|
کدخبر: 291254

آیا جایگزینی محرک های روانی برای درمان بیماران وابسته به کوکائین بی ضرر است؟

برای ترک کوکائین از چه جایگزین هایی میتوان استفاده کرد؟ آیا محرک های روانی جایگزین درمان مناسبی برای کوکائین هستند؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

یکی از قوی ترین انوع مواد مخدر و محرک ها، کوکائین به شمار می رود. تاثیر مستقیم مصرف کوکائین بر سلول های مغزی (نورون ها) سبب می شود تا فرد مصرف کننده به سرعت اعتیاد پیدا کند. اکثر افرادی که تصمیم به ترک کوکائین می گیرند، در این مسیر موفق نمی شوند؛ چرا که تحمل عوارض ناشی از ترک آن بسیار سخت بوده و توانایی مقابله با آن را ندارند، به همین خاطر به سراغ مصرف داروهای محرک روان درمانی به جهت ترک آسان تر کوکائین می روند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا در مورد داروهای محرک روان درمانی برای ترک کوکائین بیشتر آشنا شوید.

کوکایین

علائم ترک کوکائین چقدر طول می کشد؟

باید بدانید که هر چند اثرات ترک کوکائین بسیار سخت و شدید است، اما دائمی نیست و به سرعت می توان از شدت آن کاست. میزان خماری اولیه پس از آخرین مصرف کوکائین از نظر شدت و زمان متفاوت است و در میان افراد مختلف می تواند از چند ساعت تا روزها به طول انجامد. البته برخی از افراد تا هفته ها یا ماه ها نیز علائم ترک را تجربه می کنند که به آن سندرم ترک حاد گفته می شود. به صورت کلی عوارض و علائم ترک کوکائین به شرح زیر خواهد بود:

- هفته اول: در این دوره میل شدیدی به مصرف مجدد کوکائین، در فرد مصرف کننده به وجود خواهد آمد. با اینکه فرد بیمار احساس خستگی بسیار شدیدی می کند، اما به دلیل بروز اختلالات خوابی نمی تواند خواب راحتی را تجربه کند. همچنین نوسانات خلقی و اخلاقی در این دوره بسیار به چشم می خورد.

- هفته های دوم تا چهارم: همچنان وسوسه و میل شدیدی به مصرف مجدد کوکائین وجود دارد. امکان دارد فرد بیمار در تمرکز یا ثبات احساسی خود دچار ضعف شود. تحریک پذیری و بی قراری دو مورد دیگر از عوارض ترک کوکائین در این دوره به شمار می روند.

- هفته های پنجم تا دهم: در این دوره ذهن و بدن فرد مصرف کننده شروع به بهبود یافتن می کند و بسیاری از علائم ترک ازبین خواهند رفت. اما لازم به ذکر است که همچنان میل به مصرف کوکائین بالا است و اضطراب و ناراحتی دو عضو جدا نشدنی از اوقات فرد خواهند بود.

ترک کوکائین چه علائم و نشانه هایی دارد؟

به صورت کلی علائم و تجربیات هر فرد درمورد ترک کوکائین متفاوت است، اما برخی از علائم رایج وجود دارند که معمولا در اکثر افراد دیده می شود. علائم ترک کوکائین به محض قطع مصرف ناگهانی آن شدید خواهد شد. در صورتی که فرد مصرف کننده برای طولانی مدت یا به صورت سو مصرف از کوکائین استفاده کرده باشد، عوارض آن پس از چند ساعت از آخرین دوز مصرف شده شروع خواهد شد.

روند ترک کوکائین و بروز عوارض ناشی از ترک آن معمولا به صورت زیر خواهد بود:

- یک تا سه ساعت اولیه: در این بازه زمانی علائم ترک به سرعت ظاهر می شوند. فرد علائمی همچون تحریک پذیری، خستگی، اضطراب، افزایش ضربان قلب، افزایش اشتها و سایر موارد را تجربه خواهد کرد. در این دوره میل به مصرف کوکائین به مرور افزایش پیدا خواهد کرد.

علائم ترک کوکائین شامل عوارض بسیار زیاد جسمی و روانی است. برخی از این علائم عبارت اند از:

  1.  - افسردگی
  2.  - احساس پوچی
  3.  - اضطراب و بیقراری
  4.  - تمایل به مصرف کوکائین
  5.  - دیسفوریا یا احساس ناراحتی شدید
  6.  - بی خوابی و یا خواب زیاد
  7.  - افزایش اشتها
  8.  - خستگی
  9.  - بیقراری

علائم رایج ترک کوکائین

  1.  - تمایل شدید به مصرف کوکائین
  2.  - بی خوابی و یا خواب نامنظم
  3.  - رویاهای صادقه و ناخوشایند
  4.  - مشکلات مرتبط با تمرکز
  5.  - احساس خشم
  6.  - خستگی
  7.  - افسردگی
  8.  - بیقراری
  9.  - لرزش

علائم ترک کوکائین چگونه درمان می شوند؟

راه های متفاوتی برای کاهش علائم ترک کوکائین و درمان آن ها وجود دارد، برخی از این راه ها عبارت اند از:

- برنامه خواب منظمی داشته باشید، به این صورت که هر روز راس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و راس ساعت مشخصی بخوابید.

- در شبانه روز حداقل هشت ساعت خواب مفید داشته باشید.

- عادت های سالم را در خود بوجود آورید، به عنوان مثال شروع فعالیت های بدنی، یوگا و ذهن آگاهی.

- رژیم غذایی سالم داشته باشید.

- انجام روان درمانی.

- انجام روش دارویی.

- انجام روش گروه درمانی.

- انجام روش مداخلات رفتاری.

- حداقل در طول هفته چند بار ورزش کنید.

آیا جایگزینی محرک های روانی برای درمان بیماران وابسته به کوکائین بی ضرر است؟

یکی از روش های ترک کوکائین و کاهش عوارض ترک کوکائین، مصرف داروهای محرک روان درمانی است. این داروها باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند تا اثر منفی بر روی فرد بیمار باقی نماند. ترک هر نوع ماده مخدر به صورت مستقیم بر روی جسم و روح فرد مصرف کننده تاثیر می گذارد.

درمان های دارویی در این زمان برای کاهش یا حتی ازبین بردن این عوارض بسیار کمک کننده خواهند بود، همچنین مصرف داروهای روان درمانی در حین دوره ترک می تواند وسوسه مصرف مجدد کوکائین را تا حد بسیار زیادی کنترل کند و در نهایت می تواند شانس فرد را برای ترک همیشگی کوکائین افزایش دهد.

تنها نکته ای که در مصرف این دسته از داروهای محرک باید به آن توجه شود این است که طبق تجویز پزشک و متناسب با دوز پیشنهادی او دارو مصرف شود. فراموش نکنید که داروهای محرک هم جزو داروهای اعتیاد آور به شمار می روند و در صورت عدم توجه به دوز و مدت زمان مصرف آن، می تواند زمینه ساز اعتیاد فرد بیمار به یک ماده جدید را فراهم کند.

داروی مخصوص ترک کوکائین چیست؟

ترک-کوکایین

در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای درمان یک باره کوکائین و کاهش عوارض ترک آن وجود ندارد. اما با این حال، اگر تحت نظر پزشکان و روانشناسان متخصص پروسه ترک خود را طی کنید، می توانید تحت نظر آنان از داروهای مختلفی برای تسکین و کاهش علائم ترک (مانند سردرد و بی خوابی) استفاده کنید. به این صورت روند درمانی شما آسان تر و سریع تر انجام خواهد شد.

سخن پایانی

از آن جایی که مصرف کوکائین به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیر می گذارد و سبب ایجاد تغییرات پایدار در مغز می شود، ترک اعتیاد کوکائین کمی سخت تر از سایر مواد مخدر به شمار می رود. اما فرد بیمار به راحتی می تواند با مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد خوب، تحت نظر پزشکان و روانشناسان مخصوص ترک اعتیاد قرار بگیرد و در نهایت علاوه بر کاهش عوارض ترک، روند درمانی خود را به سرعت به اتمام برساند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها