|
کدخبر: 298909

برنامه‌های کاهش اعتیاد متعادل نیست

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه میانگین ابتلا به اعتیاد در گروه جامعه کار و تولید بالاتر از نرخ اعتیاد در عموم جامعه است گفت: بیکار بودن زمینه آسیب‌های اجتماعی است اما اشتغال بد در محیطی که مخاطره دارد احتمال اعتیاد فرد را زیاد می‌کند.

دکتر محمدرضا پویافر، درمورد راهکارهای هدفمند اعتیاد اظهار کرد: استرس، شرایط سخت‌کاری و شرایط نابه‌سامان اقتصادی، از دلایل مصرف مواد مخدر در گروه جامعه کار و تولید است. 

وی افزود: بیکار بودن زمینه آسیب‌های اجتماعی است اما اشتغال بد در محیطی که مخاطره دارد احتمال اعتیاد فرد را زیاد می‌کند.

انتقاد از تمرکز به برنامه ساماندهی معتادان متجاهر؛ تنها ۳ درصد معتادان، متجاهرند

پویافر تصریح کرد: در کشور ما برنامه‌های کاهش اعتیاد متعادل نیست و بخش مهمی از جامعه سوء مصرف اعتیاد دارند ولی تمرکز زیادی از برنامه‌ها، سازمان‌ها، و ادارات معطوف به معتادان متجاهر است که تنها ۳ درصد جمعیت معتادان کشور هستند و به ۹۷ درصد جمعیت معتاد دیگر توجه‌ای نمی‌شود. 

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ‌از دلایل سوء مصرف مواد مخدر در جامعه هویت‌یابی متناسب، تاثیر ارتباط با گروه‌های دوستی در معرض بزه اعتیاد است که بایستی در راستای کنترل و کاهش اعتیاد هر کدام از سازمان‌ها بسته به جامعه هدف خود تقسیم کاری داشته باشند. 

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:  ارائه خدمات بهداشت و روان به شاغلین در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها، اجرای تفاهم‌نامه ملی پیشگیری از اعتیاد با نام کاج، و پیگیری و اجرای سامانه مدیریت مورد در راستای بهبود و بازتوانی و اجتماعی کردن افراد از جمله این اقدامات است. 

وجود تنها ۳۰۰ مرکز دولتی درمان اعتیاد در کشور!

ایمان نظری، کارشناس درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار کرد: ‌از مجموع ۷ هزار و ۲۰۰ مرکز درمان اعتیاد در کشور و کمتر از ۳۰۰ مرکز دولتی هستند و تعداد عمده‌ای از مراکز به عنوان یکی از ۸ دسته مراکز اعتیاد به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. 

وی گفت: جهت متدهای درمانی اعتیاد برای گروه‌های مختلف مراکز گوناگونی دیده شده است و در دستور العمل و آیین‌نامه مربوط به مداخلات درمانی ۸ دسته مراکز اعتیاد وجود دارد. 

نظری ادامه داد: تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر این بوده است که با سیاست‌گذاری در حوزه درمان در کنار حوزه‌های دیگر، معتادین خدمات درمان و کاهش آسیب متناسب با شرایط را دریافت کنند. 

این کارشناس درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد:  ستاد مبارزه با مواد مخدر در بحث درمان، سیاست‌های خوبی دارد و پیشگیری از اعتیاد در سه سطح تقسیم بندی می‌شود که پیشگیری در سطح اول مبتنی بر آموزش و مهارت آموزی، پیشگیری در سطح دوم مداخلات درمانی و در سطح سوم کاهش آسیب است. 

وی گفت:  در مبارزه با مواد مخدر دو رویکرد کاهش تقاضا و مبارزه با عرضه وجود دارد و سیاست‌هایی که از طرف ستاد ابلاغ و اجرا می‌شود مبتنی بر این موضوع است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها