسته از سگمنتی هستند که همچنان پرقدرت ادامه می‌دهند. با وجود این که بسیاری از خودروسازان به سمت ساخت مدل‌های کراس‌اورر رفته‌اند اما هنوز هم تعدادی هستند که هاچ‌بک‌های جذاب تولید می‌کنند. مزدا۳ و کرولا هاچ‌بک را می‌توان جزو پرطرفدارترین‌های سال ۲۰۲۰ در این سگمنت دانست که توانایی‌های زیادی از خود نشان داده‌اند.

وب‌سایت موتور۱ تست درایوی از این دو خودرو انجام داده و بررسی آن‌ها پرداخته است. آنطور که گفته شده هر دو خودرو توانسته‌اند امتیازهای خوبی در این تست‌ها کسب کنند و سربلند بیرون آمده‌اند. در ادامه قصد داریم به صورت جزئی به بررسی این دو خودرو بپردازیم.

مزدا ۳ را می‌توان جزو خودروهای جذاب و در عین حال با کابین لاکچری دانست که نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب می‌کند. اما کرولا به نظر می‌رسد که به عنوان یک هاچ‌بک عملکرد بهتری داشته است. کرولا مصرف سوخت پایین دارد، کابین آن راحت است و در عین حال قیمت مناسب‌تری دارد.

طراحی

طراحی مزدا ۳ واقعا فوق‌العاده است و نه تنها برای سگمنت هاچ‌بک بلکه آن را می‌توان یکی از بهترین‌ها در سال ۲۰۲۰ دانست. این خودرو از زبان طراحی منحصر به فرد مزدا با نام کودو بهره می‌برد و در آن ال‌ای‌دی‌های تیز و جلوپنچره ۶ ضلعی چشم‌نوازی می‌کند. از جمله رنگ‌های اصلی این خودرو خاکستری متالیک است که با رینگ‌های مشکلی ۱۰ پره هماهنگی بسیار خوبی دارد. البته می‌توان با پرداخت ۱۹۵۰ دلار پکیج مشکی برای آینه‌ها، ورودی‌های هوا، رکاب کناری و بال عقب سفارش داد.

در نقطه مقابل تویوتا با یک جلوپنجره بسیار بزرگ توری شکل را می‌بینیم. طراحی چراغ‌های جلو و عقب این خودرو ظاهر متفاوتی نسبت به سایر هم رده‌ها دارد و هماهنگی خوبی را در این زمینه شاهد هستیم. رنگ نقره‌ای همراه با رگه‌های از رنگ مشکی در بخش‌های مختلف باعث شده کرولا نیز از مزدا در طراحی جذاب و عامه‌پسند عقب نماند.

کابین

زمانی که وارد کابین مزدا ۳ می‌شوید احساس می‌کنید که باید خودرو کاملا لوکس مواجه هستید. داشبورد این خودرو طراحی کاملا متفاوتی نسبت به بقیه نمونه‌های موجود در بازار دارد و در آن ترکیبی از چرم قرمز رنگ و پلاستیک نرم به کار برده شده است. بخش‌هایی نیز از رنگ پیانویی مشکی است که جذابیت را بیشتر می‌کند. نکته منفی فضای نسبتا کم برای سرنشینان در ردیف جلو و عقب است.

داخل تویوتا کرولا به اندازه مزدا ۳ زیبا نیست. کنسول میانی هم از کیفیت خوبی برخوردار نیست و به نظر می‌رسد که از مواد نامرغوب در آن استفاده شده است. این خودرو نیز روی کاغذ فضای بیشتری برای سرنشینان نسبت به مزدا ۳ ارائه نمی‌دهد و تقریبا در یک سطح قرار دارند. اما به طور کلی راحتی داخل کابین مزدا ۳ بیشتر است و با شرایط بهتری مواجه خواهید بود.

مزدا۱

کرولا۱

مشخصات فنی

مزدا ۳ از یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر با حداکثر توان ۱۸۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۶ پوند-فوت بهره می‌برد. این توان از طریق گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود البته گیربکس دستی نیز در دسترس است. در صورتی که نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک را سفارش دهید سیستم awd نیز روی خودرو خواهد بود. به طور کلی مزدا ۳ از لحاظ رانندگی و به خصوص هندلینگ یک سر و گردن نسبت به سایر رقبا علی‌الخصوص تویوتا بالاتر است.

تویوتا در مقابل از یک پیشرانه ۲ لیتری بهره می‌برد و حداکثر توان آن ۱۶۸ اسب‌بخار است. این خودرو نیز با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود اما یکی از مشکلات آن داشتن کمی تاخیر در تعویض دنده‌هاست. با تمام این وجود رانندگی با کرولا نیز لذت‌بخش است.

کرولا۲

مزدا۲

مترجم: شروین اُشیدری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها