|
کدخبر: 299267 امیرمحمد درویش

بررسی گسترش نیوز از خوشمزه ترین روز تقویم

مردم دنیا عاشق این خوراکی هستند

شکلات همیشه در همه کشورهای جهان جزو محبوب‌ترین خوراکی‌ها به‌ شمار آمده و خوردن آن برای تمامی سنین و سلیقه‌ها خوشایند است. تا جایی که هویت آن از یک ماده غذایی فراتر رفته و به‌ عنوان هدیه‌ای ارزشمند و لذت‌بخش شناخته می‌شود.

جامعه مردم دنیا عاشق این خوراکی هستند

شکلات، یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع تنقلات است که می‌توان گفت تمام افراد عاشق این خوراکی خوشمزه هستند. شکلات در ابتدا مانند امروز نبود که طعم‌های مختلفی داشته باشد، اما با گذر زمان، شاهد آن هستیم که بیش از ۱۰۰ طعم متفاوت شکلات ساخته شد.

شکلات

تاریخچه شکلات در جهان

ماده اصلی تشکیل‌دهنده شکلات، کاکائو است؛ میوه درختی به همین نام که در مناطق نزدیک خط استوا می‌روید. نخستین موارد استفاده از شکلات به ۱،۱۰۰ سال پیش از میلاد در هندوراس بازمی‌گردد. اقوام مایا و آزتک دانه‌های کاکائو را خشک می‌کردند، می‌کوبیدند و از ترکیب آن با آب، نوشیدنی تلخی را درست می‌کردند که «خوکولات» (xocolatl) نام داشت. این نوشیدنی در سال ۱۵۲۹ میلادی از امریکای جنوبی به اسپانیا وارد و سپس در کل اروپا معرفی شد. تا حدود ۲ قرن بعد، استفاده از نوشیدنی شکلات تنها به ثروتمندان محدود می‌شد؛ البته اروپایی‌ها با اضافه کردن مقداری شکر، از تلخی آن کم می‌کردند. در سال ۱۸۲۸ برای نخستین بار هلندی‌ها توانستند روش تهیه کره کاکائو و از بین بردن تلخی شکلات را کشف کنند و راه را برای ساختن شکلات‌های امروزی هموار سازند.

شکلات-۲

نخستین شکلات به سبک امروزی توسط «جوزف فرای» (Joseph Fry) در سال ۱۸۴۷ عرضه شد. از اوایل قرن بیستم میلادی به‌ واسطه پیشرفت تکنولوژی تولید و بسته‌بندی، شکلات‌ها متنوع‌تر و ارزان‌تر شدند و بیشتر در دسترس عموم قرار گرفتند اما اوج فراوانی و محبوبیت شکلات به سال ۱۹۳۰، بعد از جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. شکلات که به‌ عنوان جیره غذایی در میدان‌های جنگ عرضه شده بود، توسط سربازان از جنگ بازگشته، بین عموم مردم به شهرت و محبوبیت رسید.

این خوراکی جذاب آن‌قدر معروف است که افراد برای جشن‌ها و میهمانی‌ها، آن را به عنوان هدیه به یکدیگر می‌دهند. از انواع شکلات که هم نرخ بالایی دارد و هم طعم بسیار خوشمزه و البته بسیار پر طرفردار است می‌توان به نوتلا اشاره کرد. شکلات‌های فندوقی، شیری و تلخ از دیگر انواع شکلات هستند که محبوبیت بسیار بالایی بین افراد دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید امروزه کشور بلژیک به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده شکلات در دنیا و شهر بروکسل، پایتخت شکلات جهان شناخته می‌شود.

شکلات-۳

تاریخچه شکلات در ایران

البته این نکته دارای اهمیت است که شکلات در کشور خودمان نیز دارای قدمت بسیار زیادی است. نخستین کارخانه شکلات‌سازی صنعتی «شوکومارس» در سال ۱۳۳۹ توسط «حسین عالیزاد» در زمینی بین تهران و کرج راه‌اندازی شد. حسین عالیزاد که اصالتا تبریزی بود، کارش را از فروش بادام بسته‌بندی شده در قنادی‌های تهران آغاز کرد. او پس از مدتی با جلب اعتماد قنادی‌ها و افزایش سفارش‌ها، توانست شرکت بازرگانی عالیزاد را تاسیس کند که در زمینه تهیه لوازم و مواد اولیه قنادی‌ها فعالیت می‌کرد. به مرور با گسترش فعالیت و افزایش شهرت شرکت عالیزاد در زمینه تامین تجهیزات قنادی‌ها، حسین عالیزاد به فکر راه‌اندازی کارخانه‌ای برای تولید شیرینی‌ و شکلات‌ افتاد و به‌مرور با وارد کردن ماشین‌آلات شکلات‌سازی، کارخانه مجهز شوکومارس را افتتاح کرد. این کارخانه بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ به دولت واگذار شد و به «شوکوپارس» تغییر نام داد اما حسین عالیزاد بعد از مدتی شرکت دیگری را تاسیس کرد و در زمینه تولید صنعتی آب‌میوه به فعالیت پرداخت.

شکلات-۵

شکلات-۹

 

خواص پزشکی شکلات

نوع تلخ این خوراکی خوشمزه دارای فواید بسیاری برای بدن است و پزشکان تجویز می‌کنند که مصرف مقداری شکلات تلخ برای بدن بسیار مفید بوده و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. شکلات تلخ نسبت به سایر شکلات‌ها از میزان بیشتری کاکائو بهرمند است و همین امر موجب تمایز آن نسبت به سایر فرآورده‌های کاکائویی شده است. کاکائو دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت مغز انسان است. مصرف شکلات تلخ می‌تواند سبب پیشگیری از ابتلاء به بسیاری از بیماری مغزی شود. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می‌تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد. ترکیبات پلی فنیلی موجود در کاکائو تلخ باعث بهبود روند خون رسانی بدن به ویژه بهبود خون رسانی به مغز و در نتیجه عملکرد مغز می‌شود به علاوه کافئین موجود در آن برای افزایش تمرکز نیز مفید است.

شکلات-۱۰

امروزه این خوراکی خوشمزه در بازار، طعم‌های بسیار متفاوتی دارد. از جمله طعم هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، شکلات بلوبری، شکلات توت فرنگی، شکلات آلبالویی و بسیاری از میوه‌های دیگر که مزه لذت بخشی را برای شما تداعی می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها