|
کدخبر: 190407

خرس های بزرگ آرامش اینجا را به هم زدند! + عکس

در یکماه اخیر شاهد حمله چندین خرس وحشی به مردم مناطق عشایرنشین بخش بازفت در شهرستان کوهرنگ بودیم، در این حوادث چند نفر دچار مصدومیت بسیار شدید شدند، قطعا افزایش حملات خرس قهوه‌ای در چهارمحال و بختیاری دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، اما این مسئله این روزها به کابوسی برای مردم مناطق صعب‌العبور بخش بازفت تبدیل شده است.

حوادث خرس های بزرگ آرامش اینجا را به هم زدند! + عکس

دیدن صحنه‌های حمله خرس به مردم و وارد آمدن جراحات شدید به آن‌ها بسیار ناگوار است، گاها این تصاویر در فضای مجازی نیز منتشر می‌شوند، قطعا نزدیک شدن خرس‌های قهوه‌ای به مناطق سکونتگاهی عشایر و روستایی در شهرستان‌های مختلف به‌ویژه شهرستان کوهرنگ می‌تواند تبعات ناگواری داشته باشد.

شاید یکی از دلایل اصلی نزدیک شدن خرس‌های قهوه‌ای به مناطق سکونتگاهی برای تامین غذا و آب باشد، در حال حاضر باتوجه به خشکسالی‌ها بسیاری از چشمه‌سارها خشک و یا بسیار کم‌آب شده‌اند، همچنین از بین رفتن مراتع و خشکسالی چراگاه‌ها موجب شده که خرس‌ها به نزدیکی محل سکونت انسان‌ها نزدیک شوند تا بتوانند به منابع آبی و غذا دسترسی پیدا کنند.

افزایش حملات خرس یک زنگ خطر جدی برای تهدید جان انسان‌ها در مناطق کوهستانی و عشایرنشین محسوب می‌شود، عموما امدادرسانی در این مناطق نیز بسیار دشوار و طاقت‌فرسا است، بنابراین باید این مسئله مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد، زیرا ممکن است این نزدیک شدن خرس‌های وحشی به مناطق مسکونی جان خرس‌ها را نیز به خطر بیندازد.

سه مورد حمله خرس در کمتر از ۱۰ روز در شهرستان کوهرنگ

ایرج کیانی- مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حمله خرس به مردم در شهرستان کوهرنگ افزایش داشته است، اظهار کرد: در ۱۰ روز گذشته سه مورد حمله خرس به مردم بخش بازفت شهرستان کوهرنگ به سازمان جمعیت هلال‌احمر گزارش شد.

وی افزود: در حادثه اول خرس موجب مصدوم شدن دو نفر از اهالی شهرستان کوهرنگ شد، در حادثه دوم یک بانو مورد حمله خرس وحشی قرار گرفت و به شدت دچار جراحات شد و در چند روز گذشته نیز یک نوجوان در این منطقه مورد حمله خرس قرار گرفت.

کیانی با بیان اینکه امدادگران جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری بالافاصله بعد از اعلام حادثه به مرکز EOC جمعیت هلال‌احمر بالافاصله به منطقه برای امدادرسانی اعزام می‌شوند، گفت: در شهرستان کوهرنگ و در منطقه بازفت یک مرکز امدادی جمعیت هلال‌احمر وجود دارد که مردم با تماس با شماره ۱۱۲ درخواست کمک خود را اعلام می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری افزود: بسیاری از مناطق بخش بازفت در شهرستان کوهرنگ صعب‌العبور هستند، اگر امکان اعزام نیرو به‌صورت زمینی وجود داشته باشد، نیروها به‌صورت زمینی اعزام می‌شوند، اما اگر اعزام نیرو به‌صورت زمینی زمانبر و سخت باشد، درخواست برای اعزام بالگرد پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه امدادرسانی در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور به‌صورت زمینی بسیار دشوار است، گفت: برای مثال در حمله خرس به دو نفر از اهالی بخش بازفت، نیروهای امدادی بخشی را با خودرو و بخشی را با پای پیاده طی کردند و مصدومان را به پایین کوه انتقال دادند.

کیانی ادامه داد: اگر امکان اعزام نیرو به‌صورت زمینی وجود نداشت و شرایط آب و هوایی و منطقه برای اعزام بالگرد مناسب باشد، تیم‌ واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر که به‌صورت شبانه‌روزی در مرکز استان مستقر هستند با بالگرد به منطقه برای امدادرسانی اعزام می‌شوند، برای اعزام بالگرد باید مقدمات فراهم باشد، برای مثال در شب و شرایط آب و هوایی نامساعد امکان اعزام بالگرد وجود ندارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امدادگران جمعیت هلال‌احمر آموزش‌های لازم برای امدادرسانی در شرایط مختلف را دیده‌اند، توضیح داد: امدادگران جمعیت هلال‌احمر بر اساس نوع و میزان آموزش به چند دسته امدادگر سه، دو و یک، نجاتگر سه، دو و یک و آخرین درجه برای یک امدادگر نشان ایثارگری است که این امدادگر دارای تمامی مهارت‌های امدادی موردنیاز برای امدادرسانی به مصدومان است.

وی افزود: امدادگرانی که در پایگاه‌های امداد و نجات چهارمحال و بختیاری بکارگیری می‌شوند، دارای درجه نجاتگر سه به بالا هستند و در مواقع بروز حادثه می‌توانند اقدامات اولیه موردنیاز برای امدادرسانی به مصدومان از جمله پانسمان، احیای قلبی- ریوی، آتل‌بندی و... را انجام دهند، اگر وضعیت مصدوم وخیم باشد، این فرد به مرکز استان انتقال داده می‌شود.

کیانی تاکید کرد: امدادرسانی در مناطق صعب‌العبور بسیار کار طاقت‌فرسایی است و امدادگران باید مهارت بسیار بالایی داشته باشند، جمعیت هلال احمر آماده دریافت گزارشات مردمی با تلفن ۱۱۲ "ندای امداد" است، پایگاه‌های امداد و نجات استان توسط مرکز فرماندهی و کنترل عملیات جمعیت هلال‌احمر EOC کنترل می‌شوند.

افزایش جمعیت خرس‌های وحشی در شهرستان کوهرنگ

مرتضی زمانپور- فرماندار شهرستان کوهرنگ با اشاره به افزایش حمله خرس‌های وحشی به مردم در در این شهرستان، اظهار کرد: این افزایش دلایل متعددی دارد، باتوجه به خشکسالی‌های رخ داده ، خرس‌ها برای تغذیه خود به مناطق مسکونی نزدیک شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در چند سال اخیر باتوجه به سیاست جلوگیری از شکار خرس‌های وحشی جمعیت آن‌ها در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

زمانپور با بیان اینکه عموما حملات خرس به مردم در مناطق عشایرنشین بخش بازفت شهرستان کوهرنگ اتفاق می‌افتد، گفت: به‌علت صعب‌العبور بودن این مناطق گاها امکان امدادرسانی به‌صورت زمینی وجود ندارد و برای انتقال مصدوم نیاز به اعزام بالگرد وجود دارد.

فرماندار کوهرنگ بیان کرد: نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر و اورژانس ۱۱۵ تمام تلاش خود را برای امدادرسانی و نجات جان مصدومان انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری نزدیک به ۱۵ مورد حمله خرس به مردم در شهرستان کوهرنگ گزارش شده است، گفت: بخشی از این حملات نیز ناموفق بود، مواردی که بر اثر حمله خرس به‌ شدت دچار مصدومیت شده بودند به مراکز درمانی منتقل شدند، عموما حملات خرس در مناطق عشایری و صعب‌العبور رخ می‌دهد.

ترس و نگرانی مردم از حملات مکرر خرس در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ

رحمانی یکی از امدادگران جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری که در یکی از عملیات‌های امدادرسانی به مصدوم حادثه‌دیده بر اثر حمله خرس حضور داشت اظهار کرد: عشایر منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ در مناطق بسیار صعب‌العبور و به دور از هرگونه امکانات اولیه زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: امدارسانی در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور کار بسیار دشواری است، عموما برقراری ارتباط با مردم این منطقه بسیار دشوار است.

رحمانی خاطرنشان کرد: زمانی که خرس به نوجوان کوهرنگی حمله کرده بود، این نوجوان به‌شدت دچار آسیب جسمی شده بود و دارای خونریزی بسیار شدیدی نیز بود، همچنین واهمه از حمله مجدد خرس در بین اهالی و نزدیکان بسیار مشهود بود.

این امدادگر جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه مردم این مناطق همواره دچار ترس و نگرانی برای حمله خرس هستند، توضیح داد: مردم باتوجه به افزایش حملات خرس امنیت جانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای امدادرسانی در منطقه صعب‌العبور بازفت به‌صورت زمینی باید چند ساعت پیاده‌روی انجام داد، گفت: در حادثه اخیر حمله خرس نوجوان به‌شدت دچار آسیب جسمی شده بود و از لحاظ روحی نیز در وضعیت نامناسبی قرار داشت، این مصدوم با همکاری مردم محلی به محل فرود بالگرد آورده شد و بلافاصله اقدامات درمانی اولیه بر روی او صورت گرفت.

رحمانی خاطرنشان کرد: پس انجام اقدامات درمانی اولیه مصدوم به‌علت جراحات وارده با بالگرد به مرکز درمانی در شهرکرد منتقل شد.

منبع: رکنا

ارسال نظر