|
کدخبر: 273633

عواقب گسترده کمبود خواب بر سلامتی

محققان این پروژه می گویند که جامعه ای که با کمبود خواب دست و پنجه نرم می کند ممکن است با عواقب گسترده تری روبرو شود. بیش از ۳۰درصد جمعیت بزرگسالان ایران مشکل بی خوابی دارند. این عدم استراحت عواقبی دارد. به گفته متخصصان، شواهد نشان می دهد که کم خوابی با بیماری های مزمن، بیماری های روانی و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و سایر مشکلات مرتبط است.

ایرانیان مشکل خواب دارند. طبق آخرین آمار از وضعیت خواب ایرانیان ۷ تا ۱۰ میلیون از جمعیت ایران درگیر بی‌خوابی هستند.

بیش از ۳۰درصد جمعیت بزرگسالان ایران مشکل بی خوابی دارند و با اختلالات خواب در جنگ هستند. این عدم استراحت عواقبی دارد. به گفته متخصصان، شواهد نشان می دهد که کم خوابی با بیماری های مزمن، بیماری های روانی و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و سایر مشکلات مرتبط است.

درگیری با کم خوابی، این روزها تنها به ایران و ایرانیان نیست بلکه یک مشکل جهانی است و اما کم خوابی نه تنها برای خودمان، بلکه برای اطرافیانمان نیز مضر است. طبق مقاله ای که هفته گذشته در PLOS Biology منتشر شد. راسل فاستر، مدیر انستیتوی علوم اعصاب خواب در دانشگاه آکسفورد در انگلستان بیان کرد که نتایج بررسی های علمی به طور واضح نشان می دهد که کم خوابی می تواند تمایل افراد به کمک به یکدیگر را کاهش دهد. بیش از ۷۵ درصد از شرکت کنندگان این پروژه تحقیقاتی نشان دادند که بعد از کم خوابی و درگیر با اختلالات خواب،احتمال کمتری برای کمک به خانواده و دوستان و همچنین غریبه ها وجود دارند.

بعد از اسکن مغزی شرکت کنندگان کم خواب این پروژه بررسی معضلات کم خوابی، محققان متوجه شدند که کیفیت خواب تأثیر بسزایی در میزان خودخواهی یا کاهش خودخواهی دارد. به نظر می‌رسد که کیفیت آن خواب برای کمک و حمایت از تمایل ما برای کمک به افراد دیگر حیاتی است.

محققان این پروژه می گویند که جامعه ای که با کمبود خواب دست و پنجه نرم می کند ممکن است با عواقب گسترده تری روبرو شود.

افرادی که به خاطر شغل خود شیفت شب دارند، مانند پزشکان، پرستاران و پلیس اغلب به طور مزمن خسته هستند باید بیشتر متوجه خود باشند و مراقب باشند که به اختلالات خواب دچار نشوند.

بالاتر از ۲۱ (بزرگسالی) انسان به ۶ الی ۸ ساعت خواب نیاز دارد یعنی کسی که ۶ ساعت می‌خوابد نرمال است و مشکلی ندارد.

برای رفع کم‌خوابی چه باید خورد؟

 باید بدانیم غذایی که می‌خوریم نه تنها روی مقدار وزن و سلامتی بدن اثر می‌گذارد بلکه روی وضعیت خواب نیز اثر می‌گذارد مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد خواب‌ راحت می‌شود و بعضی دیگر باعیت اختلال درخواب می‌شود.

غذاهایی که باعث خواب راحت می‌شود شامل سبزیجات مثل کاهو، اسفناج، غلات، نان‌های سبوس‌دار، قارچ‌ها و در بین میوه‌ها انواع توت‌ها و سبزی‌های معطر مثل ریحان و شوید باعث رفع اختلالات مرتبط با خواب می‌شود.

 نوشیدن یک لیوان شیر گرم در هنگام خواب مانند یک دارو باعث خواب راحت می‌شود. غذاهای غنی شامل عسل، گوشت بوقلمون سفید، تخم مرغ و ماهی تن نیز می‌تواند قبل از خواب مصرف شود.

اگر هر کدام از ما مشکلات زمینه‌ای از قبیل اضطراب، افسردگی، مشکلات روحی و روانی و حتی جسمی داشته باشیم برای اینکه خواب راحتی داشته باشیم باید ابتدا مشکل زمینه‌ای را برطرف کنیم تا پس از آن مشکل خواب برطرف شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها