|
کدخبر: 278005 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

لطفا پشت آمبولانس حرکت نکنید / تاثیر فرهنگ در رانندگی

اگر هرکس بتواند مقوله فرهنگ را در خود نهادینه کند، می تواند در زندگی روزمره و همچنین رانندگی، اثر مثبتی را روی دیگران داشته باشد.

جامعه لطفا پشت آمبولانس حرکت نکنید / تاثیر فرهنگ در رانندگی

فرهنگ مفهوم وسیعی دارد و به نظر می رسد که کلیه عادات، رسوم ،باورها، اخلاقها و ابزارهایی که در آن موثراند در مقوله فرهنگ جای گرفته است. زبان ، ادبیات هنر با تمام ابعادش ، باورها، اندیشه های سیاسی و دینی در مقوله فرهنگ می‌گنجد.

اصولا فرهنگ از خود هر شخص آغاز می‌شود. به این معنا است که اگر هر فرد بتواند بر روی شخصیت خود به درستی کار کند می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در جامعه و بر روی افراد دیگر داشته باشد. مقوله فرهنگ دامنه بسیار بزرگی دارد و به بخش‌های متفاوت تقسیم بندی می‌شود. برای مثال می‌توان از فرهنگ زندگی اجتماعی نام برد. روزانه با افراد بسیاری در جامعه سر و کار داریم که هریک فرهنگ اخلاقیات خاص دارند. محیط کار، صف نانوایی، دانشگاه و از همه مهم تر درخیابان و مواقع رانندگی. فرهنگ رانندگی یکی از مهم‌ترین مقوله هایی است که کاملا تحت تاثیر رفتار و فرهنگ قرار دارد. اگر شخصی که درحال رانندگی است، فرهنگ رانندگی را رعایت نکند هم برای خود و هم برای دیگران می‌تواند به شدت دردسر ساز باشد.

 

فرهنگ-رانندگی

 

فرهنگ رانندگی در تمام دنیا اهمیت دارد

فرهنگ رانندگی در دنیا یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کنترل ترافیک در کلانشهرها به حساب می‌آید. درحالی که بدرفتاری و پرخاشگری یکی از عواملی است که موجب می‌شود یک تصادف ساده منجر به ایجاد ترافیک چند کیلومتری شود و حتی زمینه را برای درگیری فیزیکی مهیا می‌کند.

می‌توان گفت نحوه رانندگی هر شخص در سطح جامعه، نشان دهنده سطح فرهنگ او می‌باشد. زیرا برداشت ما به این دلیل است که هر فرد با مدلی که رانندگی می‌کند شخصیت و اخلاق اجتماعی خود را نمایان می‌سازد.

 این رفتار‌هایی که از فرد در هنگام رانندگی سر میزند، مثل مواردی از جمله احترام به حقوق دیگران، صبور بودن در هنگام ترافیک، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، تمیزی اتومبیل خود و.... می‌تواند باشد.

 در این صورت عدم توجه به فرهنگ رانندگی، موجب بروز اشتباهات متعددی از جانب راننده می‌شود که جوانب مختلف رفتاری را شامل می‌شود.

یکی از نکاتی که می‌توان در مورد فرهنگ صحیح رانندگی گفت این است که آینه به آینه و سپر به سپر خودروهای دیگر حرکت نکنیم. به بیان دیگر باید راننده های متین، محتاط و قانونمند باشیم و از ایجاد فضایی که ممکن است رانندگان دیگر را تحریک کند، بپرهیزیم.

یکی از مواردی که در رانندگی ایرانیان دیده نمی‌شود، فرهنگ عذرخواهی است. اگر در رانندگی مرتکب خلاف و اشتباهی می‌شوید، چه خوب است بلافاصله از دیگران بابت این رفتار خود عذرخواهی کنید، این مورد می‌تواند از بسیاری از درگیری‌ها جلوگیری کند و همچنین مانع ایجاد ترافیک خواهد شد. در این میان باید از تصمیم گیری شتاب زده در رانندگی نیز بپرهیزیم و به هر ترتیب آرامش خود را حفظ کنیم. ذکر این نکته ضروری است که راننده قانونمند در هر شرایطی قانون را رعایت و ضمن حفظ آرامش خود با احتیاط رانندگی می‌کند.

 

رانندگی-فرهنگ

دربسیاری از مواقع یک فرهنگ غلط رانندگی را در بین رانندگان مشاهده کرده‌ایم. زمانی که خودروی آمبولانس پشت سر یک خودرو درحال حرکت است، راه را برای او باز کرده و بعد از عبور آمبولانس، پشت سر او حرکت می‌کند. خودروهای دیگر هم به تبع این رفتار، یک زنجیره‌ای از خودرو پشت آمبولانس تشکیل داده و به حرکت ادامه می‌دهند. درحالی که دربسیاری از کشورها این حرکت کاملا ناپسند و اکثرا اتفاق نمی‌افتد.

رانندگانی هستند که به علائم هشدار دهنده ایمنی در خیابان‌ها توجه نمی‌کنند و بیشتر از سرعت مجاز در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. همچنین باتوجه به سرعت بالایی که دارند حرکات مارپیچ هم انجام می‌دهند که این رفتار می‌تواند هم برای خودشان و هم برای رانندگان دیگر بسیار خطرساز باشد. در ادامه این رفتار ناپسند، هستند رانندگانی که به جای حرکت در بین خطوط، از روی خط رانندگی می‌کنند و حجم بار ترافیکی بسیاری را پدید می‌آورند. بازهم در اینجا، یک فرهنگ غلط سبب می‌شود تا دیگران هم دچار مشکل شده و زمان خود را در ترافیک بگذرانند.

این سوال کلی مطرح است که چه اتفاقی برای فرهنگ ما ایرانیان افتاده است که با وجود داشتن تمدنی با قدمت بالا و اینکه زمانی مارا به عنوان با فرهنگ‌ترین مردم دنیا می‌شناختند، اکنون وضعیت رانندگی‌ما جزو چند کشور آخر است. چه چیزی سبب شده است تا بحث فرهنگ در میان بسیاری از رانندگان انقدر ضعیف شده باشد؟ خوب است کمی فرهنگ رانندگی و فرهنگ عذرخواهی را یاد بگیریم و خود را به یکی از با فرهنگ‌ترین افراد تبدیل کنیم چراکه این حرکت می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سایر رانندگان داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها