|
کدخبر: 243066

خبر خوش برای مبتلایان به امیکرون

واکسن V-۰۱ توسط موسسه بیوفیزیک چین زیر نظر آکادمی علوم چین و گروه دارویی لیوزون (LivzonBio) در استان گوانگدونگ جنوب چین ساخته شده است.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که آزمایش اولیه بالینی واکسن جدید چین برای مقابله با اُمیکرون نتایج رضایت بخشی به همراه داشته است .

سازنده این واکسن  گفت که واکسن پروتئین فیوژن نوترکیب کووید-۱۹ به نام V-۰۱ که در چین ساخته و تولید شده است، در یک آزمایش بالینی انجام شده در پاکستان و مالزی، اثرات محافظتی رضایت بخشی برابر سویه Omicron ویروس کرونا نشان داده است.

واکسن V-۰۱ توسط موسسه بیوفیزیک چین زیر نظر آکادمی علوم چین و گروه دارویی لیوزون (LivzonBio) در استان گوانگدونگ جنوب چین ساخته شده است.

بر اساس داده های اولیه منتشر شده توسط موسسه لیوزون، ۱۰هزار ۲۴۱ بزرگسال سالم ۱۸ ساله و بالاتر که قبلاً دُز دوم واکسن غیرفعال خود را در سه تا شش ماه گذشته دریافت کرده بودند، در این آزمایش شرکت کردند. به شرکت کنندگان به طور تصادفی دُز تقویتی V-۰۱ یا دارونما به نسبت ۱:۱ تزریق شد.

بنا به گزارش شینهوا، از میان افرادی که در این کارآزمایی شرکت کردند، در مجموع ۱۱۰ شرکت کننده به کووید-۱۹ مبتلا شدند. مدیر شرکت لیوزون بیو بیان داشت که میزان عفونت افراد در گروه دریافت کننده دارو ۶.۷۳ درصد بوده است؛ در حالی که این تعداد در گروه دارونما ۱۲.۸ درصد بوده.

وی خاطرنشان کرد که اثربخشی مطلق واکسن پس از تقویت کننده متوالی به میزان ۶۱.۳۵ درصد بود که مقداری قابل توجه است و با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مطابقت دارد. در این کارآزمایی نمونه‌های ویروس شرکت‌کنندگان آلوده شده به کرونا نیز تجزیه و تحلیل شد. در میان آنها، ۶۰ نمونه اُمیکرون بودند؛ در حالی که بقیه هنوز در حال تعیین سویه کرونا هستند. محقق LivzonBio  افزود که طی این آزمایش ها هیچ مشکل ایمنی نگران کننده ای رخ نداد.

V-۰۱ یک واکسن پروتئین نوترکیب با دامنه اتصال گیرنده (RBD) به عنوان آنتی ژن است. RBD حیاتی ترین بخش اتصال پروتئین اسپایک ویروس به گیرنده های ACE۲ سلولی انسان است. فرآیند اتصال به ویروس اجازه دسترسی به سلول های میزبان را می دهد و منجر به عفونت می شود. هدف قرار دادن RBD مانند دستبند زدن به ویروس و جلوگیری از ورود آن به سلول های میزبان عمل می کند. در مقایسه با سایر روش‌های مورد استفاده توسط واکسن‌ها برای دفع ویروس، واکسن هایی با سیستم هدف‌گیری RBD برای تولید نسبتاً آسان هستند؛ زیرا فقط به بخش کوچکی از پروتئین اسپایک ویروس برای تولید نیاز است. از همین رو نسبت به سایر انواع واکسن ها مقرون به صرفه ترند و نگهداری و حمل و نقل آنها هم آسان تر است.

لیوزون بیو برای فاز سوم آزمایش های بالینی خود در بیش از ۱۰ کشور از جمله مصر، اندونزی، روسیه، رواندا، آفریقای جنوبی، پاکستان، مالزی و فیلیپین درخواست داده است.

اردیبهشت ماه امسال، محققان دانشگاه پکن و سایر موسسات تحقیقاتی چینی در مجله Cell Research گزارش دادند که مصرف واکسن بر پایه پروتئین نوترکیب RBD به عنوان دُز تقویت کننده ممکن است به عنوان برنامه ایمن سازی بهینه برای همه سویه های آینده کرونا ایده آل باشد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر