|
کدخبر: 275105

قتل دانش آموز ۱۰ ساله توسط مارمولک

در حالی که اجرای بخشی از حکم دادگاه تجدیدنظر تهران درباره راه اندازی سیستم هشدار کودک ربایی و اصلاح آیین نامه سرویس مدارس در پستوی فراموشی وزارتخانه ها سوسو می زند، دادستانی مشهد بر پیگیری اجرای حکم تاکید کرد.

حوادث قتل دانش آموز ۱۰ ساله توسط مارمولک

به دنبال پیگیری ها و شکایت پدر دانش آموز ۱۰ ساله مشهدی که به دلیل حضور نیافتن راننده سرویس مدرسه، دچار یک حادثه وحشتناک شد و توسط قاتل «مارمولک نشان» به قتل رسید، شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برای جبران خسارت های معنوی این حادثه تاسف بار نه تنها رای به الزام عذرخواهی سه وزارتخانه، شهرداری مشهد و راننده سرویس این کودک داد بلکه بر اصلاح ساختار سرویس مدارس و همچنین راه اندازی سیستم هشدار کودک ربایی تاکید کرد اما با آن که بخشی از رای دادگاه باحضور مقامات مسئول در منزل خانواده مقتول (محمدحسین ازغدی) اجرا شد و آن ها به دلجویی و  عذرخواهی پرداختند،  هنوز بخش های دیگری از رای دستگاه قضایی با آغاز حضور دانش آموزان در مدارس اجرا نشده است به طوری که گویی در پستوی فراموشی وزارتخانه ها قرار دارد.

در همین باره، معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با تاکید بر این که رای دادگاه تجدیدنظر استان تهران باید به طور کامل و دقیق اجرا شود و گفت: امیدوار بودیم همزمان با آغاز سال تحصیلی، دیگر بخش های حکم دادگاه نیز درباره اصلاح آیین نامه سرویس مدارس  یا راه اندازی سیستم هشدار کودک ربایی در مشهد اجرا شود اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه گزارشی در این خصوص به دستگاه قضایی ارسال نشده است و طبق اطلاعاتی که داریم هنوز اقدام عملی برای این منظور به چشم نمی خورد.

قاضی نیره عابدین زاده تصریح کرد: دادستانی مرکز خراسان رضوی با جدیت این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد و دستگاه های مسئولی که محکوم شده اند باید در اجرای دقیق رای دستگاه قضایی تمکین کنند چرا که راه اندازی سیستم هشدار برای کودکان گم شده  یا کودکانی که مورد ربایش قرار می گیرند، در کشف سریع جرم نقش مهمی دارد و از وقوع حوادث تلخی مانند قتل محمد حسین ۱۰ ساله جلوگیری می کند.

این مقام ارشد در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: همان طور که در رای دادگاه نیز اشاره شده است، برای اصلاح زیرساخت های پیشگیری از وقوع جرم باید از تجربیات دیگر کشورها نیز بهره ببریم به گونه ای که آمار حوادث تاسف بار برای کودکان را با استفاده از هر ابزار و راهکار قانونی کاهش دهیم.

قاضی عابدین زاده با اشاره به بازدهی مطلوب راه اندازی سیستم هشدار کودک ربایی در برخی کشورهای خارجی افزود: آمارهای وقوع حوادث برای کودکانی که توان دفاعی لازم را ندارند، موضوعی مهم و حساس است که باید مورد توجه و آسیب شناسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین رای کم نظیر دادگاه تجدیدنظر، برای توجه جدی به آسیب ها و خطراتی که کودکان را تهدید می کند، فرصت بسیار مناسبی است تا مسئولان و  دست اندرکاران حوزه اجتماعی به رفع نواقص موجود بپردازند که در این زمینه دادستانی مشهد نیز با همه توان آن ها را یاری خواهد کرد.

گزارش ها حاکی است: رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز درباره آخرین وضعیت اصلاح آیین نامه سرویس مدارس و راه اندازی سیستم هشدار کودک ربایی به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: اصلاح آیین نامه باید در تهران انجام شود و ما دخالتی در این باره  نداریم. «نعمتی» افزود: این موضوع در کارگروه ماده ۹ مطرح می شود که نمایندگان تام الاختیار سه وزارتخانه (راه و شهرسازی ، آموزش و پرورش و وزارت کشور) در آن عضو هستند و هرگونه تغییرات در بخش نامه ها و آیین نامه ها باید به صورت کشوری انجام و به استان ها اعلام شود.

دبیر کارگروه سرویس مدارس در عین حال تاکید کرد: برخی از موارد قانونی مانند تعیین نرخ نامه، تایید صلاحیت شرکت ها و گواهی سلامت رانندگان را که در حوزه اختیارات استانی است ،با جدیت پیگیری می کنیم تا ضریب امنیت را برای دانش آموزان و سرویس های مدارس افزایش دهیم.

«نعمتی» اضافه کرد: هم ا کنون نیز گواهی سلامت جسمانی و روانی رانندگان سرویس مدارس در طول قرارداد را پیگیری می کنیم و آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

وی درباره راه اندازی سیستم هشدار کودک ربایی نیز گفت: در این زمینه سامانه ای به نام «سپند» وجود دارد که باید هماهنگی های لازم بین آموزش و پرورش و وزارت کشور انجام شود تا مجوز نصب و راه اندازی بدهند.

رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این که سیستم «سپند» روی گوشی والدین نصب می شود و آن ها می توانند فرزند خود را از لحظه ورود به سرویس مدرسه تا خروج از آن کنترل کنند، افزود: هنوز پیگیری ها ادامه دارد تا هماهنگی های لازم انجام شود.

پنجم اردیبهشت سال ۹۷ کودک ۱۰ ساله ای به نام «محمدحسین ازغدی» که در سال چهارم ابتدایی تحصیل می کرد، به دلیل حضور نیافتن راننده سرویس مدرسه، در چنگ شیطان معروف به قاتل مارمولک نشان افتاد و به دلیل مقاومت در برابر تعرض، با ضربات سنگ و چاقو به قتل رسید. اما قاتل ۲۷ ساله این دانش آموز بی گناه خیلی زود دستگیر و در ملأعام به دار مجازات آویخته شد. بعد از این ماجرا، پدر محمدحسین همچنان به پیگیری های خود برای جبران خسارت های مادی و معنوی ادامه داد تا این که شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر تهران با بررسی دقیق پرونده رای به الزام   عذرخواهی سه وزارتخانه (آموزش و پرورش، راه و شهرسازی ، وزارت کشور) و همچنین شهرداری مشهد از خانواده مقتول داد. در بخش دیگری از این رای بر اصلاح آیین نامه سرویس مدارس و همچنین راه اندازی سیستم هشدار کودک ربایی و کودکان گم شده توسط چهار مرجع حقوقی طی شش ماه تاکید شده است.

منبع: رکنا

ارسال نظر