|
کدخبر: 276296 امیرمحمد درویش

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران؛

شهر برای سالمندان ایمن می شود

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت و گو با گسترش نیوز اظهار کرد:هیچ پروژه‌ای نباید اجرایی شود مگر آنکه به پیوست آن، حقوق گروه‌های هدف مانند سالمندان و معلولان رعایت شود.

جامعه شهر برای سالمندان ایمن می شود

سالمندان قشری از جامعه هستند که به دلیل کهولت سن، امکان استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی برای آنها به سختی فراهم است. بارها شاهد آن بودیم که خاموشی پله‌برقی و آسانسور ایستگاه‌های مترو، سبب شده است تا افرادی که دارای کهولت سن هستند به دردسر افتاده و به ناچار مجبور می‌شوند از پله استفاده کنند. اما درکنار وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، پیاده‌روها، پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی نیز برای استفاده سالمندان، مناسب نیست. فضای شهری ایده‌آل، فضایی است که در آن عدالت شهروندی رعایت شده باشد و تمامی شهروندان، حتی قشر آسیب پذیر مانند سالمندان، بتوانند از این فضا استفاده کنند. طرح‌های شهرسازی، باید به افراد سالخورده کمک کند تا این افراد بتوانند از خیابان‌های شهر به‌راحتی استفاده کنند. سالمندان، بخشی از شهروندان آسیب پذیر هرشهری به حساب می‌آیند که خدمات شهری باید امکانات رفاهی آنها را فراهم آورد. اما تاکنون مدیریت شهری، چه امکاناتی را برای افرد سالمند فراهم کرده است. گسترش نیوز در این گزارش به بررسی امکانات شهری برای سالمندان پرداخته است.

تهران پیرترین شهر کشور

تهران، پیرترین شهر ایران است، این‌را داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد. با وجود آنکه درسال‌های اخیر، اخبار مرتبط به سالخوردگی پایتخت، بارها اعلام شده است اما همچنان تهران، در زمینه مناسب‌سازی گذرهای شهری برای سالمندان، مناسب نبوده و این افراد برای تردد آسان و بی‌دردسر در شهر مشکلات بسیار دارند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، میانگین جمعیت سالمندان در کشور ۶.۱درصد است که این رقم در شهر تهران برای جمعیت ۶۵سال و بالاتر، چیزی در حدود ۸درصد را نشان می‌دهد. به این تراتیب، تهران ۱.۹درصد پیرتر از میانگین کشوری است و با داشتن بیش از ۱میلیون سالمند، در بالای جدول پیرترین شهرهای ایران قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، بررسی جمعیت تهران از ۶دهه پیش تا کنون نیز از رشد جمعیت سالمندان در پایتخت حکایت دارد و کارشناسان بر این باور هستند که درصورت ادامه این روند، که در صورت ادامه این روند، تهران در ۲دهه آینده ۳برابر سالخورده تر می‌شود.

 

 

معلولان-شهری

پروژه‌ها بدون مناسب‌سازی اجرا نشوند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه توجه به مناسب‌سازی معابر و دسترسی‌های شهر باید در اولویت مدیریت شهری باشد به گسترش نیوز گفت: هیچ پروژه‌ای نباید اجرایی شود مگر آنکه به پیوست آن، حقوق گروه‌های هدف مانند سالمندان و معلولان رعایت شود.

مهدی عباسی ادامه داد: همچنین ساختمان‌هایی که در‌شهر ساخته می‌شوند باید الزامات خدماتی رفاهی سالمندان در آن رعایت شده باشد. البته بخشی از این اقدامات، درشهر درحال اجراست و بخشی هم که انجام نشده است و در آن عقب ماندگی هایی احساس می‌شود باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. البته شورای شهر و شهرداری هم این موضوع را در اولویت قرار داده‌اند.

این عضو شورای شهر تهران تاکیید کرد: مناسب‌سازی معابر و مسیرهای شهری اولویت ما در شورای شهر است و پیگیر آن هستیم که این رویکرد را تقویت کنیم تا سالمندان بتوانند از امکانات شهری بهره‌مند شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: یکی دیگر از راهکارها این است که مناسب‌سازی محورها و گذرهای اصلی که شناسایی شده اند، در دستور کار قرار گیرند. در برخی معابر شاهد آن هستیم که بعضی از گذرهای اصلی مورد توجه قرار نگرفته و فقط به گذرهای فرعی توجه شده است. بنابراین با توجه به کمبود منابع، اختصاص منابع به گذرهای اصلی و دسترسی‌های شهری برای سالمندان و مناسب‌سازی این دسترسی‌ها و معابر، می‌تواند بخشی از این مشکل را برطرف کند. مدیران باید متوجه شوند که یک سالمند چه نیازهایی برای تردد در شهر دارد و از چه خدماتی باید بهره ببرد. در این صورت اگر مدیر شهری چنین رویکردی داشته باشد، دغدغه لازم برای مناسب‌سازی در شهر شکل می‌گیرد.

عباسی ادامه داد: عقیده دارم،  مدیران شهری باید از نگاه یک سالمند در شهر حضور یابند تا بتوانند الزامات و نیازهای شهر را شناسایی کنند. خودشان را به عنوان یک سالمند درنظر بگیرند و درشهر تردد کنند تا متوجه نقاط ضعف شهر شوند.

 

عباسی-شورا

وی ادامه داد: مناسب‌سازی فضای شهری برای گروه‌های ناتوان و سالمندان، مهم‌ترین محور برنامه‌های شورای شهر تهران است. یک سالمند باید بتواند مانند یک شهروند عادی درشهر تردد کند و از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت: برای این منظور، اقداماتی ازجمله مناسب‌سازی پیاده روها، نصب آسانسور در ایستگاه‌های مترو فاقد آسانسور انجام شده است. اما همچنان تا رسیدن به یک شهر ایمن برای سالمندان فاصله زیادی داریم. آنچه به عنوان ضروری‌ترین کار در این حوزه است، باید در ۲محور اصلی یعنی مناسب‌سازی معابر شهری و مناسب‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی، کار ویژه‌ای انجام دهیم.

عباسی در پاسخ به این سوال که چند درصد از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای استفاده سالمندان مناسب است گفت: نمی‌توان به صورت درصدی گفت اما تمام اتوبوس‌های تند رو دارای امکان نصب پل برای سوار یا پیاده شدن ویلچر هستند و به طور کلی اتوبوس‌های تندرو برای استفاده سالمندان مناسب‌سازی شده‌اند.

وی در ادامه گفت: نصب آسانسور در ایستگاه‌های مترو اجرا شده است اما همچنان تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی درپاسخ به این سوال که آیا قرار است شیوه جدید تری برای مناسب‌سازی معابر درنظر گرفته شود یا خیر گفت: یکی از موضوعاتی که ازطریق کمیسیون عمران پیگیری خواهیم کرد، لزوم کارگذاری رمپ ورود افراد دارای معلولیت و سالمند در تمامی اتوبوس‌ها است که در خرید‌ها و سفارشات آتی الزامی خواهیم کرد.

عباسی افزود: درحال‌حاضر، زیرساخت هایی را در تعدادی از پارک‌ها برای استفاده سالمندان آماده کرده‌ایم و درحال استفاده هستند. البته مناسب‌سازی پارک‌ها بیشتر با هدف استفاده معلولین بود چراکه پارک‌های فعلی قابلیت استفاده برای سالمندان را دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها