|
کدخبر: 276816 امیرمحمد درویش

گفت‌و گو‌ی گسترش نیوز با رئیس مرکز ملی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا؛

بارش‌های شنبه مخاطره زیادی ندارد/ کوهنوردها احتیاط کنند

ضیاییان ضمن اشاره به سامانه بارشی که روز یکشنبه وارد کشور می شود، گفت: این سامانه برای عموم مشکلی را ایجاد نخواهد کرد اما کسانی که قصد کوهنوردی در این روز را دارند، پیشنهاد می کنم احتیاط لازم را داشته باشند.

جامعه بارش‌های شنبه مخاطره زیادی ندارد/ کوهنوردها احتیاط کنند

مدت‌ها می‌شود که آب‌و‌هوای تهران به سمت محیطی گرم‌و‌خشک پیش می‌رود. این اتفاق سبب شده است تا با ورود سامانه بارشی به پایتخت، سیستم مدیریت بحران هشدارهایی را برای حفظ جان شهروندان در مواقع بارش صادر کند. بارها شاهد هشدارهای زرد و قرمز از سوی این سازمان برای در امان ماندن جان شهروندان بوده‌ایم. نمونه چنین هشداری چندی پیش از سوی سازمان مدیریت بحران و همچنین سازمان هواشناسی مطرح شد. اگر در خاطرتان باشد، سیل امام‌زاده داوود خسارات شدیدی را از نظر مالی و جانی به ساکنان این منطقه وارد کرد. این خسارت در پی بارش چند دقیقه‌ای باران به این روستا بود. سازمان هواشناسی در خصوص چنین بارش و همچنین پیش آمدن خسارات هشدارهایی صادر کرده بود اما اینکه چرا کسی به این هشدار توجه نکرده بود جای سوال دارد. صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با گسترش نیوز احتمال بارندگی شدید در روز شنبه را برای تهران پیش‌بینی کرد.

ضیاییان-صادق

افرادی به صورت ناخواسته خود را در معرض خطر قرار می‌دهند

صادق ضیاییان در ارتباط با صدور هشدار زرد برای روز شنبه پایتخت به گسترش نیوز گفت: احتمال دارد از اواخر روز شنبه و یکشنبه، بارش‌ها صورت بگیرند اما مخاطره زیادی را برای ما متصور نیست. این بارش‌ها، بارش پاییزی هستند که برای  نیمه دوم سال مرسوم و طبیعی هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: افرادی هستند که به صورت ناخواسته خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند، مثلا در بحث کوه نوردی افراد به هشدارها توجه نمی‌کنند و خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

ضیاییان افزود: در رابطه با بحث کوهنوردی ما بارها گفته‌ایم تا در مواقعی که هشدار زرد هواشناسی صادر می‌شود، افراد از کوه نوردی پرهیز کنند چرا که احتمال دارد وضع هوا به گونه‌ای پیش برود تا جان این افراد درخطر باشد.

وی ادامه داد: قرار‌گرفتن در مسیل‌ها به خصوص مکان‌هایی که رودخانه‌ای پر آب دارند در شرایط صدور هشدار سازمان هواشناسی خطر آفرین است و احتمال خسارات جانی را افزایش می‌دهد و عمدتا مشکل ساز هستند، وگرنه برای عموم مردم مشکلی پیش نخواهد آمد.

ضیاییان گفت: کوهنوردان باید احتیاط لازم را در ارتباط با هشدار هواشناسی داشته باشند. این بارش نخستین بارش پاییزی است که در منطقه اتفاق می‌افتد. از این جهت دارای اهمیت است که باید بعضی از ملاحظات انجام شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در ارتباط با این سوال که آیا اتفاقی مانند سیل امام‌زاده داوود را شاهد هستیم گفت: امکان این که در آینده ممکن باشد چنین اتفاقی را شاهد باشیم را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما اگر بخواهیم در ارتباط با این سامانه صحبت کنیم، سامانه مذکور در واقع یک سامانه پاییزی معمول است. هشدار زردی هم که در این ارتباط صادر شده از بابت این است که مواظب ارتفاعات باشیم. دوستانی که برای کوهنوردی در ارتفاعات می‌روند، این را درنظر داشته باشند ک امکان بارش وجود دارد. 

ضیاییان در ارتباط با این سوال که بعضی اوقات در تهران رگبارهای شدیدی صورت می‌گیرد و این رگبارها ناشی از چیست؟ گفت: بارش هایی که عمدتا در فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد به این شکل است. در کل کشور به دلیل شرایط اقلیمی که دارد، گاهی اوقات شاهد چنین شرایط و رگبارهایی هستیم. در واقع این نوع بارش‌ها به بارش‌های شدت و مدت‌دار معروف هستند. یعنی در کوتاه‌ترین زمان، شدت بارش بسیار است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در پایان با رد ادعای بارور کردن ابرها گفت: چنین بارش هایی معمولا از ابرهای همرفتی صورت می‌گیرد و دربیشتر مواقع در فصل‌های بهار و تابستان شدت این بارش‌ها زیاد است. در فصل‌های دیگر هم وجود دارد اما شدت آن بسیار کم است.

سخن پایانی: دربسیاری از مواقع که توسط سازمان هواشناسی و همچنین مدیریت بحران، هشدارهایی درباره بارش‌های شدید صادر می‌شود، عده‌ای از افراد وجود دارند که با نادیده گرفتن این هشدارها، جان خود را از دست می‌دهند و دردسرهای بسیاری را به بار می‌آورند. نمونه این هشدار، در زمان وقوع سیل امام زاده داوود قابل مشاهده بود. باتوجه به این هشدار، عده با بی‌توجهی، جان خود را از دست دادند. امید است تا با درنظر گرفت توصیه‌های مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در شرایط بحرانی شاهد خسارات جانی نباشیم.

ارسال نظر