|
کدخبر: 311962

ترافیک/تهران/شورای شهر

توسعه حمل و نقل عمومی اهمیت دارد

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جلسه مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل کلان شهرها که همزمان با جلسه مجمع روسای شوراهای اسلامی در مشهد تشکیل شد گفت: به موازات جلسه روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل کلان شهرها نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

جامعه توسعه حمل و نقل عمومی اهمیت دارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، درخصوص جلساتی که طی روزهای گذشته برگزار شدند گفت: در این دو روز جلسات مفصلی برگزار شدند که از جمله آنها می‌توان به جلسه مربوط به تبادل نظر و هم‌اندیشی در خصوص مسائل کلان شهرها که عمدتاً ترافیکی هستند اشاره کرد.

تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین ارائه راهکار برای مقابله با آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و بررسی مشکلات    متروهای کلان شهرها و استفاده از انرژی‌های نو در حوزه حمل و نقل از جمله دیگر  مسائلی  بودند که در این جلسات مطرح شدند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در این جلسه در ارتباط با موضوعات مهم حمل و نقلی مطالبی ارائه شد گفت: در این جلسه نکاتی در خصوص سامانه‌های حمل و نقل شهری و تحلیل فنی تراموا  توسط یکی از اساتید برجسته دانشگاه ارائه گردید.  همچنین  یافته‌های علمی حوزه حمل و نقل عمومی نیز در اختیار حاضرین قرار گرفت و بعد از  جلسه هر یک از حاضرین مسائل و مشکلات مرتبط  کلان شهر خود را ارائه دادند  و به بررسی  راهکارها و پیشنهادات حل آنها پرداختند.

وی اظهار کرد: در بعد از ظهر روز چهارشنبه نیز  از مرکز فرمان مترو مشهد بازدید به عمل آمد و در خصوص چگونگی فعالیت خطوط مترو مشهد ، مسافران، ایستگاه‌ها، سیستم بلیط الکترونیک و سایر موضوعات مواردی  مطرح شدند و یافته‌های علمی مشهد در خصوص حوزه حمل و نقل ریلی در اختیار سایر کلان شهرها قرار گرفت.

تشکری هاشمی گفت:  پنجشنبه صبح نیز نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی کلان شهرهای کشور و کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل با حضور آقای چمران رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای شهر و شهردار  مشهد و همچنین استاندار خراسان برگزار شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بعد از اجلاس مشترک نیز بازدیدی از خطوط در دست ساخت مترو مشهد صورت  گرفت و توضیحاتی در خصوص نحوه ساخت و مسائل خاص فنی که در اجرای خطوط مترو مشهد پیش آمده بودند ارائه  شد.

وی ادامه داد: در این بازدیدها هر یک از کلان شهرها مسائل مرتبط با تامین ناوگان و تجهیزات حوزه حمل و نقلی را ارائه دادند و به طور کلی فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های ریلی توسط هر یک از نمایندگان بیان شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در جلسه مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل کلان شهرها بنده به عنوان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راهکارهای حل مشکلات حمل و نقل عمومی صحبت کردم گفت: بنده در این جلسه در خصوص مشکلات کمبود ناوگان اتوبوسرانی و کاهش سهم حمل و نقل که مشکل تمام کلان شهرهاست صحبت کردم و تاکید داشتم که باید در سیاست هایمان به  آینده کلانشهرها توجه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جلسه مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل کلان شهرها تاکید داشتم که با توجه به ضرورت سیاست‌های شوراهای اسلامی برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها، باید جلسه ویژه‌ای نیز  در آذر ماه و همزمان با روز ملی حمل و نقل در تهران داشته باشیم تا در خصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۳ و سیاستگذاری‌ها و ریلگذاری‌هایی که باید برای زیرساخت حمل و نقل عمومی صورت گیرد مشورت کنیم.

وی ادامه داد: هم اندیشی کلان شهرها می‌تواند منجر به ارائه راهکار هایی شود که شهرها را از  وضعیت نه چندان مطلوب یا به عبارتی نامطلوب فعلی رها کرده  و به شرایط مطلوبتری برساند.

تشکری هاشمی با اشاره به مهمترین موضوعاتی که برای برون رفت از مشکلات فعلی در مجمع روسای شوراهای اسلامی مطرح شدند گفت: نهایتا تصمیم بر این شد که در چند گام مسائل کلان شهرها را به فوریت حل و فصل کنیم برای مثال   تعمیر اتوبوس‌هایی که در کلان شهرها متوقف هستند می‌تواند راهکار فوری و کوتاه مدت برای حل مشکلات حمل و نقل کلان شهرها باشد  و با توجه به شرایط فعلی و نبود  امکان خرید به شکل گسترده، این تعمیرات می‌تواند منجر به رفع نیازهای فوری شهروندان شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت:  همچنین باید توجه ویژه‌ای به شبکه اتوبوسرانی که بتواند از خطوط ویژه استفاده کند داشته باشیم تا  امکان جابجایی حداکثری مسافران با شبکه اتوبوسرانی در اولویت باشد زیرا ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین امکان حمل و نقل عمومی در حال حاضر شبکه‌های اتوبوسی هستند.

وی با اشاره به خرید اتوبوس گفت: متاسفانه رویه ثابتی برای استفاده از منابع دولتی درخصوص خرید اتوبوس وجود ندارد برهمین اساس در جلسات برگزار شده تاکید شد تا کلان شهرها این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنند تا بتوانیم بخشی از اعتبارات مورد نیاز خرید اتوبوس‌ها را از محل صرفه‌جویی سوخت از دولت دریافت کنیم.

تشکری هاشمی گفت: درحال حاضر استفاده از ناوگان گران قیمت به صلاح شهرداری‌ها نیست و آنها  باید با توجه به نیاز شدید شهروندان  به سمت ناوگانی که قیمت مناسب‌تری دارد و می‌تواند در مدت کوتاه‌تری به دست مردم برسد حرکت  کنند برهمین اساس اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی از جمله مواردی هستند که  باید در سیاست‌ها مدنظر قرار گیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها