|
کدخبر: 103342

ماجرای آغاز تولید فیات در ایران حقیقت دارد؟

در چند وقت اخیر شاهد بودیم که از جانب برخی مقامات بحث آغاز تولید محصولات فیات در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مطرح شده و به گفته مدیران این منطقه اقتصادی، کمپانی فیات سرمایه گذاری هایی را برای بازار ایران انجام داده است.

خودرو ماجرای آغاز تولید فیات در ایران حقیقت دارد؟

اما آن طور که مشخص است، بحث تولید فیات به شکلی دیگر در دست انجام بوده و خبرهای اعلام شده از جانب مقامات مختلف، بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته است. پیگیری ها نشان می دهد که هنوز فیات هیچ برنامه ای برای حضور محصولاتش در بازار ایران نداره و حتی در زمان برجام هم پیش برد مثبتی در مذاکرات با FCA وجود نداشته است.

فیات۱

به گفته منابع آگاه، شرکت «صنایع خودروسازی پارسیان موتور مانلی» که خود را نماینده رسمی فیات در ایران اعلام می کند و سوله ای را برای تولید محصولات این نشان ایتالیایی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تدارک دیده است، هیچ قرارداد رسمی با گروه FCA و کمپانی مادر ندارد و تنها به واسطه یک نمایندگی منطقه ای بحث تولید فیات را پیش کشیده است.

فیات۲

همچنین محوطه کارگاهی مورد نظر پارسیان موتور مانلی بیشتر شبیه به یک سوله تعمیرگاهی است و شرایط تولید انبوه محصولات CKD و SKD در این کارخانه وجود ندارد. لذا احتمال آن بسیار است که شرکت پارسیان موتور مانلی فرایند تولید برخی محصولات فیات را به صورت DKD در کشور دنبال کند. این شرکت بر روی وبسایت خود اعلام کرده که برنامه تولید محصولاتی چون فیات دوکاتو، ۵۰۰، تیپو سدان و هاچ بک را دارد و در حال حاضر فرایند مونتاژ چند دستگاه دوکاتو را در سلفچگان به پایان رسانده است.

به گفته یکی از مشاوران رسمی کمپانی فیات، شرکت صنایع خودروسازی پارسیان موتور مانلی هیچ قرارداد مشخصی برای همکاری رسمی با این نشان ایتالیایی ندارد و بدیهی است که تعهد واضحی برای فیات ایجاد نشده است. از سویی پشتوانه شرکت پارسیان موتور مانلی آنچنان خوش سابقه نیست و در گذشته پروژه های ناتمام و شکست خورده ای را در صنعت خودروی ایران ثبت کرده است.

فیات۳

در سال های قبل شاهد بودیم که شرکت هایی چون ایران خودرو به سراغ تولید محصولات فیات در ایران رفتند و هیچگاه نتوانستند تا این پروژه را عملیاتی کنند. در سال های دور نیز تولید ون های دوکاتو و فیات سی ینا در ایران به صورت نه چندان گسترده و محدود انجام شده و از آن به بعد، گروه FCA که به خاطر ساختار آمریکایی-ایتالیایی تمایلی به حضور مستقیم در بازار ایران نداشته است.

 

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها