|
کدخبر: 238593

تخفیف در خرید سربازی یا معافیت؟

بعد از خرید سربازی حالا نوبت به کارت معافیت رایگان برای برخی از سربازان رسید. دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت پیشنهاد کارت معافیت رایگان برای افراد متاهل دارای دو فرزند را داده‌ایم.

سربازی در ایران به خدمت سربازی در این کشور گفته می‌شود. سربازی در ایران اجباری است . سربازی  بر پایهٔ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و همهٔ مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید ۲۴ ماه به خدمت سربازی بروند. سربازی مردان ایرانی، پیش از پایان دادن به خدمت اجباری سربازی، از انجام هرگونه خدمات دولتی و بهره‌مندی از خدمات شهروندی، بازداشته می‌شوند؛ مگر با داشتن مدرک معافیت دائمی یا موقت. سربازی در ایران، برای نخستین بار، لایحهٔ خدمت اجباری نظام وظیفه در سال ۱۳۰۳ توسط رضا شاه به مجلس شورای ملی چهارم تقدیم شد . سربازی و قانون نظام اجباری که مشتمل بر سی و شش ماده بود، در نشست ۱۷۸ مجلس شورای ملی، دوره ۵ در شانزدهم خرداد ۱۳۰۴، به تصویب رسید تا بخشی از نیاز نظامی ایران آن دوران را بر طرف سازد.

کارت معافیت رایگان بعد از خرید سربازی، این موضوع را نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توییتر خود مطرح کرده است. اما ماجرای کارت معافیت رایگان چیست؟

کارت معافیت رایگان برای سربازان

محسن دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در توئیتر درباره خرید خدمت سربازی، نوشت: «به منظور رعایت عدالت و حرکت به سربازی حرفه‌ای در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادم تا فرآیند و ارقام خرید سربازی، اصلاح اساسی شود.»

اما آنطور که دهنوی خبر داد ممکن است برخی از مشمولان خدمت

سربازی بتوانند کارت معافیت را رایگان بگیرند. او همچنین در توییت خود نوشت: «لذا مشمولان متأهل دارای ۳۰ سال سن و حداقل دو فرزند، کارت معافیت به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.»

البته آنطور که نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خبر داد این موضوع هنوز در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده است و اجرای آن قطعی نیست.

پیشنهاد کارت معافیت رایگان در حالی بیان شد که سال گذشته تقی مهری، معاون وظیفه عمومی ناجا درباره کسری خدمت گفت: «سربازانی که دارای فرزند هستند به ازای هر فرزند سه ماه از خدمت آنها کسر می‌شود.» یعنی دو فرزند تنها ۶ ماه کسری خدمت داشت.

تخفیف در خرید سربازی یا معافیت؟

روز شنبه نیز رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه از خرید خدمت سربازی گفت. بر این اساس برخی از مشمولان می‌توانند با پرداخت ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان سربازی را بخرند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه درباره خرید سربازی گفت: «دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود هستند.»

اما زارع درباره خدمت سریازی افراد متاهل دارای فرزند گفت: «مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار می‌شوند.» حالا باید دید کارت معافیت برای متاهلان دارای فرزند رایگان می‌شود یا فقط در خرید آن تخفیف می‌گیرند.

خرید سربازی ضد عدالت اجتماعی؟

بعد از انتشار خبر خرید سربازی، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن واکنش نشان دادند. محور واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به خرید سربازی که این طرج مجلس فقط برای ثروتمندان است.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق نیز در توییتی نسبت به ماجرای خرید سربازی نوشت: « این مدل قانون(مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱) در خصوص خرید خدمت سربازی مشمولان غایب، ضد عدالت اجتماعی و صرفا همراستا با خواسته‌ی سرمایه‌داران است.»

 

 

 

منبع: رکنا

ارسال نظر