|
کدخبر: 277866

درآمد شهرداری‌ها از پیتزا فروشی کم تر است

معاون شهردار تهران با تاکید بر این‌که پول اصلی را ۱۰۰۰ نفر به شهرداری می‌دهند از لایحه تغییر در نحوه اخذ عوارض مطالبات شهرسازی دفاع کرد.

جامعه درآمد شهرداری‌ها از پیتزا فروشی کم تر است

صارمی صبح امروز در دفاع از لایحه شهرداری تهران در مورد اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی اظهار کرد: ما در سال تولید و پشتیبانی قرار داریم و با توجه به کاهش شدید صدور پروانه باید محرکی را ایجاد کنیم. به همین دلیل مشوق‌هایی را برای افرادی که برای پرداخت شهرسازی اقدام می‌کنند، در نظر گرفتیم که برای افراد در ماه اول ۳۰ درصد، ماه دوم ۱۵ درصد، ماه سوم  ۱۰ درصد و برای ماه چهارم پنج درصد به صورت پلکانی تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که ۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فیش عوارض اعلامی در صدور پروانه و گواهی‌های صادره است، تصریح کرد: ما بیش از ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در گواهی‌ها و ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در بحث صدور پروانه فیش صادر کردیم که باید پرداخت شود و در حوزه احکام ماده ۱۰۰ نیز در سال‌های اخیر تقریبا پنج درصد وصول شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به این‌که تعداد کسانی که پول اصلی به شهرداری می‌دهند و موجب رونق پروژه‌ها می‌شوند، ۱۰۰۰ نفر هستند و این ۱۰۰۰ نفر هم حالا نمی‌آیند و پروانه نمی‌گیرند و جالب است که بدانید آمار صدور پروانه در برخی مناطق شمالی تهران در هفت ماهه گذشته ۷۰ پرونده بوده و ما به زور به صدور ۳۰۰۰ پروانه می‌رسیم، گفت: اگر می‌خواهیم این حوزه رونق بگیرد باید کاری انجام دهیم این در حالیست که در سال ۱۳۹۸، ۳۰۰ درصد عوارض افزایش یافته و این قابل توجیه نیست و توان مالی جامعه هدف ما به گونه‌ای است که نیاز به مساعدت دارند و این مشوق‌ها کمک می‌کند که در حرکت رو به جلویی در حوزه شهرسازی شکل گیرد، افرادی که سال‌هاست از بازار مسکن رفته‌اند، دوباره برگردند.

وی اضافه کرد: من درخواست کردم که این لایحه به صورت دو فوریت به صحن بیاید چون از روزی که این لایحه مطرح شد کسی برای پرداخت عوارض به شهرداری مراجعه نکرد و همه معطل این لایحه هستند و نگذارید یک روز هدر رود.

معاون شهردار تهران در پایان بررسی این لایحه و پس از استماع نظرات اعضاء دوباره به پشت تریبون آمد و گفت: ماهیت این لایحه افزایش یا کاهش درآمد نیست بلکه شما مبلغی که طی این چند روز از بورس خارج شده را مورد توجه قرار دهید. یکی از بازارهایی که می‌تواند این پول‌ها را جذب کند، مسکن است.

وی با بیان این‌که درآمد شش ماهه ابتدایی امسال توسط شهرداری تهران نسبت به ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: حتما این لایحه پیوست عدالت اجتماعی دارد همانطور که در سال‌های گذشته پول سرمایه‌داران منطقه یک را در جنوب تهران هزینه می‌کردیم، حالا هم این اتفاق رخ می‌دهد و جای سوال است که مگر تاکنون پول منطقه یک صرف همان منطقه می‌شده و باید بگویم که برخی از شهرداری‌های ما درآمدشان از یک پیتزافروشی کمتر است و پولی در نمی‌آورند و این مترو، پل صدر و غیره‌ای که می‌سازیم از محل هزینه‌هایی است که توسط شمال تهرانی‌ها پرداخته می‌شود.

صارمی با بیان این‌که اگر ساخت‌وساز سود داشت، ۳۰ هزار پروانه ساخت به ۵۰۰۰ نمی‌رسید، اظهار کرد: الان یک سازنده در پنج طبقه ساختمان هزینه و درآمدش سر به سر است و صدور ۵۰۰۰ پروانه نشان می‌دهد که سودی در این صنعت نیست و این لایحه می‌تواند پالس مثبتی به همه ساخت‌وسازها باشد.

وی با بیان این‌که از من می‌پرسید که چه لایه‌های اجتماعی از این لایحه استفاده می‌کنند، گفت: در بحث نظارت فنی در مبالغ کمتر از ۱۰ میلیون، ۳۰۰۰ پرونده، ۱۰ تا ۵۰ میلیون ۲۳۰۰ پرونده، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون حدود ۱۰۰۰ پرونده هستند و می‌بینید که ۹۰ درصد جامعه هدف ما این ارقام عوارض‌شان است.

معاون شهردار تهران در مورد عوارض قطع درختان اظهار کرد: ما مبالغ یکسانی را در مورد قطع درختان دریافت می‌کنیم مثلا در یک خانه که متری ۲۰۰ میلیون تومان است با عوارضی که یک خانه‌ای که متری ۲۵ میلیون تومان است، یکسان است و ما نمونه‌ای داریم که عوارض آن ۱۰ میلیارد تومان تعیین شده اما خانه شش میلیارد تومان می‌ارزد. الان کاری کردید که کسی درخت نمی‌کارد هرچند که عوارض باید بازدارنده باشد نه قطع کننده درخت که زنگ بزنند به یکدیگر و بگویند اگر درخت دارید قطع کنید.

وی با بیان این‌که این لایحه رانتی نیست چرا که ۴۰ سال است ۲۰ درصد تخفیف خوش‌حسابی داده می شود، گفت: شهرداری با چالش درآمد مواجه نیست بلکه آینده‌نگاری می‌کند و از قبل پیش‌بینی می‌کنیم که قرار است چه اتفاقاتی بیفتد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها