|
کدخبر: 301156 سهیل مافی

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

امیرعبداللهیان در مجلس تخریب می شود / فاطمی امین کارهای مهمی انجام داد/ ارتباط با دنیا برای ایران حیاتی است

مرتضی محمودوند گفت: سیاست خارجی ما از دیرباز فعالیت‌های شایان و ویژه‌ای داشته است. از دوران باستان و عصر هخامنشی، ایرانیان روابط با سایر ملت‌ها را سرلوحه سیاست‌های خود قرار می‌دادند. پاسارگاد مظهر همین موضوع است و با مشاهده تخت جمشید می‌توان به‌راحتی متوجه این مطلب شد که موضوع ایجاد روابط با ملل دیگر از گذشته دور مورد توجه ما بوده است.

سیاست امیرعبداللهیان در مجلس تخریب می شود /  فاطمی امین کارهای مهمی انجام داد/ ارتباط با دنیا برای ایران حیاتی است

جمهوری اسلامی ایران برای حفظ منافع خود در روابط بین‌المللی، با کشورهای مختلف روابط دوستانه و یا حداقل روابط جهت تحقق اهداف خود برقرار کرده است. در بعضی از موارد، ایران با کشورهایی که با دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی خود هم‌خوانی دارند، ارتباطات نزدیکی برقرار می کند. در موارد دیگر، به دلیل تاریخچه و فرهنگ مشترک، ارتباطات صمیمانه داریم.

روابط ایران با کشورهای عربی در گذشته به دلیل مسائل سیاسی و مذهبی بسیار پیچیده بوده است. اما در سال‌های اخیر، پس از برجام و تلاش‌های دیپلماتیکی ایران در جهت بهبود روابط با کشورهای عربی، بهبودی در روابط با برخی از این کشورها مشاهده شده است.

برای مثال، پس از امضای برجام، روابط ایران با قطر بهبود پیدا کرد و این کشور به عنوان یکی از کشورهایی که با ایران روابط دوستانه دارد، شناخته می‌شود. همچنین، ایران با کشورهایی مانند عمان و کویت نیز روابط خوبی دارد.

می‌توان گفت که روابط ایران با کشورهای عربی همچنان پیچیده است و هرچند در برخی موارد بهبودی دیده شده اما تنش‌ها و مسائل سیاسی و منطقه‌ای باعث شده تا روابط ایران با برخی از کشورهای عربی همچنان در شرایط نامطلوبی قرار داشته باشد.

روابط-جهانی

روابط ایران با کشورهایی که با دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی خود هم‌خوانی ندارند نیز وجود دارد. در واقع، ایران در سیاست خارجی خود به دنبال برقراری روابط با تمام کشورهای جهان است و برای تحقق این هدف، با کشورهایی که با دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی خود هم‌خوانی ندارد نیز روابط برقرار کرده است.

به عنوان مثال، ایران با کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، اسپانیا و بریتانیا روابط دارد که در برخی موارد با دیدگاه‌های سیاسی ایران تفاوت دارد. همچنین، ایران با کشورهای آمریکایی که در برابر ایران به مواضع مخالف قرار دارند نیز روابط برقرار کرده است.

همچنین، ایران با کشورهای آسیایی مانند چین، روسیه و هند نیز روابط دارد که در برخی موارد با دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی ایران متفاوت است اما با این حال، روابط ایران با این کشورها بر اساس منافع مشترک و اصول بین‌المللی برقرار شده است.

بنابراین، می‌توان گفت که روابط ایران با کشورهایی که با دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی خود هم‌خوانی ندارند نیز وجود دارد و ایران در سیاست خارجی خود به دنبال برقراری روابط با تمام کشورهای جهان است.

در خصوص برقراری رابطه با کشورهای دیگر، در داخل ایران اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برخی موافق این موضوع هستند و این مسئله را برای کشور حیاتی می‌دانند. در سمت مقابل افرادی هستند که معتقد به عدم رابطه با سایر کشورها هستند و آن را برای استقلال کشور الزامی تلقی می کنند.

برای بررسی این موضوع گفت و گویی با مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

ضرورت برقراری روابط با سایر کشورها

مرتضی محمودوند درباره ضرورت ارتباط با کشورهای خارجی جهت بهبود وضعیت اقتصادی گفت: در داخل کشور ۲ دیدگاه درباره ارتباط با خارج از کشور مطرح می‌شود؛ نخست دیدگاهی که به دولت توصیه می‌کند که بستر اصلاح روابط بین‌المللی خود را فراهم سازد. دومین دیدگاه نیز این‌طور تصور می‌کند که ایران برای بهبود شرایط اقتصادی خود از برقراری روابط با جهان خارج بی‌نیاز بوده و می‌تواند با تکیه‌بر توان داخلی خود اقتصاد ایران را سامان دهد.

او ادامه داد: گروه اول با دنیای پیرامون و روابط بین‌الملل بیگانه است. این اشخاص درک صحیحی از مزایا و محسنات ارتباطات جهانی ندارند. در صورت وجود آگاهی و سواد کافی، شاهد این نظرات بسته و دگم نبودیم. مسئله ارتباط با جهان و روابط بین‌الملل از ملزومات حیاتی محسوب شده و تنها مختص زمان حال نیست.

روابط بین الملل؛ از دیرباز تا به امروز

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم برقراری روابط با سایر ملت‌ها عنوان کرد: اساسا تاریخ بشر بر مبنای روابط بین‌الملل شکل گرفته است. سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی ما از دیرباز فعالیت‌های شایان و ویژه‌ای داشته است. از دوران باستان و عصر هخامنشی، ایرانیان روابط با سایر ملت‌ها را سرلوحه سیاست‌های خود قرار می‌دادند.

تخت-جمشید

محمودوند اضافه کرد: پاسارگاد مظهر همین موضوع است و با مشاهده تخت جمشید می‌توان به‌راحتی متوجه این مطلب شد که موضوع ایجاد روابط با ملل دیگر از گذشته دور مورد توجه ما بوده است. حالا این مطلب باعث افتخار ما شده و این شکوه و سربلندی میسر نمی‌شد مگر با شکل‌گیری روابط بین‌الملل.

وی تصریح کرد: امروزه ایرانیان را با عنوان نجیب زادگان پارسی می‌شناسند. علاقه‌مندی کهن ما به روابط بین المل، منجر به ایجاد چنین ذهنیتی در بین جهانیان شده است. با نگاهی به متون تاریخی، به‌سادگی می‌توان این مطلب را مشاهده کرد. در زمان حاضر نیز جمهوری اسلامی در بالاترین سطح، این روابط را دارد. ما حتی با کشورهای غیر همفکر نیز روابط خود را کم‌وبیش حفظ کردیم. برقراری رابطه با سایر کشورها، یک موضوع اساسی به شمار می‌رود و همه باید به این نکته متعهد باشیم که روابط بین‌الملل خود را تقویت کنیم.

فاطمی-امین

وزیر سابق صمت کارهای مهمی انجام داد

محمودوند در مورد عملکرد دولت در دو سال اخیر درزمینهٔ روابط بین‌الملل بیان کرد: دولت در ابعاد گسترده و مختلف به برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان اقدام کرده است. به‌عنوان‌مثال در حوزه صنعت، اقدامات مثبتی در دو سال اخیر انجام شد. من در بعضی موارد، نقدهایی نسبت به وزیر سابق صمت داشتم ولی آقای فاطمی امین در برخی بخش‌ها عملکرد خوب و قابل‌توجهی داشت.

او افزود: وزیر سابق کارهای بسیار خوب و هوشمندانه‌ای در حوزه معدن و بحث مجوزها انجام داد. در برکناری آقای فاطمی امین، اتفاقات عجیبی رخ داد و در ادامه شاهد حزب‌بازی بودیم. من از عملکرد دولت در این حوزه رضایت خاطر دارم و این موضوع را پیش از این نیز اعلام کردم ولی در مبحثی نظیر مسکن، کماکان مشکلات بر قوت خود باقی است. مسئولان ذی‌ربط هنوز پاسخگوی عملکرد ضعیف خود در این حوزه نیستند و مردم فشار زیادی را متحمل می‌شوند. در بحث مسکن گلایه‌مندی‌ها از عملکرد دولت فراوان بوده و تفاوت زیادی با حوزه صنعت دارد.

حسین-امیرعبداللهیان

نمره قبولی برای امیرعبداللهیان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حمایت از عملکرد حسین امیرعبداللهیان به گسترش نیوز گفت: در حوزه دیپلماسی، شاهد تخریب آقای امیرعبداللهیان هستیم و من این نقدها و مخالفت‌ها را در مجلس نیز مشاهده می‌کنم. من دکتری روابط بین‌الملل دارم و با توجه به این تخصص، متوجه زحمات و دلسوزی‌های وزیر امور خارجه دولت سیزدهم هستم. این تلاش‌ها و عملکرد دولت در این حوزه، به‌واقع جای تقدیر و تشکر دارد.

محمودوند در ادامه مطرح کرد: دستگاه دیپلماسی دولت در روابط با کشورهای همسایه بسیار خوب عمل کرد. دولت در روابط با کشورهای عربی، فوق‌العاده کار کرده و این موضع در رابطه با کشورهای آفریقایی، اروپایی و آمریکای لاتین نیز مصداق دارد. از این نکات مثبت و ارزشمند نباید به‌سادگی عبور کرد و باید حتما گفته شود. طبق فرموده امیرالمؤمنین، ما باید محسنات و کارهای خوب برادر خود را بازگو کنیم. دولت در مواقعی خوب، در برخی حوزه‌ها عالی و در بخش‌هایی نیز عملکرد متوسطی داشته است.

صنعت-خودرو

محمودوند در رابطه با عملکرد کلی دولت طی دو سال اخیر در بخش صنعت خودرو و مدیریت بازار به خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز گفت: در این قسمت نیز قصد دارم از آقای فاطمی امین دفاع کنم. همگان به او حمله کردند و کارهای او را مورد شدیدترین نقدها قرار دادند. صنعت خودرو را فاطمی امین ایجاد نکرده است. این صنعت پیش ازانقلاب اسلامی، یک مؤلفه مهمی بوده که فراز و نشیب بسیاری داشته است.

او در ادامه بیان کرد: صنعت خودرو در دهه گذشته مورد لطمات زیادی قرار گرفت. درواقع یک پیکر کم‌جان تحویل آقای فاطمی امین و تیم همراه او داده شد. دسته‌ای نیز در این میان به بزرگ‌نمایی و غرض‌ورزی پرداختند و درنهایت شاهد برکناری این شخص از سمتش بودیم. ایران باوجود دارا بودن ظرفیت بالا در صنعت خودرو، مدیریت ضعیفی در این حوزه دارد. امیدوارم مدیران جدید ضعف موجود را حل کرده و راه‌حل‌های مؤثری برای رفع ایرادات داشته باشند. زمانی که ما صنعت خودرو داخلی داشتیم، کشورهایی مثل کره جنوبی، روسیه و چین در حد و اندازه ما نبودند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس ضمن امیدواری به عباس علی‌آبادی به‌عنوان وزیر جدید صمت به گسترش نیوز گفت: آقای علی‌آبادی یک روستازاده شریف و تلاشگر محسوب شده و از بطن همین مردم برخاسته است. به‌واسطه شخصیت والا و توانمندی‌های بالقوه او، من آینده خوبی را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی می‌کنم. به عقیده من وزیر جدید صمت، قادر به ایجاد تحولات اساسی در حوزه‌های مربوطه است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها