|
کدخبر: 272570 امیرمحمد درویش

گسترش نیوز گزارش می دهد؛

سارقان در کمین این افراد / مراقب موبایل قاپ ها باشید

اندکی هوشیاری ما می‌تواند این سارقان را در تلاششان برای دزدیدن گوشی‌های میلیونی و همچنین خودروهای ما ناکام بگذارد.

جامعه سارقان در کمین این افراد / مراقب موبایل قاپ ها باشید

زمانی که در پیاده رو مشغول قدم زدن هستیم و تلفن همراه در دست داریم، این امکان وجود دارد که اگر متوجه اطرافمان نباشیم، یک موتوری با سرعت از کنارمان رد شده و اقدام به سرقت گوشی کند. خیالمان راحت است که در پیاده روها، گوشی چند میلیونی ما در امان است، به همین دلیل با خیال آسوده آن را از جیب خود در می‌آوریم و اقدام به صحبت می‌کنیم. اما ممکن است به ثانیه‌ای نکشد که گوشی را از دست ما خارج می‌کنند و پا به فرار می‌گذارند.

سرقت-گوشی

این اتفاق بیشتر در پیاده رو هایی اتفاق می‌افتد که رفت و آمد در آن کم است و سارقان با خیال راحت کارشان را انجام می‌دهند. ممکن است اصلا در ابتدا، موتور سواری درکار نباشد. این مدل از سرقت ها، با برنامه‌ریزی انجام می‌شود. راننده، کمی عقب تر، ترک خود را پیاده می‌کند و اندکی جلو تر منتظر می‌ماند. سارق شمارا زیر نظر گرفته و در نخستین فرصت، گوشی را دزدیده و به سمت موتور فرار می‌کند. سپس با سرعت بالا و از لابه لای ماشین‌ها متواری می‌شوند. این مدل از سرقت‌ها بیشترین آمار را در جامعه دارند.

در یکی از صف‌های تاکسی، منتظر بودم تا نوبتم شود. صف طولانی بود و ماشین به ندرت می‌آمد. یک موتور مشکی که ۲ ترک نشین داشت، مدام در حال رفت و آمد بود. گویا افراد را زیر نظر داشت. کلاه کاسکت هم سرشان بود. بعد از هربار رفت و آمد به صف نزدیک تر می‌شدند. سرعتشان کمی بیشتر شد و شخص ترک نشین، دست خود را به سوی یکی از افراد به قصد سرقت گوشی دراز کرد. خوشبختانه متوجه حضور آنها شد و خود را عقب کشید. موتور سوار به سرعت متواری شد. این اتفاق باعث شد تا سایر افراد، خود را عقب بکشند و مراقب وسایل خود باشند. خانم‌ها کیف خود را دو دستی گرفتند و آقایان، گوشی‌های خود را در جیب گذاشتند.

هر چه که هست کمی هوشیاری ما می‌تواند این دزدان را در تلاش شان برای دزدیدن گوشی‌های میلیونی ناکام بگذارد. به عبارت دیگر افزایش استفاده از تلفن همراه با بی‌توجهی به توصیه‌ها، سارقان را به ارتکاب موبایل قاپی خصوصا از گروه‌های در معرض سرقت مانند زنان، کودکان، افراد کهن سال و… ترغیب می‌کند.

 

زور-گیری

اما همیشه این سرقت ها، به همین راحتی انجام نمی‌شود. نوعی از دزدی وجود دارد که با خشونت بالا همراه است. این شیوه زورگیری نام دارد. وقتی کسی با توسل به زور، دیگران را مجبور کند که پول و مال خود را در اختیار او قرار دهند، جرم «زور گیری» به وقوع پیوسته است. افرادی که صورت خود را می‌پوشانند و با چاقو و قمه به دیگران حمله ور می‌شوند. بعضا مشاهده در صورتی که شخص، مال خود را در اختیار آنها قرار ندهد، آسیب‌های زیادی به او وارد کردند. این مدل از سرقت‌ها بیشتر در خیابان‌های خلوت رخ می‌دهد. چرا که سارقان، این امکان را می‌دهند که با مقاومت توسط سوژه‌ای که انتخاب کرده‌اند مواجه شوند. به همین دلیل ترس این را دارند که دورشان شلوغ شود. خیابان‌ها خلوت در ساعات پایانی شب، مناسب‌ترین زمان برای وقوع این جرم است. زورگیران افرادی بی‌رحم هستند، که کوچک و بزرگ، زن یا مرد، برایشان فرقی ندارد. اما بیشتر کسانی که طعمه آنها می‌شوند خانم‌ها هستند.

تمایل سرقت از خانم‌ها بیشتر است

دزدان به کیف قاپی از خانم‌ها علاقه بیشتری دارند چون بیشتر آنها کیف به‌دست هستند و داخل کیف هایشان هم معمولاً پول و موبایل و گاه طلا و جواهر است و در عین حال، آسیب پذیرتر هم هستند. به همین دلیل، به دفعات هشدار داده شده است تا زمانی که قصد تردد از پیاده رو را دارید، کیف خود را سمت دیوار بگیرید تا احتمال سرقت آن کاهش شدید پیدا کند.

کشیدن یک گردن بند یا گوشواره از گردن و گوش زنان، برای سارقان بی‌رحم، کار سختی نیست ولو آن که به مجروح شدن قربانی یا حتی مرگش بینجامد. حتی موردی بوده که سارقان موتور سوار، در ترافیک خیابان، گردنبند یک راننده مرد را کشیده و کنده و برده‌اند.

بسیاری از جامعه شناسان، فقر را یکی از دلایل پیدایش سرقت دانسته و اینطور می‌گویند: فقر و محرومیت مادی از مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده سرقت محسوب می‌شود. بر این اساس افزایش فقر باعث بالا رفتن آمار سرقت می‌شود. در بیشتر موارد انگیزه نخستین سرقت در افراد تامین نیازهای مادی است. برخی از کودکان که زندگی فقیرانه‌ای دارند یا این برداشت را از گذران خود دارند و نیازهای اولیه آنان در حد مطلوبی ارضا نمی‌شود دست به دزدی می‌زنند و این به صورت یک رویه در زندگی آنها شکل می‌گیرد و در بزرگسالی دیگر نمی‌توانند و یا حاضر به ترک آن نیستند.

این جامعه شناسان، تجربه دوران کودکی را یکی دیگر از عواملی دانستند که بر پیدایش سرقت، نقش مهمی دارند. حوادث و اتفاقات تلخ دوران کودکی ممکن است از فرد شخصیتی ضداجتماعی بسازد. در بسیاری از موارد سارقان دارای رفتار ضد اجتماعی هستند یعنی گرایش درونی آنها به قانون شکنی باعث اصلی اقدام به دزدی می‌گردد. آزار و اذیت دیگران، سرقت اموال آنها حتی با زور و مجروح کردن باعث لذت این گونه اشخاص می‌شود چرا که وقتی دست به چنین کارهایی میزنند تصور می‌کنند انتقام خود را از دنیای بی‌رحم و جامعه زورگو گرفته و همه این‌ها حق و حقوق از دست رفته او هستند.

سرقت-ماشین

یکی دیگر از سرقت هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد، دزدیدن خودرو یا لوازم داخل آن است. سارقان، خودروهایی را شناسایی می‌کنند که امنیت پایینی دارند. عدم استفاده از قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیر می‌تواند شرایط را برای سرقت فراهم کند. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که برای خرید از سوپر مارکت یا دکه، بدون آنکه خودرو را خاموش کنید از خودرو پیاده می‌شوید. بسیار خوش شانس بوده‌اید که تاکنون ماشین شمارا به سرقت نبرده‌اند. چرا که منتظر یک لحظه غفلت از سوی شما هستند.

تجربه نشان داده، اغلب سرقت‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که مسائل پیش پا افتاده امنیتی لحاظ نشده است. به عنوان مثال پارک کردن خودرو به صورت مداوم در محل‌های خلوت و به‌ویژه تاریک می‌تواند برای سارقان جذاب باشد. گاهی اوقات سرقت خودرو از آنچه گفت شده نیز ساده‌تر است. بسیاری از رانندگان سر به هوا، هنگام خروج از خودرو، فراموش می‌کنند که درب خودرو را قفل کنند.

اما، هرچقدر هم جوانب احتیاط از سوی ما رعایت شود، کیفیت پایین خودرو هارا نمی توان نادیده گرفت. بعضی از خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند، از نظر امنیت، بسیار قابل نفوذ هستند. مردم گلایه دارند که با توجه به رعایت استفاده از قفل فرمان،دزدگیر و قفل پدال، باز هم درب خودرو آن ها توسط سارقان به راحتی باز می شود و در بسیاری از مواقع دیده شده که درب های خودرو به وسیله میله های آهنی کج شده و به راحتی از جایش درامده است.

 

شخصی که در همین خیابان‌های تهران مغازه سوپرمارکت دارد، در خصوص سرقتی که از ماشینش شده بود چنین گفت: « برای چند لحظه سرم شلوغ شد. مشتری‌های زیادی به مغازه آمدند و چیزهای زیادی می‌خواستند. یکی از مشتری‌ها که خودروی من را می‌شناخت به مغازه آمد و گفت که شیشه‌های ماشینم را خورد کرده‌اند. وقتی به بیرون مغازه رفتم، متوجه شدم که راست می‌گوید. نخستین کاری که کردم این بود که ببینم ضبط، سرجایش است یا نه. سارقان آن را به همراه مقداری پول نقد که داخل داشبورد بود دزدیده بودند. تا الان چنین چیزی امکان نداشته که سرقت در این ساعت روز اتفاق بیفته.» ماشینش دزدگیر نداشت برای همین متوجه شکستن شیشه‌ها نشده بود.

سرقت از لوازم عمومی

لوازمی مانند: لوله‌ها، پیچ و مهره، گاردریل بزرگراه‌ها، دریچه‌های فاضلاب، مخازن زباله، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و حتی شمشاد باغچه‌ها بسیار مورد توجه سارقان قرار گرفته است و در ساعات پایانی شب، زمانی که تردد پایین است، دست به این اقدام می‌زنند.

سرویس‌های بهداشتی عمومی، یکی از مکان هایی است که لوازمش را به دفعات دزدیده‌اند. بیشتر کسانی که دست به این اقدام می‌زنند، درگیر اعتیاد هستند و برای آنکه هزینه مواد مخدر خود را تامین کنند، دست به سرقت از لوازم‌های این مکان عمومی می‌زنند.

در این خصوص، رئیس پلیس پایتخت اعلام کرده است که به زودی طرح‌های ویژه مشترک میان پلیس و دستگاه قضایی به ویژه برای مبارزه با سارقان و زورگیران اجرا خواهد شد.

سردار حسین رحیمی گفت: سرانه وقوع جرم در تهران را از ۲۹ درصد به ۱۹ درصد رساندیم. این نشانه انجام اقدامات با حساب و کتاب و بابرنامه است.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به جلسه مشترکی که با دادستانی کل کشور داشت گفت: رئیس قوه قضاییه تاکیداتی را برای مقابله با مجرمان داشتند، در همین راستا نیز در این جلسه که بنده نیز در آن حضور داشتم بنا شد تا طرح‌های ویژه‌ و مشترک میان پلیس و دستگاه قضایی در سراسر کشور و به خصوص تهران برای مقابله با جرائم و به ویژه جرائمی نظیر سرقت، زورگیری و... اجرا شود.

نتیجه گیری

اگر کمی به محیط اطراف خود در معابر عمومی دقت بیشتری داشته باشیم و در صورت امکان از تلفن همراه استفاده نکنیم، قطعا کم تر مورد توجه سارقان هستیم. همچنین اگر برای مدتی کوتاه قصد خروج از ماشین را داریم، درهای آن را قفل کنیم، این افراد سودجو را ناکام خواهیم گذاشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها