|
کدخبر: 270535

نداشتن امنیت شغلی بزرگترین چالش جامعه خبرنگاری

مدیر عامل خانه مطبوعات کشور گفت: نداشتن امنیت شغلی بزرگترین چالش جامعه خبرنگاری بویژه در عرصه رسانه‌های مکتوب است.

مازیار هوشمند، افزود: مشکلات اقتصادی سبب شده است تا بسیاری از صاحبان و مدیران رسانه‌ها توان ادامه فعالیت نداشته باشند که این امر پایداری شغلی خبرنگاران مرتبط را نیز متزلزل می‌کند تا جایی که این خبرنگاران مدام دلواپس از دست رفتن قدرت و ماندگاری رسانه خود و به دنبال آن از دست دادن شغل‌شان هستند.

وی افزود: بزرگی این مشکل به دلیل گرانی کاغذ و ادوات چاپ و مشکلات  توزیع، برای رسانه‌های مکتوب دوچندان است.

هوشمند اضافه کرد: تنوع اطلاع رسانی در زمان حاضر امکان تشخیص رسانه خوب و بد و خبرنگار واقعی را برای عموم مردم دشوار کرده است و این یکی دیگر از چالش‌های عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی به شمار می‌رود.

مدیر عامل خانه مطبوعات کشور افزود: فضای گسترده ایجاد شده در فضای مجازی برای انتشار و بازنشر اخبار سبب شده است تا تمیز مطلب حرفه‌ای برای عموم مخاطبان سخت باشد، از این رو خانه مطبوعات به دنبال آن است تا با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی روزنامه نگاران رسانه‌های هدفمند و قانونمند و افراد مرتبط با آنها شناسایی شوند تا در سامانه‌ای یکپارچه امکان رصد آنان برای مردم فراهم باشد.

وی ادامه داد: در ادامه دوره‌هایی آموزشی برای تقویت بنیه علمی خبرنگاران این رسانه‌ها برگزار می‌شود.

هوشمند با اشاره به برگزار نشدن رویدادها و جشنواره‌های رسانه در سال‌های همه‌گیری شیوع کرونا، اعلام کرد: جشنواره سراسری مطبوعات در مهرماه فراخوان و بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

مدیر عامل خانه مطبوعات کشور و رئیس خانه مطبوعات استان بوشهر گفت: این جشنواره در سطح استانی نیز با حضور رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها شهریور ماه فراخوان و آذرماه برگزار می‌شود.

هوشمند ادامه داد: رسانه‌های محلی عنصری مهم برای توسعه و پیشرفت جوامع خود هستند و بهره بردن از این ظرفیت نیازمند تعامل دوسویه مسئولان به این رسانه‌ها است.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی خانه مطبوعات استان بوشهر، گفت: این نهاد در زمان حاضر محلی برای استقرار و فعالیت ندارد و رفع این مشکل نگاه ویژه مدیریت ارشد این استان است.

هوشمند ادامه داد: استاندار بوشهر در نشست با خبرنگاران، آنها را معاون پنجم خود خواند، بنابراین باید در عمل نیز این نگاه ویژه نمود یابد.

مدیر عامل خانه مطبوعات کشور با اشاره به حمایت‌های معنوی این نهاد از رسانه‌ها و خبرنگاران دارای مجوز، عنوان کرد: کمک به تحقق آزادی‌های حرفه‌ای، حل مشکلات صنفی بنگاه‌های رسانه‌ای و کمک به رفع مشکلات حقوقی خبرنگاران برخی از این اقدامت است.

وی عنوان کرد: حمایت مادی از این رسانه‌ها نیازمند پشتوانه‌های مالی است که لازم است در لایحه‌های بودجه دیده شود و از سوی دولت اختصاص یابد.

هوشمند یادآور شد: تا کنون ۱۲ هزار و ۴۴۹ رسانه در سراسر کشور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که از این شمار پنج هزار و۳۷۶ مورد مکتوب (مانند روزنامه و هفته نامه)، پنج هزار ۲۵ مورد برخط (خبرگزاری و  پایگاه‌ خبری) و ۲ هزار و ۴۸ مورد الکترونیک هستند.

وی اذعان کرد: نزدیک به ۵۰ درصد از این مجوزها در سطح کشور نیمه فعال یا غیر فعال هستند.

مدیر عامل خانه مطبوعات کشور و رئیس خانه مطبوعات استان بوشهر افزود: در استان بوشهر ۱۳۰ رسانه مجوز فعالیت گرفته‌اند که ۴۰ مورد رسانه مکتوب، ۸۰ مورد برخط و ۱۰ مورد الکترونیک هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها