|
کدخبر: 215363

فرمول خروج بی دردسر از کشور برای سینوفارمی ها!

نوروز نژاد، معاون اجرایی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با اطلاعیه وزارت بهداشت برای تزریق ۲ دوز واکسن آسترازنکا برای کسانی که کم می خواهند به خارج از کشور سفر کنند گفت: این افراد با گذشت زیر ۶ ماه از زمان تزریق دو دوز واکسن خود، با داشتن مجوز سفر و تعهدنامه می‌تواند دوز سوم بوستر را بزند.

جامعه فرمول خروج بی دردسر از کشور برای سینوفارمی ها!

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی اطلاعیه ای درباره افرادی که جهت سفر خارجی به تزریق واکسن آسترازنکا نیاز دارند، اعلام کرده افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا نیاز دارند از روزهای آینده می توانند با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخواست خود را ثبت کنند.

در این روزها افرادی که واکسن هایی به جز آسترازنکا، مانند؛ برکت، سینوفارم و اسپوتنیک دریافت کرده بودند برای رفتن به کشورهای خارجی که واکسن مورد تاییدشان آسترازنکا است به مشکل برخوردند. این نشان می دهد در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، تنها مهار این ویروس و جلوگیری از شیوع آن اولویت وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا بوده است و حالا با گذشت حدود دو سال از این اپیدمی می توان به موارد و سایر موضوعات توجه و آنها را بررسی کرد.

کسانی که واکسنی به جز آسترازنکا تزریق کردند برای سفر به خارج از کشور چه کار کنند؟

عباس نوروز نژاد، معاون اجرایی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با اطلاعیه وزارت بهداشت برای تزریق ۲ دوز واکسن آسترازنکا برای کسانی که کم می خواهند به خارج از کشور سفر کنند گفت: در حال حاضر واکسن آسترازنکا در کشور به صورت فراوان موجود است. افرادی که برای سفر به کشورهای خارجی نیاز به تزریق واکسن آسترازنکا دارند، با گذشت زیر ۶ ماه از زمان تزریق دو دوز واکسن خود، باید مجوز سفر داشته باشند و با تعهدنامه و رضایت شخصی خود می تواند دوز سوم بوستر را بزند.

وی افزود: اما اگر بعد از ۶ ماه باشد نیاز به رضایت شخصی ندارد. اگر زیر ۶ ماه بعد از تزریق دوز دوم می خواهد بزند.

تزریق واکسن های متفاوت خطر آفرین است؟

پرفسورعلیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با رکنا در رابطه با اطلاعیه وزارت بهداشت برای تزریق ۲ دوز واکسن آسترازنکا برای کسانی که می خواهند به خارج از کشور سفر کنند، در پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن آسترازنکا بعد از تزریق سایر واکسن ها مشکل ساز می شود یا نه گفت: در این زمینه مطالعه ای صورت نگرفته، اما از شواهد مربوط به سایر واکسن های غیر فعال مانند؛ سینوفارم که سه ماه بعد از آن می توانند واکسن بوستر را تزریق کنند، می توان تصمیم گیری هایی روی این موضوع داشت. اما از نظر بی خطر بودن آن و اینکه چه عوارضی ممکن است داشته باشد اطلاعات و شواهدی در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط از ایمن بودن واکسن اطلاعاتی در دسترس است، افزود: در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تزریق ۴ دوز واکسن، فاصله زمانی و بی خطر بودنش در دسترس نیست و فقط بحث ایمنی آن مطرح است.

آسترازنکا به عنوان دوز سوم پس از اسپوتنیک؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تزریق واکسن اسپوتنیک به پزشکان و مشکلاتی که برای سفرهای خارجی و ممنوع الخروجی شان ایجاد شده گفت: اینکه تمام کشور ها بیایند و بر اساس واکسن هایی که در کشور های خارجی مورد تایید است، تزریق انجام دهند، امکان پذیر نیست. کشوری مانند امارات بسیاری از اتباعشان سینوفارم تزریق کردند که این واکسن تا چند هفته پیش در آمریکا مجوز نداشت حالا هم در اروپا به غیر از ۵ کشور قابل قبول نیست. اما در آینده احتمالا همه این نتایج تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مطالعات در سایر کشورها نشان دهنده عملکرد خوب این واکسن بوده است، عنوان کرد: در آن زمان بیشتر کادر درمان واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند چون آن موقع برنامه ریزی برای تزریق این واکسن بود. در واقع اصل موضوع رفتن پزشکان به سمینار ها نبود اصل موضوع ایمن کردن پزشکان بود. چیزی که در دسترس ایران بود اسپوتنیک بود. بعد از گذشت ۸ ما که کادر درمان دو دوز این واکسن را تزریق کردند. حالا می توان فکر کرد که برایشان دو دوز بوستر آسترازنکا بزنند تا مشکلاتی که برای سفرشان است برطرف شود. اسپوتنیک واکسن بسیار خوبی است و به زودی این واکسن هم در سازمان جهانی بهداشت مورد قبول قرار می گیرد.

گفتنی است ؛وزارت بهداشت ساعتی پیش اعلام کرد: افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا ۲ نوبت واکسن آسترازنکا نیاز دارند از روزهای آینده می‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخواست خود را ثبت کنند.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها