|
کدخبر: 301916

تخصیص اعتبار مستقل به درختکاری، یک اقدام مثبت زیست محیطی

موضوع فرسایش خاک و بیابان‌زایی یکی از موضوعات مهم زیست محیطی در ایران است که با توجه به خشکسالی ادامه‌دار و همچنین افزایش کم‌سابقه دمای هوا، می‌تواند به زودی به یک ابربحران تبدیل شود که همۀ بخش‌های کشاورزی اعم از زراعی و باغی را تحت‌تأثیر قرار دهد. درک همین بحران بود که دولت سیزدهم از همان ابتدا وعده کاشت یک میلیارد نهال را داد.

جامعه تخصیص اعتبار مستقل به درختکاری، یک اقدام مثبت زیست محیطی

قطعاً این اقدام نمی‌تواند مشکل جدی فرسایش خاک و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری در مناطق را به طور کل حل کند اما به هر حال می‌تواند تا حدی وضعیت موجود را تعدیل کند به ویژه که این اقدام نقش بسزایی در احیای نهالستان‌ها و یا حتی ایجاد نهالستان‌های جدید دارد.

نکتۀ مهم این است که برای اجرای این طرح می‌توان با تکیه بر آموزه‌های دینی و ملی، جامعه را به همکاری در کاشت درخت ترغیب کرد چراکه درخت و درختکاری همیشه در جامعه ایرانی حرمت و اهمیت داشته به ویژه اینکه این اقدام طبق روایات، باقیات صالحات زیادی را متوجه فرد خواهد کرد.

خوشبختانه در این موضوع با همکاری مجلس و دولت، ردیف بودجه ۲۴۰ میلیارد تومان به طرح کاشت یک میلیارد درخت تخصیص داده شد که می‌تواند تا حدی مشکل هزینه‌های کاشت و نگهداری و نیل به هدف تعیین‌شده را جبران کند.

نکتۀ مهم اینکه این ردیف بودجه به صورت مستقل به طرح اختصاص داده شده در نتیجه ضریب اطمینان اجرای طرح را افزایش خواهد داد.

در همین راستا، نقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با مثبت ارزایابی کردن اقدام دولت در تخصیص ردیف بودجه مستقل، گفت: “با توجه به این که تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال منابع طبیعی در سال جاری تقریبا به اتمام رسیده است، از این رو امسال اعتباری که از محل ردیف بودجه مستقل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دریافت می‌کنیم، صرف عملیاتی همچون مراقبت، نگهداری، وجین کردن و مبارزه با آفات نهال‌های تولید شده خواهد شد. این اعتبار پس از تفکیک و مشخص شدن نیاز استانی براساس اقدامات و فعالیت‌هایی که در راستای عملیات کاشت و مراقبت از نهال‌های منابع طبیعی انجام می‌دهند، سریع پرداخت شود”.

 

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها