|
کدخبر: 220052

در جمعه سیاه ایمن خرید کنید

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نسبت به کلاهبرداری تحت عنوان حراج جمعه سیاه در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی به کاربران فضای مجازی هشدار داد.

جامعه در جمعه سیاه ایمن خرید کنید

سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی گفت: چند سالی است که به تقلید از فروشگاه‌های غربی شاهد تبلیغات بلک فرایدی (Black Friday) یا حراج جمعه سیاه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم که در آخرین جمعه ماه نوامبر برابر با ۵ آذرماه امسال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد و گفت: هرساله نیز بعد از برگزاری جمعه سیاه شاهد شکایت قابل‌توجهی از مردم به خاطر کلاه‌برداری‌های صورت گرفته در خریدهای آنلاین هستیم.

این کارشناس سایبری افزود: شیادان سایبری با تقلید از فروشگاه‌های آنلاین معتبر و با تخفیفات چشمگیر و روش‌ها و شیوه‌های اغواکننده توجه کاربران را جلب نموده و آن‌ها را به سمت دام‌های خود هدایت می‌کند.

وی گفت: برخی از فروشنده‌ها با استفاده از شیوه حراج جمعه سیاه کالاهای قدیمی خود را به‌راحتی بفروش می‌رسانند به‌طوری‌که کالای تبلیغ‌شده در فضای مجازی با کالای تحویل داده‌شده به مشتری، ازنظر کیفیت و جنس کالا بسیار متفاوت است. برخی دیگر از فروشندگان قیمت کالاهای خود را آن‌قدر بالا می‌برند که با اعمال تخفیف‌های ویژه بر روی آن‌ها بازهم به سود خود می‌رسند.

سرهنگ رجبی از عدم ارسال کالای خریداری‌شده به‌عنوان روشی دیگر از کلاه‌برداری در روز جمعه سیاه نام برد و گفت: در بسیاری از مواقع کلاه‌بردار بعد از دریافت بیعانه یا حتی وجه کامل دیگر پاسخگوی فرد نیست.

این کارشناس سایبری از خرید حضوری به‌عنوان بهترین راهکار برای جلوگیری از کلاه‌برداری اشاره کرد و گفت: در صورت خرید اینترنتی به آدرس URL سایت دقت کنید که با "https" شروع شده باشد.

همچنین برخی از مرورگرها یک نماد قفل در جلوی آدرس وب دارند تا نشان دهند سایت دارای گواهی امنیتی قابل‌اعتماد است.

وی گفت: با این حال، حتی وب‌سایت‌های جعلی نیز می‌توانند از این ویژگی‌های امنیتی به عنوان راهی برای فریب دادن شما برای اینکه فکر کنید سایتی قانونی است، استفاده کنند.

سرهنگ پاشایی افزود: به دنبال برخی نشانه‌هایی باشید که نشان می‌دهد سایت غیرواقعی است. مثلاً آدرس URL آن‌طور که انتظار می‌رود نیست و یا معاملات بیش‌ازحد برای واقعی بودن خوب هستند مثلاً قیمت برخی اجناس را آن‌قدر پایین میاورند که خریدار را وسوسه کنند درصورتی‌که با واقعیت جور درنمی‌آید. همچنین اگر سایتی از شما روش‌های پرداخت غیرعادی می‌خواهد، باید به آن شک کنید. مثلاً سایتی که از طریق کارت به کارت یا دریافت بیعانه درخواست پرداخت می‌کند به‌احتمال‌زیاد کلاه‌برداری است.

این کارشناس سایبری به کاربران توصیه کرد: از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، خرید کنند و به هیچ وجه به فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی در پایان گفت: هم‌وطنان عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا www.cyberpolice.ir از آخرین اخبار و اطلاعات سایبری و همچنین جدیدترین شگردهای مجرمانه مطلع شوند و مجرمان سایبری را دررسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.

 

منبع: بازار

ارسال نظر