|
کدخبر: 292683 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسرش نیوز؛

علت اصلی تلفات جاده‌ای مشخص شد

۷ اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل نام‌گذاری شده است. ایمنی حمل و نقل ارکان مختلفی دارد که به صورت خلاصه به برخی از آن ها می پردازیم.

حمل و نقل علت اصلی تلفات جاده‌ای مشخص شد

۷ اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل نام‌گذاری شده است. ایمنی حمل‌ و نقل ارکان مختلفی دارد که به صورت خلاصه به برخی از آن‌ها می پردازیم.

حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی از انواع حمل و نقل‌ها است. بیشترین آمار حوادث در حمل و نقل جاده‌ای به چشم می‌خورد. البته باید در نظر بگیرید که حمل و نقل هوایی هم سالیانه آمار زیادی در مرگ و میرها در جهان دارد. حمل و نقلی که در آن هیچ خسارت و تلفات جانی و مالی به سرنشینان و بار آن وارد نشود را ایمنی در حمل و نقل می گویند.

ایمنی از مهمترین ارکان تمامی حمل و نقل‌ها است که متاسفانه به حد لزوم به آن رسیدگی نمی‌شود. عامل انسانی از مهمترین موارد تاثیر گذار در بحث حمل و نقل و ایمنی آن است.

تصادفات و آمار تلفات جاده ای از نوع های دیگر حمل‌ونقل بیشتر است. ناامنی جاده‌ها و بی کیفیت بودن خودروهای داخلی از موارد تاثیرگذار در تصادفات جاده است. اهمیت روز ایمنی حمل‌ و نقل جاده‌ای باعث شده است هفتم اردیبهشت به عنوان روز ایمنی حمل‌ و نقل نام گذاری شود. ایمنی جاده ها و حمل و نقل باعث رشد و توسعه اقتصادی هم می‌شود.

ایمنی جاده

ایمنی جاده یکی از اهداف در برنامه‌ریزی‌های حمل و نقل است. ایمنی جاده یکی از نگرانی‌های اصلی در طراحی، نگهداری و بهره‌برداری از جاده‌ها و خیابان‌ها است. موارد مهمی در امنیت سفر و جاده موثر است از جمله نوع وسیله نقلیه، وضعیت خیابان و جاده، رفتار راننده و نوع سطح جاده را می‌توان نام برد. برای ایمنی و بهبود جاده ها کارهایی را می‌توان انجام داد که در بیشتر جاده‌ها شاهد آن نیستیم.

نصب لرزاننده در جاده، نصب دوربرگردان‌ها، بهبود مسیرهای چرخشی، تنظیم درست سیگنال‌های راهنمایی‌ و رانندگی، نصب تابلوهایی با بازتاب بیشتر در جاده‌ از مواردی است که با اجرای آن درصدی از حوادث و تلفات جاده ای کاهش می یابد. ۳۴ درصد تصادفات جاده‌ای سهم عوامل جاده ای است.

سهم خودرو از حوادث جاده‌ای

۱۲ درصد تصادفات جاده‌ای به عامل وسیله نقلیه تعلق می‌گیرد. این عامل در کنار عامل انسانی و عامل جاده‌ای بسیاری از حوادث را در بر می‌گیرد. این دسته نقص‌های فنی محتمل وسیله نقلیه را در بر می‌گیرد و شامل ریسک فاکتورهایی است که احتمال تصادف را در این زمینه افزایش می‌دهند. بریدگی ترمز، نقص فنی در سیستم فرمان و تایرها و موتور از عوامل اصلی تاثیرگذار در مشکلات و بروز حادثه است که خودرو باعث آن بوده است.

حادثه با فرمان انسان

مهمترین و تاثیر گذارترین عامل در تصادفات و تلفات جاده‌ای عامل انسانی است. ۹۳ درصد این حوادث را این عامل در بر می‌گیرد.

عوامل مختلفی را برای آن می‌توان نام برد. حواس پرتی راننده، عدم توجه به مشکلات خودرو، سرعت بالا در جاده خصوصا پیچ‌ها، مانورهای غیرقانونی، خطای عملکرد، مهارت کم را می توان از بروز حادثه در جاده نام برد. خود راننده شرایط را بهتر از هرکس دیگر درک می کند. اگر احساس خستگی و یا عدم اطمینان به رانندگی را در خود می بیند نباید با جان خود و سرنشینان بازی کند.

متاسفانه تمام این عوامل در کنار هم باعث تصادفات شدید در جاده‌ها شده است که جان بسیاری از هم وطنان را می گیرد و سفر را به کام اطرافیان تلخ می‌کند حتی اگر باعث تصادفی نشود که تلفات داشته باشد.

ایمنی جاده و راننده احترام به حقوق اولیه افراد است که در این صورت قوانین هم رعایت می شود. اختراع خودرو اسباب آسایش، رفاه و لذت بیشتر از زندگی انسان فراهم گردیده است اما همین خودرو که باعث آسایش بشر است، باعث تلفات بسیاری شده که غیر قابل جبران است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها