|
کدخبر: 238131

مرگ ۲ شهروند تهرانی به دلیل هاری + جزییات

فوت دو نفر بر اثر ابتلا به بیماری هاری در شهرستان های ملارد و رباط کریم در غرب استان تهران رخ داده است؛ یکی از این افراد یک مرد معتاد کارتن خواب بوده که با گزش سگ ولگرد به این بیماری مبتلا شده و دیگری نیز باغبانی است که سگ نگهبان مبتلا به هاری او را گزیده بود.

۲ نفر بر اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست دادند. هاری یکی از بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان است.این ۲ حادثه مرگبار بر اثر هاری در شهرستان های ملارد و رباط کریم در غرب استان تهران رخ داده است. یکی از جان باختگان بر اثر بیماری هاری نگهبان و دیگری معتاد کارتن خواب بود. بیماری هاری از طریق گاز گرفتن حیوان و انتقال ترشحات آلوده به انسان منتقل خواهد شد.

فوت دو شهروند تهرانی بر اثر ابتلا به بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان، زنگ خطری را به صدا درآورده که مقابله با آن تنها با واکسیناسیون سریع سگ‌ها و مراجعه مردم به مراکز درمانی در صورت گاز گرفتگی از سوی سگ و یا حتی گربه امکان پذیر است.

هاری یکی از بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان است که در صورت دریافت نکردن به موقع خدمات درمانی می‌تواند منجر به مرگ فرد مبتلا شود؛ به تازگی فوت ۲ نفر بر اثر ابتلا به هاری در شبکه بهداشت و درمان استان تهران به ثبت رسیده است که هر دو آنها با تاخیر قابل توجه ۲۱ تا ۲۵ روزه پس از گزش توسط سگ هار و با حال وخیم به مراکز درمانی مراجعه کردند و در نهایت جان خود را از دست دادند.

این ۲ حادثه در شهرستان های ملارد و رباط کریم در غرب استان تهران رخ داده است؛ یکی از این افراد یک مرد معتاد کارتن خواب بوده که با گزش سگ ولگرد به این بیماری مبتلا شده و دیگری نیز باغبانی است که سگ نگهبان مبتلا به هاری او را گزیده بود.

نگهداری از سگ‌ها در شهرستان‌های غرب تهران به علت وجود مزارع، واحدهای دامداری، صنعتی و تولیدی مختلف، امری رایج است و صاحبان این سگ ها ملزم به واکسیناسیون و انجام معاینات دوره ای برای اطمینان از سلامت آنها هستند، اما گاهی برخی افراد در این موضوع سهل انگاری کرده و یا سگ ها را به علت بیماری، پیری یا ناکارآمدی رها می کنند.

رها سازی سگ ها تاکنون مورد مناقشه محافل مختلفی قرار داشته و دارد و از آنجا که این حیوانات ولگرد به صورت دوره‌ای واکسیناسیون نمی شوند، امکان جفت گیری با حیوانات وحشی و بیمار را دارند و احتمال مواجهه با گرسنگی و سرما، به محیط های زیست انسانی وارد می شوند.

بهزاد امیری رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش در این زمینه گفته بود: اغلب بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان قابل پیشگیری است. به عنوان مثال، بیماری هاری به عنوان یک بیماری ویروسی بر اعصاب مرکزی اثر گذاشته و از طریق گاز گرفتن حیوان و انتقال ترشحات آلوده به انسان منتقل خواهد شد.

به گفته امیری، این بیماری در صورت عدم مراجعه به هنگام به مراکز درمانی و استفاده از سرم ضد هاری و شست وشو می‌تواند باعث مرگ انسان شود.

وی افزود: در سال ۹۹ تعداد موارد حیوان گزیدگی در ایران بیش از ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ مورد (در مراکز رسمی مربوطه) به ثبت رسیده و آمار غیررسمی برابر با ۲۵۳ هزار مورد است.

امیری اظهارداشت: در حال حاضر مراکز پزشکی مربوطه در این خصوص به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمات می‌کنند و جهت معالجه و درمان هاری، حیوان گزیدگی و... از طریق سرم ضدهاری، شست وشو و همچنین تزریق واکسن اقدام شده و مرگ ناشی از این بیماری در کشور نیز به دلیل عدم مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۵ مورد مرگ ناشی از هاری نیز به دلیل مراجعه نکردن به این مراکز در کشور گزارش شد و سالانه نزدیک به ۱۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری به ثبت می‌رسد.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها