|
کدخبر: 286109

۵ راهکار جهت مقابله با خطر ابتلا به اعتیاد در جوانان

ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم که به چه دلایلی نوجوانان و جوانان بسیاری به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند، در کدام بازه سنی بیشترین احتمال گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر وجود دارد و در انتها ۵ راهکار جهت مقابله با خطر ابتلا به اعتیاد در جوانان و نوجوانان را به شما معرفی خواهیم کرد. پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

در سالیان اخیر میزان جمعیت نوجوانان و جوانان مبتلا به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر در جهان افزایش چشمیگری داشته است و در چنین شرایطی کنترل اوضاع و جلوگیری از افزایش تعداد نوجوانان و جوانان معتاد به یکی از چالش‌های بزرگ برای جوامع مختلف دنیا تبدیل شده است.

اما همان‌طور که می‌دانید و بارها و بارها در جاهای مختلفی به این موضوع اشاره شده است که بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر، یک بیماری غیرقابل درمان نیست و فرد مبتلا به این بیماری می‌تواند به کمک روش‌هایی خود را از چنگال اعتیاد به مصرف مواد مخدر رها کند؛ بنابراین نباید لحظه‌ای ناامید شد و دست از تلاش برای درمان شدن بردارید.

۵ راهکار جهت مقابله با خطر ابتلا به اعتیاد در جوانان

دلایل اصلی گرایش نوجوانان و جوانان بسیاری به مصرف مواد مخدر چیست؟

امروزه در کشورمان دسترسی به مواد مخدر کار چندان سختی نخواهد بود و همچنین از آنجایی که نوجوانان و جوانان به محض حضور در بیشتر مکان‌های عمومی افرادی زیادی را می‌توانند در حال مصرف مواد مخدری مانند سیگار و الکل ببینند؛ بنابراین می‌توان شاید دلایل مذکور از جمله دلایل اصلی به حساب می‌آیند که ناخودآگاه فرد را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می‌دهند.

اما عوامل دیگری روی گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر نقش دارند که یکی از آن‌ها احساس قوی بودن یا غرور کاذب است. درواقع داشتن چنین احساسی در نوجوانان و جوانان سبب می‌شود تا به تصور اینکه تجربه مصرف هر نوع ماده مخدری برای اولین بار هرگز اعتیادی در آن‌ها ایجاد نمی‌کند، دست به انجام چنین کاری بزنند.

ولی مصرف هر نوع ماده مخدری مانند الکل می‌تواند نوعی حس وابستگی در فرد ایجاد کند و در صورت ادامه پیدا کردن مصرف مواد مخدر ممکن است این وابستگی جای خود را به اعتیاد بدهد و فرد حتی اگر تصمیم به ترک مصرف مواد مخدر هم داشته باشد، مغز فرد اجازه این کار را به او نمی‌دهد؛ بنابراین فرد باید برای درمان سریعا به یک مرکز ترک الکل مراجعه کند.

به‌علاوه نوجوانان و جوانان بسیاری نیز وجود دارند که تحت تاثیری حرف‌های دوستان و برخی هم سن و سالان خود و به سبب ارضای حس کنجکاوی ناشی از آن حرف‌ها، مصرف مواد مخدر را تجربه می‌کنند که بروز چنین اتفاقی سبب می‌شود تا نوجوانان و جوانان اولین قدم برای حرکت در مسیر اعتیاد به مصرف مواد مخدر را بردارند.

۵ راهکار جهت مقابله با خطر ابتلا به اعتیاد در جوانان

حال باتوجه به موارد گفته شده اگر بخواهیم در اینجا نتیجه‌گیری کنیم، از جمله دلایل مهم گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارضای حس کنجکاوی
  • حرف‌های دوستان و هم سن و سالان
  • عضویت در گروه‌های نامناسب
  • غلبه بر احساساتی مانند استرس و اضطراب
  • پرکردن خلاءهای عاطفی
  • راهی برای فرار از مشکلات هر چند کوتاه
  • نگاه به مصرف مواد مخدر به عنوان روشی برای درمان برخی دردهای جسمی و روحی
  • دسترسی آسان

بیشترین احتمال گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد در کدام بازه سنی است؟

برطبق نتایج به دست آمده از مطالعات و تحقیقات بسیاری که طی سالیان اخیر انجام شده است، سن بحرانی گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد به مصرف مواد مخدر ۱۸ سال است، اما اگر بخواهیم برای این آمار بازه سنی مشخصی کنیم، نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری مزمن قرار دارند.

درواقع نوجوانان و جوانان بسیاری در این مقطع از زندگی خود، با مشکلاتی زیادی مواجه می‌شوند و حتی در مواردی تغییراتی در زندگی شخصی آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانند در گرایش آن‌ها به مصرف مواد مخدر نقش داشته باشند.

عوامل محرک اعتیاد به مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان چه هستند؟

همان‌طور که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره نوجوانان و جوانان تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است، به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند و برخی از این عوامل می‌تواند ریشه در محیط خانه یا به سبب حضور در محیط‌های اجتماعی و عضویت در گروه‌های نامناسب باعث شوند.

از این رو از جمله اصلی‌ترین عوامل محرک اعتیاد به مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اثرات ناشی از حضور در محیط‌های اجتماعی
  • ضعف در مهارت‌های اجتماعی
  • مشکلات روحی و روانی
  • روابط نابسامان خانوادگی
  • اعتیاد والدین

۵ راهکار جهت مقابله با خطر ابتلا به اعتیاد در جوانان

۵ راهکار جهت مقابله با خطر ابتلا به اعتیاد در جوانان و نوجوانان

۱- افزایش اگهی

درواقع افزایش آگهی از جمله اصلی‌ترین اقدامات پیشگرایانه از اعتیاد نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر است. چون زمانی که آن‌ها بدانند مصرف مواد مخدر می‌تواند چه آسیب‌های هم به جسم و روان و هم به آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها وارد کند، هرگز دست به چنین کاری نخواهند زد.

البته باید بگوییم در صورتی که شما چنین کاری انجام ندهید و فرزند خود را از آسیب‌های اعتیاد آگاه نکنید، دیگران به جای شما این کار انجام خواهند داد و اطلاعات غلطی به فرزند شما می‌دهند که این امر سبب می‌شود تا فرزند شما خود را اسیر چنگال‌های اعتیاد به مصرف مواد مخدر کند.

۲- تقویت اعتماد به نفس

همان‌طور که می‌دانید فردی که اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، از جمع‌های مختلفی مانند دوستان یا حتی اعضای خانواده خود طرد خواهد شد، به همین دلیل به درخواست پذیرفته شدن در گروه‌های نامناسب پاسخ مثبت می‌دهد و با این کار خود اولین قدم برای حرکت در مسیر اعتیاد به مواد مخدر را برمی‌دارد.

۳- شکل‌گیری ارتباطی مناسب میان آن‌ها با والدین‌شان

همیشه با مهربانی با فرزند نوجوان و جوان خود رفتار کنید و بگذارید احساس کند که والدینی دارد که با او با محبت رفتار می‌کنند. به‌علاوه بسیار مهم است که فرزند نوجوان و جوان شما بداند که والدینش حامی او هستند و در زمان بروز خطایی او را سرزنش نخواهند کرد.

۴- تنها نگذاشتن آن‌ها در هنگام سختی و مشکلات

هر فردی در طول زندگی خود ممکن است لحظات سختی را تجربه کند، اما برای فرزند نوجوان و جوان شما گاهی هضم چنین لحظاتی کار آسانی نخواهد بود و به همین دلیل فرزند شما برای رهایی از آن‌ها به کمک و همراهی والدین خود نیاز پیدا می‌کند.

۵- آموزش مهارت نه گفتن

به جرئت می‌توان گفت که توانایی نه گفتن، نقش مهمی در جلوگیری از بروز اعتیاد به مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان کمک می‌کند. درواقع زمانی که به خوبی فرد نوجوان و جوان این مهارت فراگرفته باشد، به درخواست هر شخصی پاسخ مثبت نخواهد داد و به سادگی خود را گرفتار دام اعتیاد نخواهد کرد.

سخن پایانی

در آخر بازهم باید به این نکته مهم اشاره کنیم که عوامل مختلفی در اعتیاد نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر نقش دارند، اما راهکارهایی پیش روی شما وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از گرایش فرزند نوجوان و جوان خود به اعتیاد به مصرف مواد مخدر جلوگیری کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها