|
کدخبر: 225676

ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب + قیمت

در ادامه شرایط خرید یک فرش ماشینی مناسب را ارزیابی می‌کنیم.

جامعه ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب + قیمت

فرش یکی از محصولاتی است که تقریبا درخانه هر ایرانی‌ پیدا می‌شود. در سال‌های پیش اکثر خانواده‌ها به‌طور متوسط و تقریبا هر ۵ سال اقدام به خرید یا تعویض فرش خود می‌کردند اما در سال‌های اخیر این بازه زمانی به دلیل افزایش قیمت‌ها بیشتر شده است.

خرید فرش یکی از مخارج تقریبا سنگین خانواده‌ها به شمار می‌رود. داشتن یک فرش طرح زیبا در میان سالن پذیرایی باعث جذابیت خانه و نیز ایجاد حسی خوشایند می‌شود اما خرید فرش و از طرفی سرمایه مردم، گاهی باهم در تناقض هستند و بسیاری از مردم از خرید فرش صرف نظر می‌کنند.

فرش از وسایلی است که تعویض آن در دکوراسیون خانه تاثیر زیادی دارد. با شرایط اقتصادی حاضر و قدرت خرید مردم، تعویض فرش چندان در اولویت افراد نیست. با وجود بالا بودن قیمت‌ها، بسیاری از ما خرید فرش را اولویت قرار نمی‌‌دهیم و به نیازهای دیگر زندگی خود می‌‌پردازیم. اما تنوع فرش‌ها و طرح و نقش آنها به‌قدری گسترده شده که توجه ما را به خود جلب و میل و رغبت ما را به خرید بیشتر می‌کند. در مرحله اول باید سراغ ویژگی‌های یک فرش خوب برویم.

 ویژگی‌های فرش با‌دوام

فرش ماشینی مناسب برای محیط‌هایی است که رفت و آمد در آنها زیاد است. امروزه فرش ماشینی در ابعاد، تراکم و رنگ‌ها و طرح‌های جدید تولید و به خانه‌ها زیبایی و زینت می‌‌بخشد. اما باید توجه کرد که فرش موردنظر ما باید چه کیفیتی داشته باشد تا دوام بیشتری داشته و پس از مدتی زیبایی خود را از دست ندهد. اگر به دنبال فرش بادوام هستید، از فرش ماشینی بافته شده با الیاف آکریلیک استفاده کنید.

این نوع فرش قیمت ارزان‌تری نسبت به فرش‌های ماشینی دیگر دارد و توانایی رنگ‌پذیری بسیار بالای آن باعث ایجاد تنوع بیشتر در آنها شده است. انواع دیگری از فرش ماشینی مانند فرش ماشینی بافته شده با الیاف پلی‌استر و فرش ماشینی بافته شده با پلی پروپیلن نیز وجود دارد که هریک مزایای خاص خود را دارند. برای مثال فرش‌‌های بافته شده با الیاف پلی استر در برابر رطوبت و حرارت مقاوم هستند که باعث استفاده زیاد از آنها در بافت فرش ماشینی می‌شود. فرش‌های ماشینی بافته شده با الیاف پلی پروپیلن نیز علاوه بر مقاوم بودن در برابر حرارت و رطوبت، در برابر نور نیز مقاوم هستند. به همین دلیل در محیط‌های سرباز زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین دارای قیمت ارزانی هستند که باعث محبوبیت آنها می‌شود. اما برای مکان‌هایی که اصطلاحا «پاخور» بالایی دارند، مناسب نیستند؛ زیرا رفت و آمد زیاد بر روی این فرش‌ها باعث می‌شود لطافت خود را از دست بدهند و به مرور زمان زبر ‌‌شوند.

البته باید در نظر داشته باشید که ریشه‌های فرش هم مهم هستند. گاهی کثیفی و بی‌نظمی ریشه‌ها، سالن پذیرایی خانه ما را نامرتب نشان می‌دهد.

قبلا ریشه‌های فرش، از چله خود فرش تهیه می‌شد که پس از استفاده و شست‌و‌شو باعث بد‌شکل شدن فرش می‌شد. اما امروزه ریشه‌های ابریشمی کرم‌رنگ، بر روی ریشه‌های فرش بافته می‌شود که باعث بهتر شدن کیفیت فرش خواهد شد. استفاده از این ریشه‌های ابریشمی باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش خواهد شد. همچنین با استفاده از یک دستمال نمناک به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید.

 اهمیت ابعاد و تراکم

از طرفی ابعاد و تراکم فرش ماشینی، هم برای مکان‌های مورد استفاده و هم از لحاظ قیمتی بسیار مهم است. در ابتدای ورود فرش ماشینی به بازار تنوع آن به دو نوع ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه خلاصه می‌شد. با گسترش تولید فرش ماشینی، فرش‌‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های متعدد و شانه و تراکم بالاتر وارد بازار شد که باعث محبوبیت فرش‌‌های ماشینی شد. بنابراین هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، طرح و ریزه‌‌کاری‌های آن بیشتر و از ظرافت بیشتری برخوردار خواهد بود. در نظر داشته باشید هرچقدر تراکم و شانه فرش بالاتر باشد فرش نرم‌تر و لذت‌بخش‌ترمی شود.

در مرحله بعد به برندی که فرش خود را از آن تهیه می‌کنید دقت کنید. بهتر است به سمت برندهایی بروید که سابقه فعالیت در این زمینه را داشته و با سلیقه و نیاز جامعه آشنا باشند. خیلی از تولیدکنندگان فرش، صادرات فرش را نیز انجام می‌دهند که این اعتبار آن شرکت را نشان می‌دهد و می‌توانیم بیشتر به آنها اعتماد کنیم.

 قیمت فرش ماشینی

در ادامه قیمت چند نوع از فرش‌های ماشینی پرفروش را که از سایت‌های دیجی کالا و ایمالز به دست آمده ملاحظه می‌کنید: فرش نقش شهیاد کرم رنگ ۷۰۰ شانه ۱۲ متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار، فرش نقش نیلا فیلی رنگ ۷۰۰ شانه ۱۲ متری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار، فرش نگین مشهد کد ۲۵۲۰ سرمه‌ای ۷۰۰ شانه ریز ماهی ۱۲ متری یک میلیون و هفتصد هزار، فرش کاشان کهکشان آبی فیروزه‌ای ۷۰۰ شانه ۱۲ متری ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ، فرش نقش شهیاد کرم رنگ ۷۰۰ شانه ۱۲ متری از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار، فرش ماشینی ۹ متری عرش طرح بهراد زمینه قرمز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار، فرش زمرد مشهد سرمه‌ای ۵۰۰ شانه - ۹متری از ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۵میلیون و ۴۰۰هزار، فرش کاشان ۶ متری ملورین سرمه‌ای ۷۰۰ شانه از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۳ میلیون و۸۰۰ هزار و فرش کودک ۶ متری طرح کیتی زرباف ۶۲۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها