|
کدخبر: 316821

هک اسنپ /اسنپ فود/ حمله هکری

صفر تا صد هک اسنپ فود / هکرها به کدام اطلاعات دست پیدا کردند؟

کاربران اسنپ فود امروز مورد حمله هکرهای حرفه ای قرار گرفتند. ادعا شده است که در این حمله اطلاعات کاربری، پسورد، ایمیل و نام و نام خانوداگی و شماره تلفن همراه ۲۰ میلیون کابر هک شده و ۵۱ میلیون موقعیت مکانی، آدرس کامل، شماره تلفن، اطلاعات بیش از ۱۶۰ میلون سفر انجام شده توسط پیک، اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار پرداخت سفارش شامل نام مشتری، شماره کارت و … افشا شده است.

جامعه صفر تا صد هک اسنپ فود / هکرها به کدام اطلاعات دست پیدا کردند؟

بر اساس گزارش های منتشر شده، گروه هکری ای آی آر لیکس در کانال تلگرامی خود اطلاعاتی که قبلاً هک شده‌اند را منتشر کرده‌اند. این اطلاعات شامل بیش از ۲۰ میلیون نام کاربری، رمز عبور، ایمیل، نام و نام خانوادگی، شماره موبایل و دیگر اطلاعات است. به علاوه، یک گروه هکری که در تابستان امسال تپسی را هک کرده بود، اکنون ادعا می‌کند که کل داده‌های اسنپ فود را به دست آورده است. این داده‌ها شامل اطلاعات بیش از ۲۰ میلیون کاربر و ۸۸۰ میلیون سفارش می‌باشد.

این گروه اعلام کرده است که اطلاعات بیش از ۲۰ میلیون کاربر، شامل نام کاربری، رمز عبور، ایمیل، نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، تاریخ تولد و همچنین اطلاعات بیش از ۸۸۰ میلیون سفارش محصول را استخراج کرده است. این گروه هکر اعلام کرده است که اطلاعات را مستقیماً برای فروش در دسترس قرار داده و هیچ اطلاعی به اسنپ فود نداده است. آنها دلیل این تصمیم را تجربه قبلی خود در مذاکره با تپسی عنوان کرده‌اند و اظهار کرده‌اند: "بعد از ماجرای تپسی، تصمیم گرفتیم با هیچ شرکتی در آینده مذاکره نکنیم!"

این درحالی است که محمد خلج، مدیرعامل گروه اسنپ، تأیید کرد که بخشی از اطلاعات کاربران اسنپ‌فود به صورت هک شده فروخته شده است و اظهار کرد: «تمامی اطلاعات پرداخت بانکی کاربران، از جمله کد امنیتی کارت، رمز عبور و تاریخ انقضا، در حالت امن قرار دارند.»

یک کارشناس امنیت سایبری در شبکه اجتماعی ایکس، با انتقاد از اسنپ، بر اساس سازوکار تعیین شده توسط شرکت، اشاره کرد که در صورت گزارش مستقیم اشکال نرم‌افزاری به این شرکت، هکرها تنها 7.5 میلیون تومان پاداش دریافت می‌کردند.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۵، شرکت ایرانسل اعلام کرد که در شرکت مالک اسنپ سرمایه‌گذاری کرده است.

پس از آن، ژوبین علاقبند، مدیرعامل آن زمان اسنپ، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که شرکت‌های MTN و ایرانسل ۶۰ درصد سهام این گروه را در اختیار دارند.

این گروه هکری قبلاً در ۱۱ شهریور ماه، از هک و نشت اطلاعات شخصی بیش از ۳۳ میلیون مسافر و راننده تپسی، شرکت تاکسی اینترنتی ایرانی، خبر داده بود.

گروه هکری آی‌آر لیکس بیان کرده بود که قبل از انتشار عمومی این واقعه، به مدیران تپسی پیشنهاد فروش اطلاعات هک شده را برای دو هفته مطرح کرده بود، اما این شرکت پرداخت مبلغ ۳۵ هزار دلاری که هکرها درخواست کرده بودند را رد کرد.

اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که هکرها در نهایت اطلاعات کاربران تپسی را به فروش رسانده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که چه کسی یا چه افرادی به این اطلاعات حساس دسترسی پیدا کرده‌اند.

اگرچه نشت اطلاعات شخصی شهروندان ایران در مقیاس بزرگ مسئله‌ای جدید در کشور نیست، اما حجم و اهمیت این اطلاعات در این مورد خاص باعث شده است که هک تپسی به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های هک شرکت‌های صوصی در ایران مطرح شود.

بیانیه اسنپ فود

بیانیه اولیه اسنپ‌فود در رابطه با هک بخشی از اطلاعات کاربران به شرح زیر است.

پیرو هک و اقدام به فروش مستقیم بخشی از اطلاعات کاربران اسنپ‌فود به اطلاع می‌رسانیم که شرکت اسنپ‌فود در قدم اول در همکاری با پلیس فتا در حال شناسایی و رفع منبع آلودگی ناشی از اقدام این گروه هکری است.

بیانیه-اسنپ

درآمد باورنکردنی پیک‌ های اسنپ فود / سرنوشت موتورسواران چه می‌شود؟

سایت روزگار خودرو به مشکلات موتورسواران اسنپ اشاره کرده است.

هک شدن اسنپ فود امروز مثل بمب صدا کرد و باعث شوک همه کاربران شد. شاید جالب باشد بدانید که پیک موتوری‌های اسنپ فود چقدر درآمد دارند. درآمد پیک موتوری‌های اسنپ فود بهتر از اسنپ باکس است چرا که خبری از کمیسیون نیست. پیک موتوری‌های اسنپ فود ساعتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان درآمد دارند. درآمد این شغل به محل کار و شهر بستگی دارد اما در صورت کار کردن از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب حدود ۱ الی ۱.۳ میلیون تومان درآمد خواهید داشت. حال باید منتظر ماند و ودید که سرنوشت اسنپ فود بعد از این هک چه خواهد شد و چه تاثیری بر روند سفارش‌ها می‌گذارد.

پلیس فتا در دفتر "اسنپ فود" مستقر شد/ بررسی سهل‌انگاری احتمالی مدیران

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا به تشریح خبر دسترسی غیر مجاز به اطلاعات اشتراک کاربران شرکت اسنپ فود پرداخت. سرهنگ رامین پاشایی؛ معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا  از انتشار خبری مبنی بر ادعای یک گروه هکری در فضای مجازی مبنی بر دستیابی به اطلاعات اشتراک کاربران در شرکت اسنپ فود خبر داد.

وی افزود: باید به اطلاع هموطنان عزیز و به خصوص کاربران این شرکت برسانم که در حال حاضر تیم فنی پلیس فتا در شرکت مذکور مستقر است و در حال انجام بررسی‌های فنی و تخصصی است.

پاشایی بیان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته شرکت اسنپ فود همچنان در حال ارائه خدمات به کاربران خود است.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت مذکور توسط کارشناسان این پلیس در سال جاری چندین نوبت مورد ارزیابی و توجیه فنی لازم قرار گرفته اند در صورت مشاهده هر گونه اهمال و سهل‌انگاری موضوع برای پیگیری به مراجع قانونی منعکس خواهد شد.

سرهنگ پاشایی خاطرنشان کرد: به محض کسب اطلاعات دقیق تر و مشخص شدن ابعاد جدید از این دسترسی غیرمجاز، متعاقبا اطلاع‌رسانی به هموطنان انجام می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها