|
کدخبر: 304474 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

جولان موش‌ها در پایتخت / جمعیت روباه های تهران درحال افزایش است

خیابان ها و پارک های جنگلی شهر تهران، پر شده است از حیواناتی که جمعیت آن ها روزانه درحال افزایش است.

جامعه جولان موش‌ها در پایتخت / جمعیت روباه های تهران درحال افزایش است

حیوانات بسیار زیادی در طی چند سال گذشته، مهمان شهر تهران شده‌اند که گویا وجودشان، محیط شهر را ناپسند کرده و همچنین ناقل بسیاری از بیماری‌ها هستند. موش‌ها یکی از همین حیوانات موزی هستند که وجودشان در شهر، هم ترسناک است و هم بیماری هایی را به انسان منتقل می‌کنند.

افزایش تعداد موش ها در سطح شهر تهران

موش-تهران۲

موش-پایتخت

بنا بر گفته بسیاری از مقامات شهرداری و همچنین عواملی که برای از بین بردن موش‌ها تلاش می‌کنند، موش‌های تهران رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهند، به نحوی که نسبت به هر نوع اقدام مقابله‌ای، واکنش جالبی بروز می‌دهند و سعی می‌کنند با هر روشی که برای مبارزه با آنها در پیش گرفته می‌شود، خودشان را تطبیق دهند و سازگار کنند.

عده‌ای از کارشناسان شهری و محیط زیست، بر این باور هستند که وجود موش‌ها و افزوده شدن به تعداد آن ها، تقصیر شهروندان است. رها کردن زباله در خیابان، رها‌سازی آشغال‌های مواد خوراکی در جوی‌های آب و همچنین قرار دادن زباله در مخازن، خارج از ساعت مقرر، از مهم‌ترین عواملی است که بر تعداد موش‌های خیابان تاثیر‌گذار است.

اگر نگاهی به جوی‌های آب انداخته باشید، موش هایی را مشاهده می‌کنید که اندازه آنها تقریبا قد یک گربه است. این موش‌ها در خیابان ها، جوی‌های آب و مخازن زباله، جولان می‌دهند و سبب ترس و وحشت شهروندان می‌شوند. موش ها، ناقل بسیاری از بیماری‌ها هستند که برای انسان بسیار خطرناک است. یکی از همین بیماری‌ها طاعون است. اخیرا، شهرداری تهران، تله موش هایی را در سطح شهر قرار داده است تا بتواند، این حیوانات موزی را مهار کند.

سگ‌های ولگرد

سگ-ولگرد

ولگرد-سگ

اخیرا مشاهده شده است که تعداد سگ‌های ولگرد در پایتخت افزایش چشمگیری پیدا کرده و در بیشتر کوچه ها، شاهد تردد آنها هستیم. سگ‌های ولگردی که بسیاری از آنها دارای شدید‌ترین بیماری‌ها هستند و شپش را با خود حمل می‌کنند. وجود این سگ‌ها در کوچه و خیابان‌های پایتخت به دلیل آن است که بسیاری از شهروندان زباله‌های خود را در خیابان رها می‌کنند. سگ‌ها برای پیدا کردن غذا به محیط شهری می‌آیند و اگر غذایی پیدا کنند، همانجا مانده و تعدادشان بیشتر هم می‌شود. سگ‌ها در طبیعت سالی یک‌بار زایمان می‌کنند اما با افزایش غذارسانی به آنها در سطح شهر و به علت مساعد بودن شرایط سالی دو تا ۳ بار توله به دنیا می‌آورند.

عده‌ای از افراد تحت عنوان گروه‌های حمایتی، این سگ هارا از سطح شهر جمع آوری کرده و اگر سگی دارای بیماری باشد، مراحل درمان آن هارا آغاز می‌کنند. همچنین مکان هایی را تحت عنوان نقاهتگاه برای این حیوانات ساخته‌اند و تعداد بسیار بالایی از سگ هارا در آ نجا نگهداری می‌کنند. این گروه‌ها اکثرا به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و درواقع از طریق کمک‌های مردمی، هزینه‌های نگهداری را به‌دست می‌آورند. اما گروه‌های دیگری هم هستند که با سازمان شهرداری تهران همکاری می‌کنند و سازمان شهرداری، ماشین و دیگر خدمات را در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد. اما جدا از همه این صحبت ها، به دفعات مشاهده شده است که این سگ‌های ولگرد، به کودکان و حتی افراد بزرگسال حمله کرده و سبب زحمی شدن این افراد شده است.

وجود روباه در پارک‌های جنگلی

روباه-تهران

روباه-تهران۲

در پارک‌های جنگلی تهران به ویژه پارک جنگلی کوهسار، در دل کوه و خاک، گودال هایی مشاهده می‌شوند که حکایت از وجود یک حیوان درنده دارد. روباه یکی دیگر از حیواناتی است که در پارک‌های جنگلی تهران دیده شده و با زاد و ولد، تعداد آنها افزایش یافته است. این روزها اگر سری به پارک‌های جنگلی تهران بزنید، قطعا روباه‌های بسیاری را مشاهده خواهید کرد. در گذشته روباه‌ها در شب در محیط شهری حضور داشتند اما امروزه به علت مصرف اضافات غذای مردم در محیط‌های شهری، با آنها سازگاری پیدا کرده‌اند. بعضی از دست انسان نیز غذا دریافت می‌کنند. بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست بر این باور هستند که به هیچ عنوان کشتن روباه توصیه نمی‌شود، بلکه باید پس از زنده‌گیری، در محیط طبیعی خود رها شوند.

جوجه-تیغی

شغال-تهران

حیوانات دیگری مانند، شغال و جوجه تیغی، از دیگر حیواناتی هستند که در پارک‌های جنگلی مشاهده می‌شوند. پارک‌های جنگلی که محل تفریح خانواده‌ها است، با وجود روباه و شغال و حتی جوجه تیغی، تبدیل به مکانی نا امن شده است. هرچند که عده‌ای وجود دارند که ممکن است از این حیوانات ترس نداشته باشند اما، این نکته را هم باید درنظر گرفت که تعداد زیادی هم وجود دارند که به شدپت از وجود این حیوانات وحشت دارند.

این حیوانات جذاب

در ارتباط با گربه‌ها هم باید گفت که این حیوانات، بی‌آزار هستند و به عنوان یک حیوان جذاب و ملوس از آنها یاد می‌شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم، تعداد گربه‌ها در پایتخت بسیار زیاد است اما باید گفت که واقعا این موجودات با کسی کاری ندارند. حتی دیده شده است که دیگر حال و حوصله شکار موش هم ندارند. اما به طور کل، گربه هارا می‌توان به عنوان بی‌آزار‌ترین و بامزه‌ترین حیوانات پایتخت نام برد.

گربه-خیابان

گربه-خیابان۲

کلام آخر

امید است، شهرداری تهران تلاش‌های بیشتری را در راستای جمع آوری موش‌های سطح پایتخت انجام دهد، چراکه اگر بر تعداد آنها افزوده شود، دیگر غیر قابل کنترل خواهند بود. همانطور که درحال‌حاضر هم غیر قابل کنترل هستند. همچنین با زنده گیری های اصولی، می توانند، سگ های ولگرد و همچنین روباه ها را از سطح شهر جمع آوری کنند و به محیطی که به آنجا تعلق دارند، ببرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها