|
کدخبر: 180655

دستگیری سارق اسکلت‌های قبرستان شوش!

متجاوز به قدیمی‌ترین آرامگاه ایلامی که قصد سرقت اسکلت‌های انسانی را داشت در شوش دستگیر شد.

حوادث دستگیری سارق اسکلت‌های قبرستان شوش!

سارق اسکلت‌های انسان قبرستان قدیمی ایلامی در شوش لو رفت. این سارق که قصد داشت اسکلت‌های انسان دفن شده در این قبرستان را به سرقت ببرد قبل از اقدام به دزدی شناسایی شد. ۲۱ اسکلت انسان در این آرامگاه قدیمی دفن شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان از دستگیری یک سارق در محوطه باستانی هفت‌تپه شهرستان شوش خبر داد. سرهنگ رامین مکناوی در این باره گفت: برابر گزارش پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوش و طی گزارش دریافتی از عوامل نگهبانی موزه هفت‌تپه مبنی بر سرقت لوله‌های فلزی حصار مقبره "تپتی‌آهار" از قدیمی‌ترین آرامگاه‌های مکشوفه ایلامی، نیروهای این پایگاه بی‌درنگ به محل موردنظر مراجعه کردند.وی ادامه داد: نیروهای این پایگاه با رسیدن به محل، فردی با هویت معلوم از ساکنان شهر شاوور شهرستان کرخه را در حال سرقت لوله‌های فلزی پیش‌گفته مشاهده کردند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: این فرد خاطی با همکاری عوامل انتظامی پاسگاه و نگهبانان موزه هفت‌تپه هنگام سرقت دستگیر و ضمن تشکیل پرونده، به منظور سیر مراحل قانونی به دادسرای انقلاب شوش معرفی شد.

یکی از قدیمی‌ترین آرامگاه‌های ایلامی که حفاری شده به گفته نگهبان، آرامگاه «تپتی‌آهار» و « ملکه او »است و این موضوع در سنگ نبشته‌ای که در محوطه آرامگاه بوده نوشته شده است.

در این آرامگاه حدود ۲۱ اسکلت وجود داشت که پس از هر تدفین، درِ آرامگاه با آجر بسته می‌شد.

تپتی‌آهار در حدود قرن پانزدهم یا چهاردهم قبل از میلاد پادشاه ایلام (تمدن) بود؛ او احتمالا آخرین فرمانروای کیدینویی بوده است

 

منبع: رکنا

ارسال نظر