|
کدخبر: 239600

آمار میزان مبتلایان به امیکرون واقعی است؟

مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز درباره تست‌های تشخیصی اومیکرون تاکید می‌کند: منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه امیکرون حدود ۵۰ درصد است.

جامعه آمار میزان مبتلایان به امیکرون واقعی است؟

در حالی که به گفته بسیاری از متخصصان و کارشناسان سلامت باید هرگونه علائم سرماخوردگی را اومیکرون تلقی کرد و اینکه این ویروس بسیار بیشتر از سایر ویروس‌ها سرایت‌پذیرتر است، با این حال تعداد بیماران شناسایی شده روزانه کمتر از پیک‌های قبلی است. تعداد کم بیماران این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا این ویروس کسی را بیمار نمی‌کند یا ایران امکانات تشخیص این ویروس را ندارد؟

منفی کاذب در تشخیص اومیکرون

حمید سوری در رابطه با تشخیص اومیکرون در کشور می‌گوید: باید از تست‌های مناسب اومیکرون استفاده کنیم که منفی‌های کاذبی که وجود دارد، به حداقل برساند. مهم این نیست که فقط یک بیمار را شناسایی کنیم، بلکه مهم این است که در جای جای کشور خوشه‌های ابتلا را تشخیص دهیم.وی همچنین گفت: رویکرد ما برای بررسی وضعیت موجود، یک رویکرد غیر فعال است یعنی باید منتظر بمانیم، ببینیم چند نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما رویکرد فعال یعنی به شکل منظم و سیستماتیک به جامعه برویم و آلودگی را پیدا کنیم. برای این اتفاق باید تعداد تست‌هایمان را بیش از چیزی که اکنون انجام می‌شود افزایش داد. سویه اومیکرون پی‌سی‌آر گریز است، این یعنی که فردی که اومیکرون دارد ممکن است تستش منفی باشد این مازاد بر منفی کاذب بودن تست‌ها است.

مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز درباره تست‌های تشخیصی اومیکرون تاکید می‌کند: منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه امیکرون حدود ۵۰ درصد است؛ به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند مبتلا به امیکرون هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

چرا میزان بیماران مبتلا به اومیکرون کمتر است؟

غلامرضا معصومی، استاد طب اورژانس و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اینکه چرا میزان بیماران اعلام شده مبتلا به اومیکرون کمتر از سویه‌های قبلی است؟ اظهار کرد: مسری بودن اومیکرون بیش از سوش‌های دیگر کرونا است با این حال نسبت به همه آن‌ها ضعیف‌تر است به همین دلیل تعداد افراد بیشتری درگیر می‌شوند در عین حال افراد علامت دار و کسانی با حال بد بیماری کمتر از سوش‌های دیگر است.

​وی افزود: این به معنی آن نیست که تعداد افراد مبتلا کمتر است، چون مسری بودن آن بیشتر است. درصد کمتر افراد علامت‌دار یا تعداد کم افراد شناسایی شده به این دلیل است که نخست ظرفیت تست‌های ما کمتر است و دوم اینکه افراد بدحال کمتر بوده و کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و عموما آن را یک سرماخوردگی ساده تلقی می‌کنند و یا اینکه با مراجعه به پزشک عمومی تجویزهای دارویی ساده‌ای دریافت می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توانیم آمار دقیقی از این افراد داشته باشیم.

تشخیص اومیکرون با تست کرونا

رئیس اورژانس بیمارستان فیروزگر تهران در مورد وضعیت بیماران ناشی از سویه اومیکرون در بیمارستان‌ها نیز اظهار کرد: عمده بستری شدگان با تست مثبت پی‌سی‌آر بستری می‌شوند، اما اینکه اومیکرون باشد یا خیر مشخص نیست. اگرچه تست اختصاصی اومیکرون هم وجود دارد با این حال در همه مراکز وجود ندارد.

وی افزود: ما با پی‌سی‌آر، کرونا تشخیص می‌دهیم نه اومیکرون، با توجه به اینکه سوش غالب در کشور اومیکرون است ما هم آن را اومیکرون تلقی می‌کنیم.معصومی یادآور شود: اگرچه میزان افراد بستری شده در بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده، اما میزان افراد بدحال به مراتب کمتر است؛ حال این می‌تواند ناشی از واکسن کرونا باشد یا اینکه ناشی ضعیف بودن اومیکرون است.

 

 

منبع: جامعه 24

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها