|
کدخبر: 272913

شهردار تهران در یک سال گذشته چه کرد؟

علیرضا زاکانی پزشک شهردار، چهره آشنای دنیای سیاست است که از ۱۱ شهریور سال ۱۴۰۰ سکان شهرداری تهران را به دست گرفت.

جامعه شهردار تهران در یک سال گذشته چه کرد؟

حدود یکسال از زمانی که علیرضا زاکانی اولین روز کاری‌اش را در ساختمان بهشت آغاز کرد، می‌گذرد. یکسال پر فراز و نشیب و پر از اتفاقات تلخ و شیرین. او شعارش را «تهران؛ الگویی برای جهان اسلام» انتخاب کرد و  در تمام سخنانش از ایجاد تحولی بزرگ و کالبدی در تهران سخن گفت. زاکانی اهداف کلان برنامه‌هایش را در راستای ارتقای حوزه های سلامت، رفاه عمومی و ارتقای فرهنگی و ایمانی شهروندان، همچنین ارتقای سرمایه اجتماعی، تحول و پیشرفت تهران و الگوسازی کلان شهر اسلامی- ایرانی معرفی کرد.

شورای شهر تهران در دوره ششم در روزهای قبل از استقرار نسبت به انتخاب گزینه های شهرداری اقدام کرد و نهایتا برغم همه حاشیه ها و انتقادات درباره آنچه «مغایریت قانونی« این انتخاب مبنی بر تطابق نداشتن تخصص نامزد شهرداری و حیطه کاری  خوانده شد، علیرضا زاکانی در روز ۱۷ مرداد با رای اکثریت به عنوان گزینه منتخب شورا برای «شهرداری تهران» انتخاب شد. هرچند تا زمانی که حکم شهردار تهران ابلاغ شود مدتی فاصله افتاد و در همین فاصله، «علیرضا جاوید» که در دوره شهرداری قالیباف معاونش بود، به عنوان سرپرست انتخاب شد که در همین مدت کوتاه، شکایت شهرداری تهران در پرونده یاس را پس گرفت. هرچند زاکانی شهردار تهران پس گرفتن را منتفی کرد تا بدین ترتیب رسیدگی به پرونده‌ای که بسیاری آن را بزرگ‌ترین پرونده‌ فساد در شهرداری توصیف کرده‌اند، مختومه نماند.

زاکانی پس از امضای حکمش در روز ۱۱شهریور توسط وزیر کشور با حضور در مزار شهدا و منزل مهدی چمران رییس شورای شهر تهران ، کار خود را رسما در شهر تهران آغاز کرد، او که نمایندگی چند دوره مجلس و نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه داشت، سعی کرد با پیاده کردن مدلی که "قرارگاهی" میخواند، همه مسئولان دخیل در موضوعات مختلف را "پای کار"  بیاورد تا مشکلات تهران حل شود، هرچند رسانه ها تقریبا از کم و کیف تشکیل قرارگاه‌ها خبر نداشتند و فعالیت آنها همچنان مبهم است.

حکم های یکساله زاکانی 

زاکانی در اولین اقدامش برخلاف سایر مدیران کشور، در انتصابات خود از حکم های یکساله استفاده کرد یعنی به عبارتی دیگر فقط برای یکسال به مدیرانش حکم مدیریتی داد و احکام را یکساله امضا کرد. زاکانی در پاسخ به چرایی حکم های یکساله مدیرانش در همه سطوح اعلام می کند: " مدیریت شهری امری شوخی‌بردار نیست و نمی‌توان به مدیری تا چهار سال بعد حکم داد. ما لحظه به لحظه مدیران را رصد می‌کنیم و علاوه بر این کارمندان را نیز رصد خواهیم کرد؛ چراکه پس از این، بحث کار و تلاش مطرح است. خودمان را مکلف می‌دانیم که شبانه‌روز کار کنیم و انتظارمان این است که مدیران ما نیز شبانه‌روز کار کند." 

 البته زاکانی به وعده خود عمل کرد و احکام برخی از مدیران شهری را بعد از یکسال تمدید نکرد همچون شرکت بهره برداری مترو و سازمان بهشت زهرا که تغییر کردند و مدیران جدیدی برای ادامه راه انتخاب شدند.

آنطور که سخنگوی شهرداری تهران گفته این تغییرات در روزهای آتی ادامه دارد و شنیده‌ها حاکی از آن است که قطار تغییرات در شهرداری تهران با پایان حکم یکساله مدیران به شهرداران مناطق و حتی معاونت‌های شهرداری نیز می‌رسد و براساس کارنامه عملکردی در ادامه این مسیر گزینه‌های جدید معرفی و منصوب خواهند شد. گفته می‌شود سه یا چهار شهردار منطقه و دو تن از معاونان شهردار در این تغییرات جای خود را به نفرات جدید خواهند داد.

در موضوع انتصابات بغیر از احکام یکساله؛ برخی انتصابات شهردار حواشی نیز داشت از  دادن حکم مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری به دامادش که نهایتا با فشار افکار عمومی از این انتصاب عقب نشست تا انتخاب رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران  ومدیرعاملی سازمان بهشت زهرا (س)که برخلاف اساسنامه این سازمان اعلام شد.

از دیگر حواشی انتصاباتی زاکانی می‌توان به ماجرای صدور حکم "دستیار ویژه" نیز اشاره کرد بگونه ای که این مسئله موجب انتقاد حبیب کاشانی از اعضای شورای شهر شد و خواستار روشن شدن دلایل انتصاب «امیری اسفندقه» بعنوان دستیار ویژه به خصوص در حوزه شهر و ادبیات  شد. هرچند که پاسخی از سوی شهرداری در رسانه ها منعکس نشد.

درخواست کاهش زمان صدور پروانه در محاق!

از همان ابتدا یکی از درخواست های شورای شهر تهران  از شهردار کاهش زمان صدور پروانه بود چراکه شورای ششمی ها معتقد بودند یکی از دلایل کاهش رغبت تهرانی ها، طولانی بودن زمان صدور پروانه است که گاهی این صدور به دو سال هم می انجامید! این درحالی است که براساس قانون این مدت باید در حد چند روز باشد  اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس  نیز تاکید کرد که تقریبا زمان صدور پروانه در شهرهای کوچک و میانی ۱۳۰ روز، در شهرهای بزرگ ۲۰۰ روز و در شهر تهران ۳۱۳ روز است.

شهردار و معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز خواسته شورای شهر پتسخ داده و اعلام کردند که می‌توانند فرآیند صدور پروانه را به دو ماه کاهش دهند و حتی اعلام کردند که تا پایان خردادماه (دو ماه قبل) می توانند این مهم را عملیاتی کنند اما به نظر می رسد در پی حمله سایبری به زیر ساخت های شهرداری این مهم به تعویق افتاد هرچند که مدیران شهری معتقدند در برخی مناطق برای ساختمان هایی با طبقات محدود، پروانه ساختمانی چند روزه صادر می شود اما هنوز به همه مناطق و مدل ساختمان‌ها این موضوع اجرایی و عملی نشده است.

قرارگاهی برای معتادان فراموش شده و آینده مبهم

یکی از راهبردهای مدیریتی زاکانی در شهرداری تهران راه‌اندازی ۹ قرارگاه‌ جهت حل برخی معضلات و مشکلات پایتخت است.بگونه ای که دراولین اقدام  در ۱۱ آبان ماه سال گذشته اولین جلسه قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران تشکیل شد و در آنجا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد که "دراین  دوره برای حل موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی برنامه ۴ ساله داریم و باید اعتقادی عمل کنیم تا گره باز شود که البته به لطف الهی این گره باز خواهد شد."

زاکانی گفته بود: مردم را تنها نمی‌گذاریم، شروع از خودمان است و با تکیه به مردم کار را پیش خواهیم برد. به میدان آمدیم تا دست به دست هم این پرونده را ببندیم و این بار را برداریم. باید ظرف ۶ ماه، شهر را منزه و پاک کنیم و ۴ تا ۶ سال بعد نیز پای آن بمانیم.

در وهله اول قرار بود ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب با کمک دستگاه های مختلف همچون بهزیستی و پلیس و...  انجام شود اما رفته رفته مشکلاتی همچون وجود معتادانی که دستگاهی مسئولیت آنها را قبول نمی کرد، کمبود مکان برای ساماندهی و... نمایان شد و باید اینکه قرار بود ظرف مدت ۶ ماه چهره شهر از حضور معتادان کارتن خواب پاک شود اما هنوز این وعده به صورت ۱۰۰ درصدی محقق نشده است.

شهرداری در این قرارگاه به حل ریشه ای مشکلات پرداخت بگونه ای که به جای جمع آوری صرف معتادان از سطح معابر، نسبت به شناسایی پاتوق ها اقدام کرد و برای پاتوق های قدیمی همچون کوه سنگی و فرحزاد اقدامات زیادی انجام داد بگونه ای که در حال حاضر قرار است دره فرحزاد که پاتوق معروفی در تهران است به اکوپارک و پاتوق معروف کوه سنگی که در مجاورت گرمخانه خاوران قرار دارد تبدیل به بوستان خواهد شد.

در قرارگاه اجتماعی که تاکنون ۲۷ جلسه آن برگزار شده علاوه بر تصمیم گیری در مورد معتادان متجاهر، معتادان اتباع مهاجر، معتادان زن، معتادان دارای کبر و صغر سن و... تصمیم گیری شده است و نهایتا شهرداری تقبل کرده است که زیر نظر سازمان بهزیستی در مورد نگهداری زنان معتاد، معتادان دارای زخم باز و داری کبر و سغر سن راسا وارد شود و ازآنها نگهداری کند هرچند که یک دوره درمان،بازپیوند ومهارا آموزی۹مرحله ای برای این افراد تدوین شد که علاوه بر سم زدایی، مهار اموزی و... ارتباط این افراد با خانواده هایشان تسهیل خواهد شد.

قرارگاه اجتماعی که در راستای پوشش و حل آسیب های اجتماعی شهر تهران راه اندازی شده، به نظر می رسد که هنوز راه طولانی در پیش دارد  چراکه هنوز زیر ساخت های جذب همچون محل های اقامت آماده نشده و پروژه ساماندهی معتادان تهران که قرار بود بنا به وعده زاکانی ۶ ماهه انجام شود حالا با گذشت ۱۲ ماه آینده روشنی ندارد.

اجاره داری شهرداری از خانه هایی که می سازد

 در بهمن ماه سال گذشته بعد از سخنان مقام معظم رهبری در مورد مسئله مسکن، قرارگاه مسکن را در شهر تهران در راستای کمک به دولت برای خانه دار کردن مستاجران تهرانی تشکیل شد.شهردار تهران در نامه تشکیل این قرارگاه ضمن  تاکید بر شناسایی و رفع مشکلات احداث مسکن خواستارشناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران، به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران شامل زمین، مجوزها و... برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت‌پذیر،  اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مسکن برای افراد و گروه‌های بی‌بضاعت و کم‌استطاعت و... را ذکر کرد. رفع مشکل محله نفرآباد و ارائه یک طبقه تشویقی، کلنگ زنی ۱۸۴۲ واحد مسکونی در منطقه ۱۵،  امضاء تفاهم نامه ساخت ۹ هزار واحد مسکونی ، ساخت سه هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۰  از اقدامات شهرداری در این حوزه عنوان می‌شود.

البته این اقدامات در حوزه مسکن سازی موجبات انتقاداتی شد بگونه ای که برخی معتقد بودند این حضور شهرداری برای خانه دار کردن مستاجران، در راستای درآمدزایی است و موجب جاماندن شهرداری از اقدامات اصلی اش می شود هرچند حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و دبیر قرارگاه مسکن در پاسخ به این انتقادات میگوید: "کل گیری قرارگاه مسکن بر اساس منفعت مالی شهرداری تشکیل نشده بلکه بر اساس رویکرد منافع عمومی بوده است؛ شهروندانی که خانه ندارند و یا سهم هزینه تهیه مسکن در سبد خانوار آنها زیاد است، مجبور هستند تا از هزینه های دیگر خانواده مانند سلامت و آموزش کم کنند تا هزینه مسکن تامین شود. این رویکرد در آینده ما را با شهروندان بیمار و دچار آسیب روبه رو می کند."

البته معاون شهردار تهران از اجاره داری شهرداری خبر می دهد و  ادامه می دهد: "یکی از سیاست هایی که تاکنون در حوزه مدیریت شهری اجرایی نشده، مسکن استیجاری است. ما شهروندانی را در تهران داریم که به هیج عنوان نمی توانیم آنها را صاحب مسکن کنیم مانند زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، افراد مسنی که خانه ندارند و قدرت انجام کار ندارند و در نهایت زوج های جوانی که در ابتدای زندگی نمی توانند خانه ای تهیه کنند.پس شهرداری تهران می تواند با زمین هایی که در مناطق شهری در اختیار دارد، از طریق قرارداد با یک سرمایه گذار اقدام به ساخت خانه های استیجاری کند."

هرچند که شهرداری تهران به دنبال محقق شدن درخواست یک طبقه اضافی در بافت فرسوده برای تشویق مالکان و سرمایه گذاران است و این مهم تنها در محله نفرآباد محقق شده اما آثار اقدامات و تصمیمات قرارگاه مسکن در حال حاضر هنوز به ثمر ننشسته و باید منتظر بمانیم و ببینیم که اجاره داری و ورود شهرداری به مسکن سازی چگونه خواهد بود.

حل قرارگاهی مشکل اتوبوس، مترو و تاکسی

۱۶ فروردین سال جاری،  قرارگاهی دیگر تحت عنوان " توسعه حمل‌ونقل عمومی و پاک " با حضور شهردار تهران و مدیران این حوزه تشکیل شد، این قرارگاه با هدف تشریک مساعی و هم‌افزایی در اقدامات و پیگیری‌های لازم به منظور بهبود حمل و نقل عمومی پایتخت تشکیل شد که  در همین چارچوب بالغ بر ۶۰ پروژه‌ ذیل قرارگاه مذکور در قالب ۹ محور شامل: سامانه مترو؛ سامانه اتوبوسرانی؛ سامانه تاکسیرانی؛ مدیریت تقاضای بار و مسافر؛ ارتقای ایمنی و بهره وری معابر؛ ساماندهی موتورسیکلت و برقی سازی ناوگان؛ توسعه حمل و نقل پاک و  انسان‌محور؛ مدیریت هوشمند ترافیک معابر و سایر موضوعات تعریف شد.

در همین راستا بر اساس پیگیری‌ صورت گرفته مطابق برنامه‌های پیش‌بینی شده ذیل قرارگاه و به منظور بهبود وضعیت ناوگان مترو تهران، با مساعدت وزیر  کشور، مکاتبه جهت تامین ۱۵ درصد سهم کارفرما از پیش‌پرداخت قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از محل صندوق توسعه ملی به منظور به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد؛ همچنین با انجام اقدامات انجام پذیرفته به منظور تامین منابع مورد نیاز جهت تکمیل مسیر خط مترو فرودگاه امام(ره) تا پرند، تست سرد این خط در ۲۹ تیرماه انجام شد و  تسریع در اجرا و تکمیل پایانه و پارکینگ اکباتان در انتهای خط ۴ مترو و آماده سازی آن جهت بهره برداری از دیگر دستاوردهای حاصل از برنامه‌های قرارگاه بوده است.

این در حالی است که در سایر بخش‌های حمل و نقل عمومی نیز اقداماتی نظیر تخصیص ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از قرارداد تامین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس وزارت کشور به شهر تهران و پرداخت سهم شهرداری به منظور ورود و به کارگیری یکصد دستگاه از ناوگان مذکور تا مهرماه، تامین مالی و برنامه‌ریزی جهت ورود ۵۵ دستگاه اتوبوس تک‌کابین باقیمانده قرارداد ایران خودرو دیزل، اخذ موافقت‌ وزارت کشور جهت انعقاد قرارداد بازسازی ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و همچنین انعقاد قرارداد ورود و به کارگیری ۳۰۰ دستگاه تراموای چرخ لاستیکی با هدف بهره‌برداری در خطوط تندروی اتوبوسرانی شهر تهران انجام پذیرفته است.

از سوی دیگر بهبود و توسعه سامانه تاکسیرانی نیز به عنوان تغذیه کننده شبکه حمل و نقل عمومی مغفول نمانده و بدین منظور ضمن عقد تفاهم نامه نوسازی و هوشمندسازی حداقل ۲۰۰ دستگاه تاکسی ون فرسوده ناوگان تاکسیرانی و فراهم سازی امکان ورود ناوگان ون جدید به سامانه تاکسیرانی شهر تهران پس از وقفه‌ای چندین ساله؛ نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز از طریق اعطای تسهیلات کم بهره در جریان می‌باشد.

مضاف بر موارد یاد شده، تامین منابع از طریق توافق با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به منظور تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق پس از بالغ بر پنج سال توقف پروژه و همچنین تنظیم تفاهم نامه با شرکت پست جهت برقی سازی ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت فرسوده کاربراتوری با سیستم سوآپ باتری از دیگر اقدامات به ثمر نشسته بر اساس برنامه‌های قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک است.

با این حال هنوز دستاورد مشخصی این قرارگاه‌ها برای شهر و شهروندان نداشته و به نظر می رسد هنوز مصوبات بر روی کاغذ مانده است.

انضباط بخشی مالی و شناسایی املاک شهرداری

البته در این میان زاکانی در حوزه انضباط بخشی مالی عملکرد خوبی داشت چراکه ایجاد خزانه واحد، استقرار کامل سامانه مدیریت مطالبات و بدهی های شهرداری تهران،  تامین اقلام مورد نیاز معاونت فنی و عمران از طریق بورس کالا، تسویه بدهی ملکی مربوط به معارضین ملکی و نهادها و نیروهای مسلح، تهیه سند تک برگ برای املاک شهرداری، پذیرش املاک شهرداریتهران جهت عرضه در بورس کالا، تهاتر بخشی از طلب شهرداری از دولت با خرید واگن‌های مترو و رونمایی از سامانه تعیین کارشناسان رسمی دادگستری جهت قیمت گذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران  برخی از فعالیت‌هایی است که شهردار تهران گفته در یک سال گذشته در حوزه مالی شهرداری محقق کرده است.

در این میان پیاده سازی خزانه واحد اقدام تاثیرگذاری بود چرا که این مهم به منظور  انضباط مالی حساب‌های شهرداری و نظم بخشی به تراکنش‌های مالی شهرداری تهران رخ داد و  برای اولین بار دستورالعمل خزانه واحد توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری تهیه و از طریق شهردار تهران به تمام واحدهای اجرایی ابلاغ شد؛ که بر این اساس  تمامی واحدهای اجرایی اعم از سازمان‌ها، شرکت‌های شهرداری، موسسات تابعه و وابسته مکلف شدند تا کلیه منابع درآمدی و سایر وجوهی که به موجب بودجه مصوب وصول شده است را صرفا به حساب‌های درآمدی خزانه شهرداری که به پیشنهاد شهرداری و تایید شورای شهر تهران افتتاح شد، واریز کنند.

خرید و  تامین اقلام نیاز معاونت فنی و عمران از جمله قیر از طریق بورس کالا نیز یکی از اقدامات خوب زاکانی برای ایجاد شفافیت و سلامت در خریدها بود. بگونه ای که در هریک از خریدهایی که از بورس انجام شده است به طور میانگین ۳۰ درصد صرفه جویی در منابع اتفاق می افتد. در حوزه حمل و نقل عمومی با تامین به‌موقع نقدینگی و کنترل روندهای اجرایی توسط  معاونت مالی شهرداری، ۲۰۰۰ چرخ واگن خرید و تحویل مترو تهران شد و قرارداد خرید تجهیزات مترو به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان به نتیجه رسید و در مرحله خرید قطعات هستیم.

البته با وجود گزارش عملکرد در حوزه مالی تیم زاکانی هنوز در شناسایی املاک متعلق به شهرداری، تحقق بودجه غیرنقد، تامین هزینه ها برای گسترش شهر راه طولانی در پیش دارند.

شنبه های افتتاح و کلنگ زنی

شنبه های امید و افتخار، عنوان یکی از برنامه‌های جدید زاکانی در آستانه سال دوم مدیریتش در ساختمان بهشت است که براساس آن هر هفته تا اربعین یکی از پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری افتتاح می‌شود و از دهه فجر تا عید نوروز نیز هر روز افتتاح پروژه در تهران انجام می‌شود. 

در اولین شنبه بهره برداری ازپایانه اکباتان پس از ۱۴ سال انجام شد و در دومین شنبه امید و افتخار، زاکانی و تیمش گره کو امتداد بزرگراه یادگار امام را باز کرده و عملیات احداث ۵ کیلومتر مسیر بزرگراهی یادگار امام را اغاز کردند، حالا باید منتظر بود و دید که در شنبه ای دیگر چه پروژه هایی افتتاح خواهد شد.

نصب روزشمار در پروژه‌های نوسازی تهران

تعیین تکلیف پروژه‌های قدیمی و به اصطلاح خاک کرده از دیگر برنامه‌های زاکانی است که پروژه‌های شهید بروجردی و ادامه بزرگراه یادگار امام از جمله آنهاست که چراغ تابلوهای روزشمارشان مجدد روشن خواهد شد باید منتظر ماند و دید که آیا پروژه‌های وعده‌شده براساس وعده و تاریخ روزشمار به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد.

 و آنطور که مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران گفته است سازمان نوسازی شهر تهران در راستای عمل به وعده ها، با برنامه ریزی مناسب، تخصیص بهینه منابع و هزینه‌ها آغاز و پایان پروژه‌ها را تعیین و با نصب روز شمار تاریخ دقیق بهره‌برداری را به اطلاع شهروندان‌ می رساند.

«قرار خدمت» قراری که خبری از آن نیست

یکی از اقداماتی که در ابتدای راه رها شد «قرار خدمت»  بود. علیرضا زاکانی از همان ماه‌های ابتدایی حضورش در ساختمان بهشت، روزهای پنجشنبه خود را به بازدید منطقه ای اختصاص داد که نامش را نیز "قرارخدمت" گذاشته بودند که بر این اساس شهردا تهران با حضور تمامی معاونین خود در یک منطقه حضور یافته و  بعد از بازدید از پروژه های مختلف در جریان آخرین وضعیت تکمیل پروژه ها قرار می گرفت و بعد از ملاقات با نخبگان محلی و شنیدم دغدغه های مردمی، به مسجد رفته و در حالی که معاونینش نیز او را همراهی میکردند به درخواست ها، گلایه و پیشنهادات مردم گوش فرا می داد اما این قرار خدمت نیز بعد از برگزاری در چند منطقه به ناگاه و  در سکوت ملغی شد.

سامانه شفافیتی که در میانه راه از کار افتاد

در شورای شهر پنجم سامانه شفافیت رونمایی شده و علاوه بر اطلاعات کلی شهر، اطلاعاتی پیرامون نوع قراردادها، اطلاعات معاونین ، انتصابات و ... بروی آن بارگذاری شد اما در دوره مدیریت زاکانی علیرغم تذکرات اعضای شورای شهر این سامانه در همه بخش ها به روزرسانی نشد بگونه ای که ناصر امانی عضو شورای شهر اعلام کرد:" این خیلی بد است که شعار شهردار تهران در حین ارائه برنامه هایش، تهران الگوی کلان شهر جهان اسلام باشد اما در رسانه ملی از شهرداری های کوچک به دلیل انتشار فیش های حقوقی شان صحبت کنند." با وجود انتقادات چندباره اما شهرداری پاسخ درستی نیز به این مطالبه مردمی نداد.

حمله سایبری برای فشل کردن شهرداری

در این مدیریت یکساله زاکانی تجربه های مختلفی را از سر گذراند که یکی از آنها حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری بود، ۱۲ خرداد ماه بود که سایت های خدماتی شهرداری مورد حمله سایبری قرار گرفت و شهرداری در اطلاعیه ای اعلام کرد که" حملات خرابکارانه به برخی سامانه‌های خدماتی شهر تهران با هدف ایجاد نارضایتی و اختلال در خدمت‌رسانی به مردم عزیز صورت گرفت که در همان لحظات ابتدایی توسط کارشناسان فنی، تشخیص و کنترل بر فرآیندها و سامانه‌ها ایجاد شد.

با این حال در حال حاضر برخی از این سامانه‌ها برای اطمینان بیشتر از پایداری و خدمت‌رسانی حداکثری به صورت موقت محدود شده است. به محض اطمینان کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و نهادهای مسئول، این سامانه‌ها به فرآیند خدمت رسانی به مردم شریف تهران ادامه خواهند داد."

شهرداری تهران بنا به دلایلی که هیچ وقت آن را برای مردم و رسانه ها شرح نداد تنها به صدور یک اطلاعیه بسنده کرد و جزئیاتی از این حمله یا میزان خسارات و ... اعلام نکرد، هرچند که  بعد از مدتی مهدی چمران رئیس شورای شهر در جلسه علنی شورای شهر اعلام کرد که این حمله سایبری کار موصاد و منافقین بود."

البته به تازگی نامه ای در فضای مجازی منتشر شد که نشان می دهد چند روز قبل از هک، این مسئله اطلاع داده شده بود بگونه ای در این نامه که به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ و به امضای محمدرضا زارع علی مدیرکل سابق امورمالی شهرداری تهران رسیده، به حراست شهرداری اطلاع داده شده که برخی از نیروهای شهرداری گفته‌اند که «سیستم شما توسط فرد دیگری در دسترس می‌باشد. دستور فرمایید با توجه به اهمیت موضوع و به حداقل رساندن هرگونه تهدید، سواستفاده احتمالی و آسیب پذیری خارجی و داخلی این موضوع بررسی شود.» زاکانی، نامه مذکور را تایید و اعلام کرد که بررسی‌ها در موضوع حمله سایبری نشان داد که از گذشته سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی این موضوع انجام داده بودند. من این نامه را دیده‌ام و در قالب گزارشاتی که به ما داده‌اند آن را دنبال خواهیم کرد."

در پی حمله سایبری تا مدتی فعالیت های شهرداری را دچار وقفه کرد، بگونه ای که حتی برای چند روز کارکنان نمی‌توانستند کامپیوترهای خود را روشن کنند، اما به مرور زمان با رفع اختلال ها، خدمات الکترونیک شهرداری به مدار بازگشت اما هرگز امار و ارقام دقیقی از ابعاد این حمله سایبری و میزان خسارات آن اعلام نشد.

مجروح شدن شهردار ناحیه؛ خودزنی یا حمله

یکی دیگر از حواشی و اتفاقات دوران مدیریت یکساله زاکانی که سرانجام آن مشخص نشد، حادثه برای شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ بود که در ابتدا عکسی از شهردار ناحیه با لباسی خونین که بنا به گفته دوستانش ۲۵ بخیه خورده در فضای مجازی با عناوینی همچون نماد مظلومیت شهرداری تهران در مقابله با فساد منتشر و اعلام شد که شهردار ناحیه در حین بازدید از ساختمانی که بنای خلاف داشته، بوده که مالک و عواملش شهردار ناحیه را مورد ضرب و شتم قرار دادند. انتشار این مطلب سبب شد که شبانه برخی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر به نشانه حمایت به عیادت این شهردار ناحیه بروند اما چندی بعد نامه پزشکی قانونی در رسانه ها منتشر شد که احتمال خودزنی شهردار مضروب ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را جدی مطرح کرد و بعد از این نامه با اینکه شهردار مذکور برکنار شد اما از سرانجام و عاقبت پرونده خودزنی وی خبری منتشر نشد.

حضور در  سیل امامزاده داوود و حواشی شلوار گلی

ششم مرداد ماه، سیل امامزاده داوود را در نوردید و باعث ایجاد خسارت و تلفات شده، شهردار تهران تنها چند ساعت بعد از وقوع سیل به محل حادثه رفت و همراه با وزیر کشور و استاندار تهران در جریان روند امور قرار گرفت و دستور ورود تجهیزات و ادوات سازمان اتش نشانی و مدیریت بحران را برای کمک به شهرستان همسایه صادر کرد، هرچند که تصویر شلوار و کفش‌های گلی زاکانی برای مدتی سوژه منتقدان مجازی شد و گروهی آن را شوآف خواندند و بر این اعتقاد بودند که حضور در مناطق سیل‌زده وظیفه مسئولین است و انتشار عکس‌های با شلوارهای گلی مشکلات مردم و سیل را برطرف نمی‌کند اما همان زمان مطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران به این انتقادات پاسخ داد و گفت: " وظیفه انسانی و اخلاقی مدیریت شهری تهران ایجاب می کرد که همچون ادوار گذشته و اتفاقاتی که در ماه های گذشته در نقاط مختلف کشور رخ داده وارد عمل شود. همچون کمک آتش نشانان به حادثه متروپل که به اذعان استانداری خوزستان و مسئولان محلی، آتش نشانان تهرانی به واسطه تجربه پلاسکو نقش پررنگی در متروپل داشتند یا در خصوص سیل سیستان و ... شهرداری تهران به واسطه وظیفه انسانی و اخلاقی پای کار بوده است. درباره سیل نیز وزیر کشور مشخصا از شهرداری تهران مطالبه کرده است که در سه منطقه سیل زده امامزاده داوود، شهرستان لواسان و فیروزکوه وارد عمل شود و به حادثه دیدگان کمک کند. "

 بدهکاریم

حالا علیرضا زاکانی در آستانه ورود به دومین سالگرد مدیریتش در بهشت در پاسخ به این سوال که چه نمره ای به عملکرد خود می دهید می گوید: لازم نیست من به خودم نمره بدهم چراکه دیگران باید به عملکرد ما نمره بدهند اما ما نسبت به مردم بدهکاریم ،ما نسبت به رهبری عزیزتر از جان مان بدهکاریم، نسبت به امام بدهکاریم و نهایتا بدهکار خدا هستیم و باید برای مردم کار کنیم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها