|
کدخبر: 312309 شبنم درخشان

فرزندخواندگی/سرپرستی/سازمان بهزیستی

هزینه نگهداری کودکان بی سرپرست اعلام شد / باید همه اموال را بنام فرزند خوانده بزنیم؟

اساسی‌ترین نکته برای سرپرستی گرفتن کودکان بی‌سرپرست دادن تعهد مالی لازم برای تامین آینده زندگی کودک است چرا که این کودکان سهم‌الارث نخواهند داشت بنابراین باید سرپرستان تعهد دهند که یک‌سوم یک زمین یا ملکی را بنام کودک خواهند زد و یا در ابتدا بنام او کنند.

جامعه هزینه نگهداری کودکان بی سرپرست اعلام شد / باید همه اموال را بنام فرزند خوانده بزنیم؟

در دنیای پر هیاهوی ما ممکن کودکان والدین خود را از دست‌ بدهند. کودکان بدون سرپرست بعد از تعیین و تکلیف در لیست سرپرستی قرار خواهند گرفت. سازمان بهزیستی بررسی‌های دقیق را انجام می دهد تا کودک در آینده مدعی نداشته باشد.  در ایران تقاضای سرپرستی برای کودکان زیر ۵ سال و شیرخوار بسیار زیاد است به حدی که این افراد مجبور ماندن در دوره انتظار  هستند.

کودکان بی‌سرپرست تا ۳ سالگی در شیرخوارگاه آمنه هستند و بعد از آن به مراکز مربوطه و مشخص بهزیستی منتقل خواهند شد. به گفته مدیر شیرخوارگاه آمنه درگذشته حدود ۳۰۰ کودک در این مرکز نگهداری می‌شدند که امروز به حدود ۷۰ نفر می‌رسد. سیاست سازمان بهزیستی این است که هرچه سریع‌تر سرپرستی کودکان را به خانواده صالح بدهد.

هزینه نگهداری کودکان بی‌سرپرست برای بهزیستی

هزینه نگهداری کودکان برای بهزیستی متفاوت است. اگر کودک بیماری یا مشکل خاصی نداشته باشد.  در بدو ورود به این مراکز حدود  ۲ تا ۳ میلیون تومان برای آزمایشات تشخیصی هزینه دارد.  اگر این کودکان دارای بیماری مغزی و مشکلاتی باشند، هزینه‌ها برای آزمایشات و سی‌تی‌اسکن‌ها و ام آر ای به حدود ۳۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. متأسفانه این کودکان در ابتدا تحت پوشش بیمه‌ای نیستند و بیمه هزینه‌های آن‌ها را تقبل نمی‌کند. بنا بر این بخش اعظمی از این هزینه‌ها از طریق خیرین پرداخت می‌شود. این کودکان یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و فقط بیمه خدمات درمانی هزینه‌های بستری آن‌ها را پوشش خواهد داد. سامانه‌ای برای افراد علاقه‌مند به سرپرستی گرفتن فرزندخواندگی وجود دارد که این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت بهزیستی و ثبت‌نام در آن اقدامات اولیه را انجام دهند.

این افراد به دوحالت امین موقت و دائم می‌توانند کودک را به سرپرستی بگیرند. کارشناس حقوقی سازمان بهزیستی از طریق سامانه تلفنی ۱۴۸۰ به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تمامی افرادی که دارای شرایط هستند به سامانه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می‌کنند. افراد متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشند.

محدوده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال در اولویت قرار می‌گیرند. زوجین باید دارای صلاحیت اخلاقی باشند و ازدواج آنها به صورت دائمی ثبت شده باشد. همچنین تابعیت ایرانی داشته باشند. زنان ایرانی که همسر خارجی دارند نمی‌توانند متقاضی سرپرستی باشند. مگر آن‌که شوهر خارجی تابعیت ایرانی نیز داشته باشد. ضروری است که یکی از زوجین بیش از ۳۰ سال سن و تمکن مالی داشته باشد. شغل پایدار با درآمد مکفی، خانه مسکونی اعم از ملکی یا استیجاری و غیره توسط بهزیستی سنجیده خواهد شد. زوجین نباید محکومیت‌های کیفری داشته باشند. کودک باید توسط والدین جدید بلافاصله بیمه پایه و تکمیلی درمان شود.

قوانین فرزندخواندگی برای افراد مجرد

شرایط واگذاری کودک به افراد مجرد به‌صورت جنسیتی است و به خانم‌های بالای ۳۰ سال واگذار می‌شود. ضمن اینکه دختران فقط مجاز به نگهداری فرزند دختر خواهند شد. اگر فرد مجردی بخواهد سرپرستی برادر، خواهر و خواهرزاده را به عهده بگیرد؛ موضوع به دادگاه ارجاع داده خواهد شد. باید شخص سرپرست خانه مستقل چه اجاره‌ای و یا مالک را داشته باشد. تمام امکانات لازم برای کودک فراهم باشد.

کودک تحت سرپرستی از میراث فرد مجرد یا زوجین محروم است. بنابراین به‌منظور تأمین منافع مادی کودک، سرپرستان باید به دستور دادگاه بخشی از اموال یا حقوق خود را به نفع کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی خود تملیک یا تعهد به تملیک نمایند.

سرپرست کودک موظف است که کودک را تحت پوشش بیمه عمر کند. سرپرستان نباید ازنظر ذهنی و عقلی مجنون و یا دیوانه باشند. سلامت جسم و روان لازم و توانایی عملی نگهداری از کودک را دارا باشند. اعتیاد به مواد مخدر، روان‌گردان و الکل نداشته باشند. مبتلابه بیماری واگیر و یا صعب‌العلاج نباشند. معتقد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی باشند.

شرایط  زن و شوهر برای به سرپرستی گرفتن شیرخواران

زوجین برای سرپرستی کودک شیرخوار باید حداقل ۵ سال زندگی مشترک را تجربه کرده باشند.  اگر مدت ازدواج آنها کوتاه‌تر باشد، باید گواهی پزشکی قانونی منوط به بچه‌دار نشدن دائمی داشته باشند. ممنوعیتی برای مهاجرت  و اقامت در کشور دیگری از سوی سرپرستان وجود ندارد. بعد از تکمیل تمامی روندها زوجین همراه با فرزندخوانده می‌توانند از کشور خارج شوند.

قوانین مالی برای به سرپرستی گرفتن کودک

اساسی‌ترین نکته برای سرپرستی گرفتن کودکان بی‌سرپرست دادن تعهد مالی لازم برای تامین آینده زندگی کودک است چرا که این کودکان سهم‌الارث نخواهند داشت بنابراین باید سرپرستان تعهد دهند که یک‌سوم یک زمین یا ملکی را بنام کودک خواهند زد و یا در ابتدا بنام او کنند. روند مالی به این صورت است که بخشـی از اموال یا حقوق درخواست کننده به کودک یا نوجـوان تحت سرپرستی باید تملیک شود و تشخیص نوع و میزان مال با دادگاه است. اگر زوجین مستاجر باشند یا تمکن مالی نداشته باشند و دادگاه تشخیص دهد که حضور آنها بین خانواده متقاضی ضروری است، دستور اخذ تعهد کتبی به تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر و پس از قبول درخواست کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی صادر می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها