|
کدخبر: 311515 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

ماجراهایی از جشن هالووین / تاریخچه ای درباره ترسناک ترین مراسم دنیا

مراسم هالووین، یکی دیگر از جشن‌های مناسبتی است که در خارج از ایران، آن را جشن می‌گیرند و مانند سایر مراسمات خارجی که به ایران راه پیدا کرده، هالووین هم مدت زیادی است که جای خود را در میان ایرانیان پیدا کرده است.

جامعه ماجراهایی از جشن هالووین / تاریخچه ای درباره ترسناک ترین مراسم دنیا

مردم ایران نیز، این روز را با پوشیدن لباس‌های ترسناک و همچنین ماسک هایی بر صورت جشن می‌گیرند و درواقع هرچه ترسناک تر به نظر آیند یعنی در این مراسم بیشتر درخشیده‌اند.

هالووین تاریخچه‌های بسیاری دارد و هرکس طبق شنیده‌های خود آن را روایت می‌کند. اما یکی از موثق‌ترین روایت‌ها از هالووین، به جشنواره تاریخی منطقه سلتیک به نام ساوین برمی گردد. گفته می‌شود که در این مراسم، مردم آتش‌های بزرگی به پا کرده و لباس‌های محلی تیره بر تن می‌کردند و درواقع این اقدام را برای دور کردن ارواح از محل زندگی خود انجام می‌دادند. هالووین در تاریخ، نام‌های بسیاری را داشته است که با گذر زمان، تصمیم بر این شد که تغییری در نام این جشن باستانی صورت نگیرد و همین هالووین برای همیشه پابرجا بماند.

هالووین-کدو

مراسم های جذاب در هالووین

جالب است که بدانید، یکی از رسم‌های هالووین، قاشق زنی است که بسیار شباهت به مراسم روز ۴شنبه سوری ما ایرانیان دارد. درگذشته مراسم هالووین به فعالیت هایی مانند قاشق زنی، ساخت کدوی هالووین، برگزاری جشن ها، پوشیدن لباس‌های خاص و خوردن شیرینی‌های لذت بخش ختم می‌شد، اما با گذشت زمان تغییرات بسیار پیدا کرد. در زمان‌های بسیار دور، مراسم هالووین در معابد انجام می‌شد و کاهنان معبد مسئول برگزاری این مراسم بودند. مردم شهر، به معابد رفته و لباس و حیوانات را برای هدیه به خدایان، همراه خود می‌بردند. مردم شهر در طول این مراسم لباس‌های محلی برتن داشتند که عمده این لباس‌ها از سر و پوست حیوانات بود. زمانی که مراسم جشن به پایان می‌رسید، آنها مجدد اجاق‌های آتش خود را شعله ور می‌ساختند. چراکه این آتشدان‌ها عصر آن روز به خاطر آتشکده مقدس خاموش شده بودند تا مردم را از زمستان پیش رو در امان نگاه دارند.

هالووین-ترس

مراسم‌های بسیار جالبی در شب هالووین صورت می‌گرفت که از جمله آنها می‌توان به قصه گویی، خوردن بلغور، دوکینگ، فیلم ترسناک و همچنین ترساندن دیگران در خانه‌های خالی، اشاره کرد. در مراسم هالووین، سیب از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ چراکه اعتقاد داشتند این میوه، نماد جاودانگی است. چند سیب را داخل یک ظرف آب قرار می‌دادند و کودکان باید سعی می‌کردند بدون استفاده از دست، سیب هارا گاز بزنند.

خوردن بلغور هم یکی از کارهایی بود که در این شب انجام می‌شد. مردم در این شب، دانه‌های بلغور را می‌خوردند و بعد از آن آب و غذایی دیگری مصرف نمی‌کردند. اعتقاد داشتند که با خوردن بلغور قبل از خواب، می‌توانند خواب معشوقه آینده خود را ببیند.

قصه گویی و تماشای فیلم ترسناک نیز، یکی دیگر از مراسمات این شب بود. دور هم جمع می‌شدند و با گفتن داستان‌های تخیلی، سعی می‌کردند که افراد حاضر در مراسم را به شدت بترسانند. فیلم‌های ترسناک هم نمایش داده می‌شد که این اقدام، ترس را چند برابر می‌کرد. همچنین در ادامه، سعی داشتند که با خالی کردن خانه و تبدیل آن به مکان ترسناک، دیگران را به شدت بترسانند.

هالووین-۲

راز و رمز و خرافات در هالووین

جشن هالووین همواره روزی پر از رمز و راز، سحر و خرافات بوده است و مردم در این روز، کارهای عجیبی انجام می‌دهند. این مناسبت به عنوان جشن برداشت محصول در آخر تابستان در دوران سلتیک‌ها آغاز شد که در آن مردم به طور ویژه احساس نزدیکی به دوستان و بستگان فوت شده خود داشتند. برای این ارواح مهربان و یا شاید خبیث، جایی را پشت میز شام آماده می‌کردند، خوراکی‌های لذت بخشی را در پشت درب و در مسیر خیابان می‌گذاشتند و شمع روشن می‌کردند تا ارواح بستگانشان بتوانند مسیر خود را به سمت جهان ارواح پیدا کنند و از خوراکی‌ها بخورند. همین کار سبب می‌شد تا واقعا، افراد حاضر در مراسم، احساس ترس زیادی کنند و باور کنند که ارواح در میان آنها مشغول خوردن خوراکی هستند. سلتی‌ها اعتقاد داشتند زمانی که شخصی عطسه می‌کنند باید به او بگویند، خدا حفظت کند. به این دلیل که اعتقاد دارند در هنگام عطسه روح از بدن به بیرون پرتاب می‌شود. به این دلیل در شب هالووین باید مراقب باشند تا اگر کسی عطسه کرد به او بگویند خدا حفظت کند تا شیطان روح او را تسخیر نکند.

کدو-هالووین۲

معروف‌ترین نماد برای شب هالووین، کدوی تنبل است که در بسیاری از فیلم‌ها و یا کارتن‌های کودکانه، این نماد را بسیار زیاد دیده‌ایم. یک کدو تنبل که داخل آن را تراشیده‌اند و درون آن شمع گذاشته‌اند تا بتوانند ظاهر این کدو تنبل را به شرور‌ترین و ترسناک‌ترین شکل ممکن درآورند. کدوی هالووین در ایران، نرخ بالایی ندارد و از ۵۵هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. کدوها به عنوان یک جزء مهم از هالووین از قرن هفدهم در اروپا به وجود آمدند. در ابتدا، مردم از کدو به عنوان یک نماد مرتبط با فصل پاییز و محصولات کشاورزی استفاده می‌کردند. اما در طول زمان، کدو به عنوان نمایانگر ارواح شیاطین در هالووین مورد استفاده قرار گرفتند.

جشن-۲

بین سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۵۰، رسوم قاشق زنی و کاسه زنی جشن هالووین که به اندازه یک قرن قدمت داشت نیز دوباره احیا شد. این سنت تقریباً روشی کم هزینه برای کل جامعه برای تقسیم و به اشتراک‌گذاری جشن هالووین بود. به طور نظری خانواده‌ها می‌توانستند با آموزش برخی از روش‌ها به بچه‌های محله، از فریب خوردن آنها جلوگیری کنند. بنابراین یک سنت جدید امریکائی متولد شد و شروع به رشد کرد. امروزه امریکائی‌ها سالیانه چیزی حدود ۶ میلیارد دلار برای هالووین هزینه می‌کنند که این رویداد را پس از رویداد کریسمس تبدیل به دومین روز تعطیلی و تجاری سال در این کشور نموده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها