|
کدخبر: 201755

این واکسن جای فایزر را در ایران گرفت

واکسنی که جای فایزر در ایران وارد شد.

خروجی رپرتاژ آسام این واکسن جای فایزر را در ایران گرفت
 
ستاره پارسی : وعده تولید ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا برکت تا پایان شهریور بی‌نتیجه ماند. همچنین گرچه مجوز واردات فایزر و مدرنا صادر شد اما تاکنون از واردات این واکسن‌ها هم خبری نشده است. در این میان اما امارت صادرکننده واکسن کرونا به ایران شد. ناجی،عضو کمیته علمی کووید ۱۹ کشور می‌گوید واکسن کرونا حیات وکس، ساخت کشور امارات به ایران هم وارد شده است.

 سرعت واکسیناسیون در کشور بالا رفته و برخی از شهرها نیز بدون محدودیت سنی واکسیناسیون را ادامه می‌دهند. اما سوال اینجاست، واکسیناسیون در کشور با کدام نوع واکسن سرعت گرفته است؟

اگرچه قرار بود واکسن برکت سرعت واکسیناسیون در کشور را بالا ببرد و تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دز از آن تولید شود اما با گذشت زمان، این وعده بی‌نتیجه ماند، آنهم با هزینه‌های میلیاردی! اما هفته گذشته مدیرعامل کارخانه شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد که تاکنون حدود ۱۰ میلیون دز واکسن کوو ایران برکت ساخته شده که از این تعداد حدود پنج میلیون دز آن تحویل وزارت بهداشت داده شده است.

تاکنون مجوز پنج واکسن داخلی در کشور صادر شده اما هنوز هیچ‌کدام نتوانسته‌اند واکسیناسیون را در کشور عهده‌دار شوند. حالا هم صحبت از واردات واکسن حیات وکس از کشور همسایه ایران یعنی امارات متحده عربی است.

در روزهای گذشته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته بودند که واکسن حیات وکس ساخت امارات به آنها تزریق شده است. موضوعی که مقامات رسمی نسبت به آن واکنشی نشان ندادند. پس از پیگیری‌های تجارت‌نیوز از گمرک و اتاق بازرگانی ایران و امارات نیز این موضوع تکذیب شد.

واکسن ساخت امارات به کشور وارد شده

اما حالا علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اخیرا محموله‌ای از سینوفارم ساخت امارات که همان حیات وکس است به کشور وارد شده است.»

ناجی درباره واکسن ساخت امارات توضیح می‌دهد: «واکسن حیات وکس همان واکسن سینوفارم پکن است. به دلیل مشارکت زیادی که امارات با چین در کارآزمایی بالینی سینوفارم داشت، کارحانه تولید آن در این کشور ساخته شد. حالا امارات حدود دو میلیون دز واکسن حیات وکس در ماه تولید می‌کند.»

او با بیان اینکه حیات وکس چون تحت لیسانس همان سینوفارم پکن است، ادامه می‌دهد: «این واکسن باید همان کارآیی را داشته باشد. اینطور نیست که امارات کارآزمایی جدیدی برای ساخت واکسن انجام داده باشند.»

عضو کمیته علمی کووید۱۹ کشور می‌گوید: «حیات وکس هم مانند سینوفارم ساخت پکن باید در دو دز تزریق شود. فاصله زمانی تزریق این دو دز هم از ۲۱ روز تا ۲۸ روز است.»

این در حالی است که روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک در این مورد به تجارت‌‌نیوز گفته بود: «واکسن‌های سینوفارم چینی، آسترازنکا ژاپنی، ایتالیایی سبد کوواکس، آسترازنکا چینی سبد کوواکس، اسپوتنیک روسی، آسترازنکا روسی، آسترازنکا از اتریش و بهارات هندی تاکنون به کشور وارد شده است.»

لطیفی گفته بود تا این لحظه واکسن از مقصد امارات به کشور وارد نشده است. واکسن‌های سینوفارم مستقیم از چین وارد می‌شود.

عرفان شاکری، نایب رئیس دوم اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات نیز با ابراز بی‌اطلاعی از واردات واکسن ساخت امارات به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مشخص نیست که واکسن ساخت امارات به کشور وارد شده باشد یا نه. باید این موضوع را از سازمان غذا و دارو پیگیری کرد.»

بنابر اعلام گمرک ایران، روز گذشته نیز یک محموله سه میلیون دزی واکسن سینوفارم به کشور وارد شد. بر این اساس مجموع واکسن‌های وارداتی به کشور به بیش از ۵۸ میلیون دز رسید.

 

واردات حیات وکس به جای فایزر و مدرنا

از سوی دیگر بعد از اما و اگر‌های زیاد و ممنوعیت وارادت واکسن فایزر و مدرنا سرانجام مردادماه، محمدرضا شانه‌ساز، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت مجوز واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا صادر شد. اما تاکنون هیچ خبری از این واکسن‌ها در کشور نشده است.

به جای فایزر و مدرنا، حیات وکس به کشور وارد شده و در شبکه بهداشتی توزیع شده. به نظر می‌رسد بخشی از سرعت واکسیناسیون ایران به واردات واکسن حیات وکس مربوط است.

گفتنی است به جز ایران، اخیرا نیز فیلیپین از واردات یک محموله واکس حیات وکس ساخت امارات خبر داده بود. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به صادرات واکسن از سوی امارات واکنش نشان دادند. آنها می‌گویند امارات به جای شعار و بدون سر و صدا عمل کرد و حالا جای خود را در بازار جهانی واکسن باز می‌کند.

 

غالب واکسن‌های تزریق شده در ایران سینوفارم بوده. گرچه این واکسن تائیدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد اما برخی از کشورهای اتحادیه اروپا واکسن‌هایی را که آژانس دارویی اروپا تائید نکرده باشد، به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین مسافران ایرانی که سینوفارم تزریق کرده باشند برای سفر به این کشورها محدودیت‌هایی دارند.
 

ارسال نظر