|
کدخبر: 310825

شهرداری این شهر زباله می‌خرد

تولید پسماند جزو لاینکف زندگی شهرنشینی است ولی درصد بالایی از پسماندهای شهری می‌تواند بازیافت شود لذا از آنها به عنوان «طلای کثیف» نیز یاد می‌شود.

جامعه شهرداری این شهر زباله می‌خرد

تولید پسماند جزو لاینکف زندگی شهرنشینی است ولی درصد بالایی از پسماندهای شهری می‌تواند بازیافت شود لذا از آنها به عنوان «طلای کثیف» نیز یاد می‌شود.

شهر یزد با جمعیت قریب به ۷۰۰ هزار نفر روزانه شاهد تولید ۳۳۰ تا ۳۴۰ تن زباله است ولی ۳۰ تا ۴۰ درصد از این زباله‌ها را زباله‌های خشک شامل می‌شود که ۱۰ تا ۱۳ درصد آنها قابل بازیافت است.

متاسفانه کم توجهی به موضوع بازیافت و تفکیک زباله از مبدا طی سالیان گذشته باعث شده که علاوه بر آسیب به محیط زیست، شاهد بروز روز افزون پدیده‌ زباله گردی و زباله دزدی تا فعالیت انبوه ضایعاتی‌های غیرمجاز و وقوع برخی آسیبهای اجتماعی دیگر در شهر یزد باشیم به طوری که هم اکنون نیز روزانه ۶ تا ۷ تن زباله خشک در استان به روشهای سنتی در حال جمع آوری است.

یکی از اقدامات شهرداری یزد در کنار راه‌اندازی خط پردازش پسماند شهر و ایجاد کارخانه کمپوست، تشویق شهروندان به تفکیک زباله‌هایشان از مبدا بوده که در این راستا از یک سال قبل اقدام به راه اندازی سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک کرده است.

این روش علاوه بر فعالیت سنتی جمع‌آوری زباله‌های خشک شهروندان از طریق ۱۳ خودرو و کیوسک‌های مخصوص واقع در سطح شهر است که براساس آخرین آمارها تاکنون تنها ۲۵۰۰ خانوار یزدی از آن استقبال کرده‌اند.

«محمدرضا برزگر» رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این میزان مشارکت شهروندان یزدی در این طرح طی یک سال گذشته از فعالیت این سامانه، می‌گوید: افزایش سطح مشارکت شهروندان در طرح بازپس الزامی است چرا که گسترش این مهم به نوعی نجات‌بخش محیط زیست شهرمان است لذا نیازمند اطلاع رسانی بیشتر و آموزش شهروندان در این رابطه هستیم.

وی در مورد نحوه عملکرد این سامانه خاطرنشان می‌کند: شهروندان با استفاده از سامانه «بازپس»  می‌توانند وجود پسماند خشک در منزل یا محل کار خود را به اطلاع سازمان مدیریت پسماندها شهرداری برسانند تا کارکنان مربوطه طبق زمانبندی انتخابی شهروند برای جمع آوری به نشانی ثبت شده رفته و پسماند خشک را وزن‌کشی کرده و تحویل بگیرند و در قبال تحویل پسماند با توجه به ارزش کارشناسی شده هر نوع پسماند خشک، مبلغی را دریافت کنند.

برزگر با بیان این که حتی شهروندان می‌توانند مبلغ دریافتی را در کیف پول شهروندی خود برای استفاده از خدمات شهری شارژ کرده یا آن را به حساب بانکی خود انتقال دهند، عنوان می‌کند: شهروندانی که دارای حساب کاربری شهروندی یزد یعنی سامانه هوشمند «یزدمن» هستند، می‌توانند به سامانه بازپس وارد و درخواست تحویل پسماند را ثبت کنند ولی اگر شهروندی فاقد حساب کاربری شهرندی باشد نیز می‌تواند ابتدا از طریق نشانی my.yazd.ir و ثبت اطلاعات خود نسبت به دریافت حساب شهروندی اقدام و سپس از سامانه «بازپس» استفاده کند.

وی از جمله مزایای طرح «بازپس» را جلوگیری از دوره‌گردی و زباله‌گردی، جلوگیری از دفن پسماندهای با ارزش، انجام پذیری سریع و آسان، دریافت سهم درآمدی از تفکیک در مبدا و استفاده از خدمات شهرداری مثل پارک‌های بازی‌ و تهیه بلیط اتوبوس و سایر خدمات ذکر می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری در پایان با تاکید بر این که استقبال بیشتر مردم هم منجر به جلوگیری از نابودی ثروت هنگفتی در شهر و هم پاکیزگی بیشتر شهر خواهد شد، ابراز امیدواری می‌کند با استقبال بیشتر مردم از این سامانه و تفکیک بیشتر پسماندها از مبدا بتوان در آینده شاهد افزایش نرخ خرید پسماند از شهروندان نیز باشیم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها