|
کدخبر: 284472 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

چگونه تلفن همراه گم شده را پیدا کنیم؟ / مجازات سنگین برای خرید و فروش گوشی سرقتی

با در نظر گرفتن استفاده همگانی از تلفن همراه در جامعه، برای سارقین از جمله آسان‌ترین اموالی که علی‌رغم داشتن ارزش ریالی به آسانی نیز قابل حمل و فروش محسوب می‌شود، همین تلفن همراه است.

جامعه چگونه تلفن همراه گم شده را پیدا کنیم؟ /  مجازات سنگین برای خرید و فروش گوشی سرقتی

برای بسیاری از افراد پیش آمده است که گوشی خود را گم کرده‌اند و دیگر نتوانسته‌اند آن را پیدا کنند. بسیاری از ما به صورت روزانه ممکن است با وسایل حمل‌ونقل عمومی به خصوص تاکسی رفت و آمد داشته باشیم و تلفن همراه خود را در ماشین جا بگذاریم. اگر بعد از ما شخص دیگری سوار خودرو شود، این امکان وجود دارد که تلفن همراه ما را برداشته و به راننده اطلاع ندهد. در این صورت چطور می‌توانیم گوشی خود را پیدا کنیم؟

گوشی-سرقت

البته همه چیز فقط به مفقود شدن گوشی ختم نمی‌شود. گاهی این امکان وجود دارد که توسط افرادی، مورد زورگیری قرار بگیریم و گوشی ما را سرقت کنند. اکنون دیگر دستمان به جایی بند نیست و تا زمان عبور از مراحل شکایت و پیگیری پلیس، ممکن، گوشی ما را به شخص دیگری فروخته باشد.

پیدا کردن گوشی گم شده، یا گوشی‌اش  به سرقت رفته، چیزی شبیه معجزه است. در بهترین حالت، ممکن گوشی خود را در خانه، ماشین یا محل کار خود جا گذاشته باشید، در غیر این صورت، برای پیدا کردن آن، باید دست به دامن روش‌های یافتن گوشی موبایل گم شده شوید. البته شرط استفاده از این روش‌ها فعال‌سازی برخی از برنامه‌های گوشی اندروید یا اپل برای مواقع اضطراری است. درحال‌حاضر با در نظر گرفتن استفاده همگانی از تلفن همراه در جامعه، برای سارقین از جمله آسان‌ترین اموالی که علی‌رغم داشتن ارزش ریالی به آسانی نیز قابل حمل و فروش محسوب می‌شود، همین تلفن همراه است.

نحوه پیدا کردن گوشی گم شده

وجود شماره مخاطبان و افرادی که با آنها ارتباط دارید، اطلاعات شخصی دیگری مانند عکس‌ها و فیلم‌های شخصی و اسناد و فایل‌های دیگر، مواردی هستند که باعث می‌شود در صورت گم کردن گوشی یا سرقت آن، به هر روشی برای پیدا کردن گوشی گم شده خود متوسل شوید. خبر خوب این است که گوشی تلفن همراه، برنامه هایی دارد که به شما کمک می‌کنند، اما این برنامه‌ها را باید قبل از هر اتفاقی، راه‌اندازی کنید. استفاده از گوگل، ردیابی گوشی آیفون، ردیابی گوشی سامسونگ، ردیابی گوشی شیائومی، کد همراه اول برای ردیابی گوشی، کد ایرانسل برای ردیابی موبایل، ردیابی گوشی با استفاده از GPS، استفاده از رجیستری و سامانه همیاب، از جمله روش‌های یافتن گوشی موبایل گم شده هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

سامسونگ-سامسونگ

استفاده از گوگل برای پیدا کردن گوشی گمشده

استفاده از قابلیت Find My Device گوگل، یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن گوشی گم شده است. برای استفاده از این ویژگی، باید حساب کاربری گوگل یا Gmail داشته باشید و اکانت خود را با گوشی موبایل تان یکپارچه‌سازی یا Sync کنید. اینترنت تلفن همراه خود را روشن کنید و مکان یاب یا GPS را فعال کنید. دقت کنید که ردیابی گوشی با ابزار گوگل، تنها برای گوشی‌های موبایل‌ روشن امکان‌پذیر است. بنابراین، اگر تلفن همراه خود را پیدا نمی‌کنید و در صورت تماس گرفتن، با پیام خاموش بودن مواجه می‌شوید، نمی‌توانید از این سرویس گوگل استفاده کنید.

آیفون-آیفون

پیدا کردن گوشی آیفون گم شده

اگر گوشی آیفون دارید، بدانید که اپل از سرویس Find My iPhone برای یافتن گوشی‌های خود استفاده می‌کند. برای استفاده از این قابلیت اپل برای پیدا کردن گوشی گم شده، باید اینترنت و این سرویس اپل، فعال باشند. برای فعال کردن قابلیت Find My iPhone، ابتدا به قسمت تنظیمات یا Settings بروید. گزینه iCloud را انتخاب کنید و پس از وارد کردن اطلاعات حساب اپل یا Apple ID خود، سرویس Find My iPhone را روشن کنید. سپس آیتم Location Services را برای اطلاع از مکان دقیق دستگاه، فعال کنید. برای این کار، پس از رفتن به تنظیمات و ورود به بخش حریم خصوصی یا Privacy، سرویس‌های مکان را فعال کنید.

به این صورت، اگر گوشی آیفون شما گم شد، برای پیدا کردن گوشی گم شده خود، می‌توانید از طریق سایت icloud.com اطلاعات حساب کاربری اپل یا همان اپل آیدی خود را وارد کنید و وارد اکانت خود شوید. سپس روی Find My iPhone کلیک کنید و با انتخاب گزینه All Devices، می‌توانید همه دستگاه‌‌های متصل به اپل آیدی خود را مشاهده کنید. بعد از انتخاب موبایل سرقتی، به صفحه اطلاعات دستگاه و مکان دقیق دستگاه دسترسی پیدا خواهید کرد. می‌توانید از این صفحه، صدایی از موبایل پخش کنید یا با انتخاب حالت Lost Mode، آن را قفل کنید. همچنین، اگر از ردیابی گوشی خود ناامید شده‌اید، بر روی گزینه Erase iPhone کلیک کنید تا اطلاعات موجود در دستگاه حذف شوند. اگر آیفون شما به اینترنت دسترسی نداشته باشد، اقدامات انجام شده پس از آنلاین شدن موبایل اتفاق می‌افتد. اگر Find My iPhone گوشی شما فعال نبود، فورا رمز عبور آیکلود و همه شبکه‌‌های اجتماعی خود را عوض کنید و اطلاعات دستگاه را پاک کنید.

سامسونگ-گوشی

ردیابی و پیدا کردن گوشی سامسونگ گمشده

کاربران گوشی‌های سامسونگ، برای پیدا کردن گوشی گمشده خود، به جز استفاده از ویژگی ردیابی گوشی گوگل، می‌توانند از آیتم یافتن تلفن من یا Find My Mobile هم بهره‌مند شوند. برای استفاده از این ویژگی، باید ابتدا حساب کاربری سامسونگ فعال داشته باشید و اجازه دسترسی گوگل به مکان را بدهید. برای فعال کردن این قابلیت، ابتدا وارد تنظیمات یا Settings شوید. گزینه Biometrics and Security را انتخاب کنید. در بخش امنیت یا Security، گزینه تلفن من Find My Mobile را بزنید. یافتن تلفن را فعال کنید.

با توجه به مدل موبایل سامسونگ خود و نسخه سیستم‌ عامل آن، می‌توانید به مکان حدودی و مسیر دسترسی به دستگاه را بیابید. همچنین با روشن کردن گزینه ارسال آخرین مکان در قسمت تنظیمات، آخرین مکان شناخته شده دستگاه را مشاهده می‌کنید تا برای پیدا کردن گوشی گم شده خود اقدام کنید. می‌توانید صفحه، دکمه روشن و خاموش و اپلیکیشن پرداخت سامسونگ را قفل کنید تا کسی نتواند به اطلاعات دستگاه شما دسترسی داشته باشد. همچنین با انتخاب گزینه به صدا در آمدن موبایل، گوشی شما به مدت یک دقیقه و با بلندترین صدای ممکن آهنگ پخش می‌کند. اگر اطلاعات مهمی در گوشی خود دارید و می‌خواهید هر جور شده به آنها دست پیدا کنید، می‌توانید از آنها، نسخه پشتیبان یا بک آپ تهیه کنید.

گوشی-شیائومی

پیدا کردن گوشی شیائومی گمشده

برای پیدا کردن گوشی گم شده شیائومی خود، باید پیش از گم شدن گوشی، گزینه Find Device یا پیدا کردن دستگاه را فعال کرده باشید. برای این کار، باید از قسمت تنظیمات، وارد بخش حساب‌ها Accounts شوید. گزینه Mi Account را انتخاب کنید. از بخش Services، وارد Mi Cloud شوید و سپس از این قسمت، گزینه Find Device را فعال کنید. بعد از این مرحله، شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل، کنترل موبایل شیائومی خود را از طریق سایت i.mi.com به‌دست بگیرید.

 

پاساژ-گوشی

خرید و فروش گوشی های سرقتی

اگر در تهران زندگی می‌کنید، قطعا پاساژ علاالدین را می‌شناسید. در مقابل این پاساژ، کسانی بساط کرده‌اند که هر کدام در بساط خود تعدادی گوشی را برای فروش به نمایش گذاشته‌اند. اگر نگاه کوتاهی به این گوشی‌ها بی‌اندازیم، متوجه می‌شویم که از نظر ظاهری مشکل دارند و یا فاقد کارتن هستند. در مقابل این پاساژ ۹۰درصد گوشی هایی که به فروش می‌رسد، سرقتی است و خرید و فروش این مدل گوشی‌ها جرم سنگینی دارد.

با نظر به افزایش بسیار زیاد نرخ تلفن همراه اغلب افراد دیگر توانایی خرید تلفن نو از فروشگاه را ندارند و به این خاطر به خرید تلفن‌های دست دوم روی می‌آورند. چرا که پرداخت تلفن‌های دست دوم برای آنها آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

این کار مجازات دارد

قانون‌گذار برای برقراری نظم و امنیت جامعه و حمایت از اشخاص خسارت‌دیده از سرقت در قانون مجازات اسلامی ایران بر حسب ماده ۲۶۷ قانونی، سرقت را جرم شناخته و برای آن، مجازات پیش‌بینی نموده است. علاوه بر آن، در این قانون ماده دیگری نیز مختص به خرید و فروش اموال ربوده شده آمده است.

ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات در خصوص خرید و فروش موبایل سرقتی اینگونه مقرر داشته است که هر فردی با دانش و آگاهی یا با وجود علائم اطمینان آور مبنی بر اینکه کالا دزدی است اقدام به تحصیل، پنهان کردن یا معامله کالا کند، بر حسب قانون مجازات اسلامی مجرم دانسته شده و محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

این ماده قانونی جهت خریداران و فروشندگان کالاهای مسروقه اعم از موبایل‌های سرقتی در نظر گرفته است، با در نظر گرفتن این ماده قانونی اشخاصی که تلفن همراه آنها ربوده شده، خواهند توانست از خریداران موبایل ربوده شده خود شکایت نمایند. خریدار موبایل سرقتی در دو صورت مجرم دانسته می‌شود و می‌توان با در نظر گرفتن ماده قانونی ۶۶۲ وی را مجرم را مجازات نمود:

۱ خریدار موبایل سرقتی با وجودی که می‌داند و آگاه و واقف به موضوع دزدی و سرقتی بودن موبایل می‌باشد، به خرید آن گوشی اقدام نماید.

۲ شخص خریدار موبایل سرقتی به طور مستقیم نداند که این موبایل سرقتی است، ولی از محلی خریداری کرده باشد که معمولا اموال سرقتی در آن محل مورد معامله و خرید و فروش قرار می‌گیرد.

با در نظر داشتن ۲ مورد مذکور بیان شد که رفتار این دو نوع از خریدار موبایل سرقتی جرم محسوب می‌شود و بر حسب ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها